۱۶ مزیت دوره MBA یا به عبارتی مدیریت کسب و کار حرفه ای

در این مطلب با ۱۶ دلیل به شما می گوییم که چرا باید MBA بگیرید که این مطلب از وبلاگ مدرسه کسب و کار بهار مرکز تخصصی دوره های MBA و DBA نقل شده است.

گرفتن مدرک حرفه‌ای کسب و کار یا مدرک دوره MBA می‌تواند مزایای زیادی در زندگی‌تان داشته باشد که شاید حتی انتظارش را هم نداشته باشید. در واقع این مزایا اغلب چیزی فراتر از اهداف حرفه‌ای و شغلی هستند و در زندگی شخصی‌تان هم به کار می‌آیند.

اگر تردید دارید که دوره‌های MBA را دنبال کنید یا سعی می‌کنید مزایا و هزینه‌های دوره MBA را سبک سنگین کنید، این ۱۶ دلیل به شما می‌گوید که چرا باید MBA بگیرید. در ادامه به شرح این موارد ‌می‌پردازیم. در ضمن ممکن است بعضی از آنها سورپرایزتان کنند!  ضمنا می توانید جهت مطالعه مزایای دوره DBA نیز به وبلاگ مدرسه کسب و کار بهار سر بزنید.

۱ . افزایش اعتماد به نفس

در یک پژوهش از فارغ‌التحصیلان دوره MBA پرسیده شد که به نظرشان هزینه‌ها و مزایای مالی و غیرمالی مدرک حرفه‌ای آنها چیست. در کمال تعجب افزایش اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین مزایای غیرمالی گرفتن مدرک MBA بود.

این حس موفقیت و دانش و مهارت‌های به دست آمده پس از گرفتن مدرک MBA به افراد حس اعتماد به نفس می‌دهد و می‌توانند راه خود را به دنیای تجارت باز کنند و در زندگی نیز با اعتماد به نفس قدم بردارند. وقتی که این مدرک را بگیرید می‌توانید بین کار، خانواده، زندگی اجتماعی، و دیگر تعهدهای شخصی که دارید تعادل برقرار کنید (و سلامت روانی خود را هم از دست ندهید). همچنین از ته دل حس می‌کنید که به پاداش و دستاورد بزرگی رسیده‌اید.

۲ . اعتبار

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف اعتبار و خوشنامی خود را در شرکت و صنعت‌تان بالا ببرید. شاید بخواهید در یک پروژه کاری داوطلب شوید که کمی از وظایف عادی‌تان سخت‌تر است و این طوری استعدادهای پنهان خودتان را به رخ مدیریت شرکت بکشید. همچنین می‌توانید یک کسب و کار تک‌نفره در کنارش راه بیندازید یا این که به همراه خانواده یا دوستان تجارت خودتان را بنا بگذارید. این طوری همان اول کار به عنوان یک کارآفرین در حال رشد برای خودتان اعتبار می‌خرید. اما معادل آکادمیک اعتبار خیابانی در دنیای تجارت می‌شود همان مدرک MBA

۳ . مهارت‌های قابل انتقال

خیلی از اطلاعات و مهارت‌های سخت و نرمی که در دوره‌های MBA کسب می‌کنید در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد دارند. در هر صنعت و یا شغلی که باشید، به خاطر ویژگی‌های بسیار پرکاربرد مثل رهبری، تفکر انتقادی و تحلیلی، خلاقیت و ارتباطات مهارت بیشتری پیدا می‌کنید و همه‌فن‌حریف می‌شود. مدرک‌های پیشرفته مثل گواهی تدریس یا مدرک پزشکی مخصوص یک شغل هستند. ولی MBA برعکس اینها می‌تواند در خیلی از صنایع استفاده شود و در طول زندگی طیف وسیعی از مشاغل را جلوی پایتان بگذارد.

۴. کنجکاوی

فارغ‌التحصیلان دوره‌های MBA اغلب یک کنجکاوی ذاتی و سیری‌ناپذیر دارند. آنها می‌دانند که همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارند و سعی می‌کنند آنها را یاد بگیرند. گرفتن مدرک باعث می‌شود با توانایی بهتری تحلیل‌های رقابتی را بررسی کنند، صنایع نوظهور را مطالعه کنند و از جدیدترین پیشرفت‌ها، فناوری‌ها و روندهای صنعت خود اطلاع داشته باشند. همان طور که آلبرت انیشتین گفته بود. (مسئله مهم این است که از سؤال پرسیدن دست بر ندارید. وجود کنجکاوی دلیل خاص خودش را دارد.)

