توضیحات صادق زیباکلام درباره جدال کلامی با خسرو معتضد

صادق زیباکلام، درباره جدال کلامی خود با خسرو معتضد در یک مناظره تلویزیونی توضیحاتی را ارائه داد و از بینندگان برنامه، به دلیل رفتار و سخنان خود عذرخواهی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صادق زیباکلام، به دلیل رفتار و سخنانش در مناظره‌ای تلویزیونی، از خسرو معتضد و تماشاگران این برنامه عذرخواهی کرد.

پخش «برنامه قبلِ انقلاب» از شبکه مستند با میزبانی بهروز افخمی و حضور صادق زیباکلام (استاد دانشگاه و تحلیل‌گر سیاسی) و خسرو معتضد (مورخ)، که بخش‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بسیار دیده شد، در دو روز گذشته بسیار بحث‌برانگیز شد.

این برنامه که محور آن، بررسی نقش تاریخی رضا شاه پهلوی بود، شاهد بحث و جدل دو مهمان شد و در حالی که معتضد، زیباکلام را پوپولیست خواند، او نیز، این مورخ را به دروغ‌گویی متهم کرد.

اینک، صادق زیباکلام، در متنی اینستاگرامی، از خسرو معتضد و مخاطبان این برنامه عذرخواهی کرده و توضیحاتی را ارائه داده است.

این تحلیل‌گر سیاسی، تاکید کرده است که با انتشار این متن، قصدش توجیه رفتارش نیست، اما واقعیت این است که سه سال پیش برای ساخت برنامه‌ای درباره رضاشاه با او تماس گرفته‌ و گفته‌اند تهیه‌کننده، یک موسسه خصوصی و بهروز افخمی است.

زیباکلام توضیح داده، در نهایت فیلمبرداری این برنامه، طی چهار روز، به صورت فشرده تا پاسی از نیمه‌شب انجام گرفته و بیش از ۲۰ جلسه درباره تمامی جنبه‌های دوران رضاشاه از کودتای سوم اسفند تا شهریور ۱۳۲۰ ضبط شده است.

این استاد دانشگاه در بخشی دیگر از نوشتار خود، درباره حضور خسرو معتضد مقابل او، گفته است: «شب آخر بود که آقای افخمی گفتند ما آقای معتضد را در برنامه نداشتیم، اما دوستان نظرشان است که گفت‌وگویی هم با ایشان داشته باشیم. می‌دانم واقعاً خسته شده‌اید، اما این را من از شما تقاضا می‌کنم.»

