۰ نفر
۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کانکتور چیست؟ انواع کانکتور + آموزش

کانکتور (Connector) که به آن ترمینال برق نیز گفته می‌شود، در واقع اتصالاتی است که در آن سیم‌ها به‌وسیله پیچ‌های نگهدارنده ترمینال، به یکدیگر وصل شده و بین آن‌ها اتصال ایجاد می‌شود.

چرا باید از کانکتورهای مطمئن برای اتصال سیم‌ها به یکدیگر استفاده کرد؟

بسیاری از افراد برای اتصال دو سیم به یکدیگر از روش‌های غیر اصولی و ناامن استفاده می‌کنند.

آن‌ها در این روش‌ها، دو سیم را برای اتصال روی هم قرار داده و به وسیله نوار چسب روی آن‌ها را می‌پوشانند تا اتصال بین دو سیم برقرار شود.

این اتصال غیر اصولی و ناامن علاوه بر اینکه دوام زیادی ندارد، در شرایط مختلف باعث ایجاد حوادثی از جمله اتصالات در سیستم برق‌رسانی و آتش‌سوزی می‌شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بهترین و مناسب‌ترین راه برای اتصال دو سیم به یکدیگر، استفاده از ترمینال‌های برق است.

در ترمینال‌های برق، سیم‌ها به دو صورت وارد خانه‌های موردنظر می‌شوند:

  1. یا به طور مستقیم زیر پیچ‌ها قرار گیرند.
  2. یا ممکن است زیر صفحه فلزی قرار گیرند. (این صفحه فلزی برای محافظت از آسیب‌دیدگی و پارگی سیم‌ها تعبیه شده است و توسط پیچ‌ها کنترل می‌شود.)

به طور استاندارد تمام سیم و کابل‌ها دارای یک عایق روکش برای جلوگیری از برق‌گرفتگی هستند.

هنگام استفاده از ترمینال برق جهت اتصال به سیم دیگر، در ابتدا باید قسمتی از روکش سیم را از روی آن جدا کرد و سپس آن را در داخل خانه موردنظر قرار داد و در انتها پیچ روی آن را بست.

کاربرد ترمینال‌های برق

کاربرد ترمینال‌های برق در سیم‌کشی ساختمان شامل توزیع نیروی الکتریسیته جهت اتصال کلیدها و پریزها، سیستم‌های روشنایی، لوازم خانگی، تجهیزات اداری، سیستم‌های تهویه مطبوع و ... است.

همچنین ترمینال‌های برق در مواردی مانند اتصال سیم ارت، محافظ‌های الکتریکی و الکترونیکی، سیستم‌های صوتی داخل سالن‌ها جهت فراهم کردن تعداد مورد نیاز ورودی و خروجی، سیستم‌های کنترل و هشدار داخل ساختمان استفاده می‌شوند.

باتوجه به مطالب فوق پس از معرفی و کاربرد کانکتورها یا ترمینال‌های برق این سؤال مطرح می‌شود که کدام شرکت‌ها در زمینه تولید کانکتور فعالیت دارند و می‌توان برای خرید ترمینال‌های برق به آن‌ها مراجعه نمود؟

در زمینه تولید انواع کانکتور شرکت‌های زیادی در ایران در حال فعالیت هستند، اما پیشنهاد ما به شما در این زمینه (گروه صنعتی ونوس) است؛ چرا که این گروه صنعتی در زمینه طراحی، ساخت و تولید اقلام مختلف به‌ویژه قطعات الکتریک کانکتورها و ترمینال‌های برق، تجربه زیادی داشته و جزء اولین تولیدکننده‌های کاملاً داخلی در این حوزه محسوب می‌شود.

انواع کانکتورهای تولید شده توسط گروه صنعتی ونوس

انواعی از کانکتورهای تولید شده توسط گروه صنعتی ونوس که از لحاظ شکل، اندازه، کارایی و قیمت باهم تفاوت دارند، به‌صورت زیر هستند:

نوع VGA

این نوع یک کابل تصویری آنالوگ است که به آن کابل D-sub می‌گویند که از یک انتها به مانیتور، کامپیوتر با تلویزیون و از انتهای دیگر به پورت VGA متصل می‌شود.

نوع DVI

این نوع هم از کابل‌های گرافیکی است که مانند کابل‌های دیگر از یک انتها به مانیتور و از انتهای دیگر به پورت مادر برد وصل می‌شود.