۵. تفکر استراتژیک

مهارت‌های تفکر استراتژیک که در دوره MBA یاد می‌گیرید نه تنها در دنیای تجارت بلکه در حوزه‌های مختلف زندگی مثل اهداف شخصی و زمینه‌های اقتصادی کاربرد دارند. می‌توانید خارج از چارچوب فکر کنید و وقتی که سعی دارید مشکلی را حل کنید، راه‌حل‌ها یا گزینه‌های مختلف را در ذهن‌تان سبک سنگین کنید.

۶. ارتباطات بهتر

فارغ‌التحصیلان MBA اغلب در محل کار با همکاران، رؤسا، یا کارمندان ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. اما می‌توانید از این مهارت‌های ارتباطی در خانه هم استفاده کنید و با شریک زندگی، بچه‌ها، والدین، یا خواهر و برادرها تعامل بهتری داشته باشید. به علاوه در موقعیت‌های اجتماعی مثل ایجاد شبکه یا وظایف شرکت هم بهتر عمل خواهید کرد. داشتن روابط عمومی خوب در زندگی روزمره ضروری است و فرقی ندارد که کجا یا چه زمانی نیازها و ایده‌های خود برای رسیدن به راه‌حل را مطرح می‌کنید.

۷. انضباط فردی

برای گرفتن مدرک MBA باید در کلاس‌ها و جلسات مطالعاتی شرکت کنید، تکالیف را سر وقت تحویل بدهید، و خودتان را مجبور کنید که کارهای کلاسی سخت و پیچیده را انجام دهید. احتمالاً در همان زمان که به کار کردن ادامه می‌دهید مجبور هستید این وظایف را هم انجام دهید. همه اینها نیاز به یک سطحی از انضباط فردی دارد که همین طوری خود به خود در شما ایجاد نمی‌شود، بلکه با صرف زمان و داشتن پشتکار در طول کار بر روی برنامه MBA حاصل می‌شود.

۸. مدیریت بهتر زمان

یکی از اثرات جانبی انضباط شخصی، توانایی مدیریت بهتر زمان است. معنایش این است که بهتر می‌توانید بفهمید هنگام کار در یک مدت زمان محدود چه قابلیت‌هایی دارید بنابراین زیاد از خودتان کار نمی‌کشید، خودتان را فرسوده نمی‌کنید، یا بیشتر از توان‌تان تعهد نمی‌دهید که آخر سر نتوانید کار را تحویل دهید. یک معنی دیگرش این است که در ساعات کاری اثربخشی‌تان بیشتر می‌شود طوری که می‌توانید در مدت زمان کمتر کار بیشتری انجام دهید یا با تلاش کمتری کار را به سرانجام برسانید.

۹. جهان‌بینی وسیع‌تر

هنگام تحصیل در دوره MBA با مسائل تجاری بزرگ و چالش های کسب و کار در دنیای واقعی سروکله می‌زنید. این باعث می‌شود بتوانید بهتر به ورای نقش خود نگاه کنید و ببینید که سازمان چطور به عنوان یک کل عمل می‌کند. همچنین با دانشجویانی مشارکت می‌کنید که پیشینه، تجارب، و اهداف شغلی‌شان با شما فرق دارد. این موجب می‌شود که با دیدگاه‌های مختلف درباره مسائل جهانی، اجتماعی، و تجاری مواجه شوید.

۱۰. شبکه کارمندان

هنگام تحصیل در دوره MBA با اعضای هیئت علمی و دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی تماس برقرار می‌کنید و کم کم یک شبکه از همکاران تشکیل می‌شود یا آنها را به شبکه همکاران‌تان در حال حاضر اضافه می‌کنید. این هم شامل افرادی می‌شود که داخل صنعت شما هستند و هم افرادی که خارج از آن هستند. این اشخاص اغلب در سطح جهان پراکنده هستند و همین فرصت‌های آینده را تضمین می‌کند.

