احمد دنیانور گفت: در سال های اخیر شرکت فولاد مبارکه توانسته در تولید فولاد و دستیابی به محصولات جدید دستاوردهای خوبی داشته باشد، به همین دلیل از سوی دولت آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.

در روزهای اخیر دولت ترامپ تحریم های جدید را علیه مدیران عامل چند شرکت بزرگ ایرانی از جمله فولاد مبارکه وضع کرده است، از آنجایی که دولت ترامپ به پایان کار خود رسیده و در تحریم های دور قبل علیه فولاد مبارکه و... نتوانسته کاری از پیش ببرد، این بار مدیرعامل این شرکت را هدف تحریم ها قرار داده است تا از این طریق به نوعی روی فعالیت های برون مرزی و صادراتی این شرکت تاثیر منفی بگذارد. با این حال بسیاری از کارشناسان صنعت فولاد دور جدید تحریم های ترامپ علیه مدیران شرکت های بزرگ ایرانی را تنها نشانه استیصال دولت آمریکا می دانند.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با اشاره به اینکه در حال حاضر تحریم های آمریکا تاثیر بر پیشرفت های شرکت فولاد مبارکه ندارد، گفت: در سال های اخیر شرکت فولاد مبارکه توانسته در تولید فولاد و دستیابی به محصولات جدید دستاوردهای خوبی داشته باشد، به همین دلیل از سوی دولت آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.

صنعت فولاد ایران به سمت ارزش افزوده رفته است

احمد دنیانور با  اعلام اینکه صنعت فولاد ایران به سمت ارزش افزوده رفته است، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت های بزرگ فولادی محصولاتی تولید می کنند که پیش از این ایران واردکننده آنها بود، به همین دلیل این روند توسعه صنعت فولاد نقش مهمی در خودکفایی صنعت فولاد کشور داشته است و شاید به همین دلیل است که جزو نخستین صنایعی بوده که در دور نخستین تحریم ها از سوی دولت ترامپ قرار گرفت و هر بار هم فشار بر این صنعت و به ویژه شرکت های بزرگ این بخش بیشتر شد.

 دنیانور با بیان اینکه صنعت فولاد ایران در مسیر خودکفایی است، افزود: در شرایط کنونی شرکت فولاد مبارکه نه تنها بخش مهمی از تجهیزات و قطعات مربوط به کارخانه های فولادی زیر مجموعه های خود را می سازد قابلیت تامین تجهیزات سایر کارخانجات را هم دارد، اما این موضوع نیازمند تجمیع تمام تقاضاهای بازار است تا تولید و تامین قطعات صرفه اقتصادی هم داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه فولاد ایران در چند سال اخیر بارها از سوی دولت آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است، اظهار کرد: تحریم های اخیر ترامپ حکایت از استیصال او دارد که نتوانسته است صنعت فولاد ایران را از پای در بیاورد؛ به همین دلیل وارد مرحله دیگری از تحریم ها شده است.

راهکاری برای بی اثر کردن همه تحریم ها

دنیانور با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بخش عمده ای از فولاد ایران در داخل کشور مصرف می شود، اظهار کرد: شرکت هایی مانند فولاد مبارکه مشتریان خاص خود را دارند به همین دلیل تحریم ها نمی تواند محدودیت چندانی برای فعالیت خارجی این شرکت به وجود بیاورد.

او با تاکید بر اینکه بهترین راهکار برای بی اثر کردن همه تحریم های این بخش توسعه زنجیره کامل صنعت فولاد است، گفت: به طور قطع اگر تمام محصولات زنجیره فولاد به طور متعادل در داخل ایران تولید و تامین شود، مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی هم به طور کامل تامین می‌شود و در اینصورت صنعت فولاد نه تنها به خارج از کشور وابستگی حداقلی هم نخواهد داشت بلکه با در اختیار گرفتن بازار کشورهای همسایه می تواند نفوذ منطقه ای هم ایجاد کند.

در حال حاضر یکی از مشکلاتی که امروز بر سر راه شرکت فولاد مبارکه قد علم کرده است، تحریم های خارجی نیست؛ بلکه نوعی حاشیه سازی های داخلی است که نه تنها هیچ سوی برای اقتصاد و صنعت کشور نداشته است بلکه نوعی گرا دادن به دشمنان خارجی ایران هم هست، از این رو می توان تحریم های اخیر دولت ترامپ علیه مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه را اینگونه تحلیل کرد که آنها پس از مشاهده مشکلات داخلی ایجاد شده علیه فولاد مبارکه آن را فرصتی برای از پای درآوردن این شرکت قلمداد کرده اند و از طریق تحریم های اخیر به دنبال تکمیل کردن پازل هستند، این در حالی است که کارشناسان عملا این نوع سیاست را بی اثر می دانند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1479017