نوع HDMI

برای اتصال تلویزیون به کامپیوتر از این کابل استفاده می‌شود. این کابل تصویر و صدا را انتقال می‌دهد.

نوع PS/2

این نوع کابل برای اتصال کی‌برد به ماوس استفاده می‌شود که در آن پورت سبز برای ماوس و پورت بنفش برای کی‌برد به کار می‌رود.

نوع اترنت

در این کابل که به RJ-45 معروف است، یک انتها به روتر یا سوئیچ شبکه و انتهای دیگر به پورت اترنت روی کامپیوتر متصل می‌شود.

نوع صوتی3.5 میلی

در این نوع که عنوان اتصال دهنده تلفن شناخته می‌شود، یک طرف کابل به بلندگوهای کامپیوتر، هدفون و میکروفون3.5 میلی متری و طرف دیگر به پورت‌های صوتی سیستم وصل می‌شود.

نوع USB

برای اتصال کابل USB از دو قالب USB 2.0 و  USB 3.0 استفاده می‌شود که برای شناسایی آن می‌توان گفت؛ نوع اول دارای هد آبی بوده و گاهی برچسب "Super Speed" SS روی آن هک شده است.

کانکتور BNC

این نوع برای اتصال انواع کابل کواکسیال از جمله اتصالات دوربین مداربسته، تجهیزات رادیویی، تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات سیگنال‌های ویدئویی استفاده می‌شود و دارای دو نوع پیچی و پرسی است.

کانکتور PS2

این نوع برای اتصال دستگاه‌های ورودی مانند میکروفون، ماوس و کیبورد استفاده شده و دارای 6 پین است.

کانکتور USB

 این نوع برای انتقال دیتا و شارژ کردن استفاده می‌شود.

کانکتور HDMI

اولین و تنها سوکت تجاری ارائه شده است که صدا و تصویر را هم‌زمان و به‌صورت دیجیتال فشرده نشده انتقال می‌دهد.

کانکتور RJ45

یک سوکت استاندارد شبکه و مورد استفاده در کابل اترنت و دارای 8 پین است. دستگاه‌هایی که برای ارتباط از پروتکل اترنت استفاده می‌کنند به RJ45 نیاز دارند.

کانکتور RJ11

دارای 2، 4 و 6 پین و از نظر ظاهری شبیه RJ45 هستند اما برای اتصالات تلفن کاربرد دارند و از کابل تلفن تک زوج، 2 و 3 زوج برای اتصال پشتیبانی می‌کنند.

کانکتور AUX

این نوع به جک هدفون 3.5 mm معروف بوده،3 پین دارد و توانایی انتقال صوت به صورت 2 کانال استریو را دارا بوده و در دستگاه‌های مختلف صوتی موجود است.

کانکتور Lightning

در محصولات جدید اپل از جمله آیفون و آیپد وجود دارد، دوطرفه بوده و به هر جهتی که آن را وارد کنید اتصال را برقرار می‌کند و بر روی دستگاه‌های آیفون 5 به بعد نصب می‌شود.

کانکتور DB15

به فیش VGA یا پورت گرافیک در کامپیوترها شهرت داشته، دارای 15 پین که در دو ردیف چیده شده، است.

برای ارتباط بین کامپیوتر، لپ‌تاپ و دیگر دستگاه‌های پخش کننده ویدئویی که پورت VGA دارند به نمایشگرهایی از جمله مانیتور، ویدئو پروژکتور، تلویزیون و ... استفاده می‌شود.

کانکتور GX

این نوع به شکل دایره‌ای طراحی شده و در مدل‌های GX 16، GX 12 و GX 18 (اعداد نشان دهنده قطر دهانه آن است) وجود دارد. با توجه به کاربردهای متفاوت 2 تا 12 پین دارد و در تجهیزات و صنایع نظامی کاربرد دارد.

کانکتور ATX

این نوع که به نام فیش مادر برد یا پاور شناخته می‌شود دارای 24 پین بوده و به صورت دوتکه 20 پین و 4 پین قابل استفاده است و کاربرد آن در رایانه‌ها برای تغذیه مادر برد است.

گروه صنعتی ونوس علاوه بر محصولاتی فوق، کالاهای الکتریکی دیگری را نیز در این زمینه تولید نموده است. درصورتی‌که تمایل دارید در این حوزه اطلاعات بیشتری کسب نمایید، می‌توانید به سایت گروه صنعتی ونوس مراجعه نموده و سفارش خود را ثبت کنید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1477751