صادق زیباکلام در پایان تاکید کرده است که برای حضور در این برنامه، پولی دریافت نکرده است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1479526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی کرمی IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    27 2
    سلام. قسمت اول برنامه درباره ی نقش قدرت های خارجی در همراهی یا دشمنی با رضاشاه بود.
  • US ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    حرف معتضد به زیباکلام که در لفافه گفت این بود که شما که خودت به واسطه کارهای اول انقلاب خود و خانواده ات و بدون داشتن صلاحیت علمی لازم استاد دانشگاه تهران شده ای، و تاریخ را درست نخوانده ای چطور به من می گویی تاریخ نگار حکومتی. به نظر من ممکن است معتضد جانبداری هایی و ضدیت هایی با برخی کاراکترهای تاریخی داشته باشد، ولی کسی می تواند در مناظره این اشکال را به او وارد کند که بتواند بصورت علمی و متقن دلایلش را بیان کند، ولی زیباکلام نمی تواند فقط شلوغ می کند.
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      12 24
      این آقای معتضد بود که باید بابت دروغ گفتن عذر خواهی میکرد
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      5 6
      شمایی که اقای معتضد رو دروغگو میدونی باید بدونی که زیبا کلام خودش رو کشت تا بگه که طرف مقابلش دروغگوست ما که حتی یه سند برای حرفهاشون نشنیدیم برعکس معتضد که ۱۵۰ سند ارائه داد و حتی از روی دوتاش خوند اینجا معلوم میشه که واقعا چه کسی مورخه؟؟؟ شما هم بجای تهمت زدن دلیل بیار جناب تاریخ دان😏
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    واقعیت این است آقای زیبا کلام تعادل روحی و روانی ندارد، می دانم این به مذاق شما خوش نیست ولی واقعیت است.
    • ج IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      30 23
      دقیقا. من با بعضی ازحرفهای زیبا کلام موافقم. اما در مجموع قبول دارم که از لحاظ روحی وروانی تعادل نداره!
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      9 11
      تو که دوبارخ راه توهین و افترا و تحقیر رو پیش گرفتی!پس معلومه حق با زیبا کلام بوده!!
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      22 3
      زیبا کلام مثل شبکه های ماهواره ای هست پوپولیست حرفی برای گفتن نداره
  • US ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    مؤرخ بودن الظلماً سند درست و يا صحيح گوئى نيست. همين اقاى خسرو معتضد، اگر اشتباه نكنم، در سالهاى پيش از انقلاب، مقالات بسيار كاملى از ارتباط معصومانه شاه و مردم نوشتند. الان هم كه نقل قولى رو كه وزير امور خارجه ايران در دوران رضا شاه در كتابى نوشتند رو بعنوان مدرك در اين برنامه نشون دادند. بنده شخصاً معتقدم كه١- ايا ميتونيم به شخصى كه با وزش باد تعيير هويت ميدهد اعتماد بكنم؟ ٢- چقدر به واقعى بودن اسناد موجود در اين كتاب ميشه اطمينان داشت ؟ ٣- خود اقاى معتضد عنوان كردند كه رضا شاه ٦٨-٦٩ ميليون پول در حساب بانكى داشته اما مدركى پيدا نكردن. ٤- چرا بنده بايد به اين كتاب اطمئنان داشته باشم و نه به بقيه سند هاى واقعى كه بيشتر مردم ايران به ان معتقدند؟ چاپلوسى و ٢ روئى اون موقع بوده و الان هم هست. فقط قدرت در دست رژيم ديگريست. خداوند ريشه طمع، دروغ، چاپلوسى و پاچه خوارى را در ايران خشك كند.
    • سیدرضا IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      39 41
      شما اگر به اسناد و اخبار ثبت شده اعتماد نمی کنید چرا به یاوه گویی ها و مغالطات و تناقض گویی های امثال زیبا کلام اعتنا می کنید ....
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      4 1
      واقعاایشان نه ثبات داردنه حرف زدن بلده ونه ادب داره=پوپولیست به تمام معنا.کاقعااستاددانشگاه هستش؟بعیدمیدونم
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      1 0
      بزرگوار میشه چند نمونه از اون اسناد حقیق که همه هم بهش معتقدند و من بی خبرم نام ببرید؟؟؟ ممنون میشم. شبهه وارد کردن کار سختی نیست جناب پاسخ منطقی دادنه که سخته و سخنتون مغالطات زیادی داشت از این قبیل که اولین چیزی که درمورد آقای معتضد گفتید از سر شک بود اما بنا بر همین شک حکم صادر کردید. در منطق مغالطه ای هست به اسم مسموم کردن چاه که فرد با نسبت دادن ویژگی های منفی به مخالفینش سعی در اتمام بحث داره و شما بسیار از این مغالطه استفاده کردید. مواظب باشیم روز قیامت باید درقبال تک تک این اتهامات جواب بدیم
  • علی IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    31 17
    امیدوارم دیگر اقای دکتر زیباکلام بدون امادگی قبلی در مناظرات شرکت نکند و اخلاق را حتما رعایت کند.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    49 55
    زیبا کلام دارای صداقت گفتار است و هر چه می گوید به دل مردم می نشیند.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      30 3
      خخخخخخخ
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    32 9
    با سلام، خیلی آدم ضعیفی هستید وقتی که نمی توانید جواب دهید متلک و حرفهای زشت میزنید. آقای محترم اصلاً طرف مقابل شما قاتل زنجیری وقتی برای چیزی مدرک نشان میدهد شما موظف هستید با مدرک ایشان را مجاب نمایید نه اینکه وقتی کم می آورید حرکات زشت و سخیف نشان دهید. این نشان میدهد بسیار آدم ضعیف و ..... هستید.
  • مهدی NL ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    55 2
    خدا یا ایران را از دروغ ، دروغگو و دروغ باوران در امان بدار
  • کارگر IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    62 38
    زیباکلام حرفی برا گفتن نداشت به قول معتضد فقط مسخره بازی در میاره
