۰ نفر
۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
علل نوسانات قیمت آهن در ماه های اخیر

عوامل زیادی بر قیمت آهن و محصولات فولادی اثر گذارند که در ذیل به نمونه هایی از آن اشاره می شود:

قیمت مواد اولیه تولید آهن مثل شمش، سنگ آهن و کک

در ماه های اخیر قیمت شمش نوسانات زیادی داشته و روندی افزایشی را طی کرده است. قیمت شمش روی قیمت آهن و بدنبال آن محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد، ورق St52، نبشی و ناودانی تاثیر گذاشته است. قیمت شمش بعلاوه 10 تا 19% سود برای ارزش افزوده و اعمال فرآیند روی آن به منظور تهیه مقاطع، قیمت اصلی محصول آهن و فولاد را تعیین می کند.

قیمت ارز و نوسانات ریالی آن

 تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دلار روزانه با افزایش قیمت چشمگیری روبرو بود که این موجب می شد بسیاری از کالاهای وارداتی مانند مواد اولیه، ورق های مسی، برنجی و استیل افزایش قیمت داشته باشند. اما در آبان ماه و با اتمام انتخابات و به ریاست رسیدن بایدن، قیمت دلار کاهش یافت.

بازار عرضه و تقاضا

همیشه یک فرمول ساده دارد و آن این است که عرضه کم و تقاضا بالا موجب افزایش قیمت می شود. به دلیل تحریم ها واردات آهن، مواد اولیه و محصولات آهنی دچار مشکل شده است بنابراین فروشندگان برای اینکه در تامین مواد اولیه دچار مشکل نشده و انبارهایشان خالی نشود، با احتیاط بیشتری محصولات خود را عرضه کرده و موجب افزایش قیمت آهن و مقاطع فولادی مانند قیمت ورق St52 و گالوانیزه شده اند.

از ورق آهن در صنایع خودروسازی و نفت و گاز استفاده زیادی می شود. اگر صنایع استراتژیک یک کشور رو به رشد باشند موجب می شود تقاضا محصولات بالا رود. در کشور ما یکی از صنایع مهم صنعت پتروشیمی، نفت و گاز است و در این صنعت از لوله استفاده زیادی می شود بنابراین قیمت لوله مانیسمان و ورق های آلیاژی بسیار مهم هستند.

بورس

 بازار بورس و شیوه قیمت گذاری و نحوه عرضه محصولات موجب افزایش قیمت در بازار آزاد شده است. با اینکه طبق شیوه نامه جدید قیمت پایه محصولات بر اساس 80% نرخ فوب CIS است و قبلا قیمت ها بر اساس 95% نرخ فوب تعیین می شدند. اما چون محدودیتی در خرید طبق این اساسنامه وجود ندارد موجب شده است که دست دلالان در بازار آهن و فولاد باز شود. بنابراین خریدار و سرمایه گذاران واقعی اصلی ترین متضرران این قانون هستند.

هزینه های تولید آهن

 دسترسی به نفت و آب که از ارکان مهم تولید آهن و فولاد هستند بر قیمت ها تاثیر می گذارند. مثلا قیمت نفت 15% قیمت محصولات فولادی را تعیین می کند. هزینه های نیروی کار انسانی و تجهیزات نیز بر قیمت آهن و محصول نهایی تاثیر می گذارند.

حمل و نقل

 همیشه هزینه های جابجایی قیمت محصولات را افزایش می دهد. قیمت سوخت، نیروی انسانی، زمان حمل و نقل، شرایط و مسیرهای جابجایی تعیین می کنند که هزینه حمل و نقل چقدر می شود. مثلا جابجایی در زمستان مشکل تر است و به دلیل امکان زنگ زدن محصولات، قیمت محصولات آهنی افزایش میابد.

زمان

 فصول مختلف در جهان بر بازار قیمت آهن و محصولات فولادی اثر گذار است. مثلا در زمستان که ساخت و ساز کمتر است قیمت ها کاهش میابد. اما در ایران طی این چند ماه تقاضا تغییری نکرده و قیمت ها کاهش نیافتند. شاید یکی از دلایل این باشد که خریداران از بازار مطمئن نیستند و احتمال می دهند در سال بعد با افزایش نرخ بیشتری مواجه شوند بنابراین احتمال نگهداری بار در انبار نیز وجود دارد که خودش موجب استوک بار می شود.

برای اطلاع از قیمت انواع آهن آلات،  فولاد و ورق های آلیاژی به سایت تجارت فلز به نشانی tejaratfelez.com مراجعه کنید یا با شماره 49143021- تماس بگیرید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1478931