۱۱. فرصت‌های شغلی بیشتر

الان خیلی از شرکت‌ها برای خیلی از نقش‌های شغلی متقاضیانی را ترجیح می‌دهند یا لازم دارند که مدرک MBA داشته باشند. خواه از دانشگاه‌ها یا مدارس کسب و کار. کسب این مدرک باعث می‌شود فرصت‌های شغلی خیلی بیشتری داشته باشید که صلاحیت و شایستگی‌های آنها را هم دارید.

 ۱۲. تمایز به عنوان یک متقاضی شغل

از آنجا که سر یک جایگاه شغلی با ده‌ها متقاضی دیگر رقابت دارید، حتی اگر MBA جزو حداقل شرایط احراز نباشد داشتن مدرک آن باعث می‌شود از سایر متقاضیان یک سروگردن بالاتر باشید، به ویژه وقتی که آنها هم به شیوه خاص خود حرف‌هایی برای گفتن دارند. کارفرمایان ممکن است تحت تأثیر دستاوردهای مدیریتی قرار بگیرند و وقتی مدرک MBA داشته باشید رزومه شما برای‌شان جذاب‌تر هم می‌شود.

۱۳. جان گرفتن شغل

گاهی وقت‌ها ممکن است در شغل‌تان دچار یکنواختی شوید. کسب مدرک دوره MBA می‌تواند شما را از کج‌خلقی و افسردگی بیرون بیاورد،  اهداف شغلی را که در گذشته داشتید از نو زنده کند، یا کمک‌تان کند در حین کار روی برنامه از اهداف جدیدی رونمایی کنید. چه بخواهید موقعیت شغلی و حقوق‌تان را بهبود دهید، چه بخواهید وارد جهان کارآفرینی شوید، این تجربه می‌تواند به منزله سکوی پرتاب شما برای یک شغل جدید باشد.

۱۴. درآمد بالاتر

عموماً خیلی از افراد به خاطر منافع مالی وارد دوره های MBA می‌شوند. درآمد و پاداش بیشتر قطعاً یکی از مهم‌ترین مزایای گرفتن MBA است، پس فکر کردیم که باید در این لیست بیاید!

۱۵. مدیریت بهتر مسائل مالی شخصی

یکی دیگر از دلایل علاقه افراد به MBA به دست آوردن هوش مالی بهتر است. زیرا می‌توانند این مهارت‌ها را در مسائل مالی و سرمایه‌گذاری‌های شخصی خود استفاده کنند و به علاوه در مسائل تجاری هم به کار ببرند. دانشجویان در طول کار در دوره MBA می‌توانند ارزیابی ریسک را بهتر انجام دهند، بفهمند تورم و نرخ‌های بهره چطور کار می‌کنند، و به تغییرات اقتصادی و نوسانات بازار واکنش نشان دهند که این کار جزو مهارت های توسعه فردی محسوب می‌شود.

۱۶. خلاقیت بیشتر

شاید به نظر برسد که کار کلاسی در MBA بر اساس ارقام و واقعیت‌هاست، اما در نهایت کل این تجربه باعث تفکر خلاقانه فارغ‌التحصیلان MBA می‌شود، به علاوه به آنها الهام می‌دهد که برای انجام کارهای خلاقانه تلاش کنند. تفکر خارج از چارچوب به همان اندازه که در هنر و موسیقی مهم است، در تجارت و مدیریت کسب و کار هم اهمیت دارد.

در نتیجه می‌توان گفت در دوره mba مطالب فوق‌العاده زیادی در ازای زمانی که می‌پردازیم به شما آموخته می‌شود، از شیوه فکر کردنتان و نوع روابطتان با اطرافیان گرفته تا نحوه پیاده‌سازی استراتژی های کسب و کار. به عبارت دیگر mba می‌تواند از شما یک انسان دیگر بسازد. فردی با کارایی بالاتر،  شخصیتی توسعه یافته، و مدل فکری منظم تر. اگر این دوره ها به اندازه کافی کاربردی و در عین حال جامع باشند، می‌توانند شما را به فردی تبدیل کنند که با دید و نگرش باز به جامعه خود می‌نگرد، نیازهایش را درک می‌کند و به خوبی از فرصت‌ها بهترین بهره را می‌برد و از طرفی در زندگی شخصی خود هم بسیار موفق است. در یک کلام دوره mba بهترینِ شما را می‌سازد تا شما آینده را بسازید!

منبع: وبلاگ موسسه بهار

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1477365