​​​​​​​ضربه‌های آخر دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا به صنعت فولاد ایران در روزهای پایانی دولت او، نشان از درماندگی و عجز این کشور در مقابله با پیشرفت صنایع فولادی کشور دارد.

به گزارش ایراسین، بر اساس آخرین اخبار اعلام شده، در شامگاه 15 ژانویه و زمانی که تنها 5 روز به پایان تحویل کرسی ریاست جمهوری امریکا از دونالد ترامپ جمهوری‌خواه به جو بایدن رییس جمهور منتخب دموکراتهای امریکایی باقی مانده، وزارت خزانه داری امریکا مجددا تحریم‌های جدیدی را برای کشور عزیزمان ایران اعمال کرد؛ اما این بار در میان نام افراد تحریم شده، نام حمیدرضا عظیمیان نیز دیده می‌شود.

وی مدیرعامل شرکتی است که طی 2 سال گذشته بارها از سوی امریکا تحریم شد تا این شرکت فولادساز ایرانی که اکنون در میان صادرکنندگان مطرح محصولات فولادی به اقصی نقاط دنیاست را با مشکل مواجه کند.

لازم به یادآوری است فولاد مبارکه به سبب تولید محصولات با کیفیت توانسته سطح زرین مدیریت کیفیت اروپا را به دست بیاورد و پتانسیل کافی برای قرار گرفتن در میان 10 شرکت برتر جهان را دارد. از سوی دیگر استارت یکی از پروژه‌های مهم در این شرکت یعنی واحد نورد گرم 2 بسیار اهمیت دارد که با بهره‌برداری از آن ایران از واردات این محصول استراتژیک و مهم بی نیاز خواهد شد. (شرکت فولادمبارکه دهمین تولیدکننده فولاد جهان بوده و شرکت‌هایی که رتبه های بالاتر از این فولادساز را به خود اختصاص داده اند از آلمان، ژاپن، امریکا ، فرانسه و ... هستند.)

این پروژه نیز  یکی دیگر از نقاط مثبت پرونده مدیرعامل فولاد مبارکه است و در کنار آن می‌توان به بومی سازی نزدیک به 1200 قلم کالا در سال جاری اشاره کرد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان که کارنامه موفقی در زمینه بومی‌سازی (نزدیک به 30 سال) دارد، طی این سال‌ها توانسته با بومی سازی، درصد قابل توجهی از زهر تحریم‌ها را به این طریق از بین ببرد و در آخرین پروژه مهم خود با ساخت لیزر پرتوان به جمع 5 شرکت تولید کننده این تکنولوژی مهم بپیوندد.

فولاد به عنوان یک فلز استراژیک نقش مهمی در صنعتی شدن هر کشوری دارد و اهمیت آن نیز بر هیچکس از جمله امریکایی ها به ویژه ترامپ پوشیده نیست و شاید اگر به حدود 3 سال قبل نگاهی بیندازیم خواهیم دید که یکی از محورهای اصلی جنگ تجاری امریکا با چین نیز همین فولاد بود که ترامپ سعی کرد با اعلام تعرفه‌های سنگین قدرت چین را در تولید و صادرات این محصول کاهش دهد؛ البته این رفتار ادامه دار بود و کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا و ... نیز از این جنگ تجاری بی نصیب نماندند تا اینکه ترکش تحریم‌های وی به صنعت فولاد ایران نیز برخورد کرد.

امریکا که زمانی به عنوان یک کشور پیشتاز در نظام سرمایه داری شناخته میشد و قدرت نفوذ قابل توجهی برای بسیاری از کشورها داشت، طی دوسال گذشته فاصله بسیاری گرفته و دلیل آن هم رفتارها و تصمیمات گرفته شده از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور بوده است؛ در پیش گرفتن سیاست انبساطی در امریکا که طی دوره شیوع کرونا نیز شدیدتر شد و سبب تزریق 5هزار میلیارد دلار پول به اقتصاد امریکا بود، تبعات زیادی را به همراه داشته که یکی از آنها افزایش نرخ تورم و بیکاری در این کشور بوده است.

دست و پا زدن‌های ترامپ در آخرین روزهای عمر دولتش نشان می‌دهد که امریکا تمامی مهره‌های خود را در بازی شطرنج مقابل ایران و بسیاری دیگر از کشورها به حرکت درآورده بدون اینکه نتیجه ای از آن بدست آورد.

در شرایط فعلی که امریکا آخرین تیر ترکش خود را به فولاد مبارکه اصفهان روانه کرده است، حمایت دولت از این شرکت فولادساز و ایجاد یک فضای بدور از تشنج و اضطرار، می‌تواند شرایطی مناسب برای حرکت روبه جلو و قدرتمندانه فولاد مبارکه فراهم کند.

سخن آخر...

به به نظر می‌رسد در حالیکه امریکا در تلاش است تا صنعت فولاد ایران را با اعمال تحریمها به زمین بزند، در پیش گرفتن سیاستهایی در جهت حمایت از این شرکت بزرگ فولادی کشور که در منطقه و همچنین شمال افریقا رتبه نخست را به خود اختصاص داده، لازم و ضروری است. برای مثال انجام تحقیق و تفحص از این شرکت فولادی که هفته گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اکنون در کنار تحریم حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان، گرچه در اصل ماجرا ممکن است به نفع فولاد باشد اما در ظاهر هم راستا با تحریم‌های امریکا خواهد شد و به نوعی فضا را بیش از پیش برای ادامه فعالیت ای شرکت مسموم خواهد کرد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1479023