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    23 10
    من همونطور که عذرخواهی آیت الله صدیقی عزیز رو پذیرفتم عذرخواهی زیباکلام دو هم میپذیرم اگرچه کلا مخالف نظرات ایشون هستم... خداوند به همه ما توفیق عذرخواهی از خطاهایمان را دهد!
  • اکبر IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    28 52
    آقای زیباکلام فکر کنم کسی که یک خط از تاریخ 100 سال گذشته ایران را خوانده باشد زضاخان! را شاه نميداند. عده ای بدلیل اسیبهایی که به دین و روحانیت وارد کرد در پشت این اسم پنهان شده و با دفاع از این جرثومه کثیف اغراض خودشان را پنهان می کنند.
    • علی IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      16 9
      خان گفتن هم بهش خنده داره. همون اسم اولش که رضا پالانی بود و انگلیسی کردش پهلوی و اصطبل قزاقخانه محل کارش بیشتر بهش میاید تا رضا خااان!!
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      16 2
      آقای فرهیخته همین رضا پالانی که گفتی کشوری از قاجار تحویل گرفت که نصف بیشترش در فقر و گرسنگی و بیسوادی بودن بلوچستان و خوزستان و آذربایجان ادعای جدایی داشتن دانشگاه ساخت همه ایران یکپارچه کرد سطح بهداشت بالا برد و...
  • سعید زرانی IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    27 0
    تاریخ تاریخ است نه اضافه نه کم وقتی بيان میشود کسی که بیان میکند مسئول است به نسل جدید اگر دست کاری کند خیانت و جرم حال رضا شاه یا فردوسی
  • بی نام GB ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    20 3
    اشکالات آقای معتضد بجای خود ، ولی آقای زیباکلام هم اشکال و ایراد زیاد دارد ، درسالهای اولیه بعد از انقلاب ایشان به همراه دکتر سروش به عنوان پاکسازی در دانشگاه تند روی های بسیاری کردند و خشک وتر را باهم سوزاندند، این توضیحات گنگ و مبهم شان هم مفید فایده ای نبود.
  • ابراهیم IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    23 15
    واقعا متاسف آقای زیبا کلام هستم ،نمیدونم نحوه استاد دانشگاه تهران شدن به چه شکل و شمایلی است؟ واقعا در مناظره نتوانی یه سند ارائه بدی ؟ تازه فهمیدم اون همه پولی که ایشون جمع کرده بود و خبرنگاران گفته بود، خوردم برای من واقعیت پیدا کرده. واقعا متاسف برات جناب زیبا کلام
  • مجید IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    25 17
    من شاهداین مناظره بودم. گرچه اقای معتضدهمه حرفهایشان طبق اسنادتاریخی بود. ولی زیباکلام بدون سندزیاداعصاب اقای معتضدرابهم ریخت
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    42 24
    البته برادر مورخمان دروغ هم زیاد میگوید و همیشه خوش رقصی می کند .
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      15 8
      شما هم حرفهای استاد زیباکلام را میزنی؟!!! بابا اون خودش عذرخواهی کرده شما هنوز ول نمیکنی؟!!
    • پاسخ به ۱۲:۲۶ IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      4 0
      عجب..... !!!!!!!
  • ایرانی IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    22 11
    زیباکلام که باپاراتی عضوهیات علمی دانشگاه شد وبازدوبندوتخریب تحلیلگرسیاسی حالا شده تاریخدان والبته عذرخواهی هم میکندکه عقب نیافتدخیانتی که اینها ازدهه60 شروع کردند تمامی نداردتاریخ زندگی اش رابخوانید
  • حافظ IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    32 11
    تاریخ بازگو کننده حقایق است ولی بعضی ها منافع شون را به حقیقت ترجیح می‌دهند فقط یک جمله رضا شاه خوب یابد کشوری رو ازقاجار تحویل گرفت که تیک پاره ترین درطول تاریخ بوده وراه آهنی که جنوب را به شمال وصل می‌کند بدون پول نفت و.. ساخت ودست مفتخور ها دردوران ایشون خیلی کوتاه بود معایبی هم داشت نبود دموکراسی، من به شخصه زیبا کلام را حکومتی ازنوع اصلاح چی می‌دونم و باز اون کسی که فکر مردم واقعی باشدنیست
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      16 9
      خط های راه آهن ایشون هیچ سود و استفاده ی عمومی برای مردم نداشت و صرفا برای منافع اربابان انگلیسی ساخته شده بود و بسیاری از منابع طبیعی رو هدر داد
  • ناشناس IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    34 21
    شما غلط کردید که اول معتضد گفت پوپولیست .اول آقای زشت کلام توهین کردن و به اقای معتضد گفتند دروغگو .چقد شما اصلاح طلبها ... هستید
  • کامران IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    18 7
    این آقای زیبا کلام نه عفت کلام را رعایت می کند وبجای حرف حساب زدن شلوغ میکند. معتضد یک شخصی است که به استناد تاریخ و کتابهای اعضای دربار پهلوی سخن میگوید نه به استناد کتابهای انقلابی ها. عجیب است که زیبا کلام به مشتی تفاله متوسل شده است.
  • مجید IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    24 1
    تاریخ در کل چیزی جز یک کلاغ و چهل کلاغ نیست . چطور میشه به تاریخ استناد کرد وقتی جلوی چشممون کلاغ رو سیمرغ میکنن یا برعکس به خود ملت میدن ؟ تاریخ رو در گذشته فاتحان مینوشتن ، الان رسانه ها
    • سینا IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      2 0
      به سبب کم توجهی و بی اطلاعاتی خود بنده از تاریخ، همیشه برایم مسئله بوده که مثلا آیندگان، تاریخ دوران ما رو چطور میبینند و میخوانند و میفهمند. با وجود تمام این امکانات که صدا و تصویر اشخاص و وقایع به راحتی قالب ثبت و در دسترس هست، آیا باز هم میشه انتظار داشت تمام آنچه واقع شده، از نیت افراد گرفته تا تصمیمات پنهان و آشکارشان، برای آیندگان روشن و مشخص باشه؟ دیگه وای به حال درک ما از گذشته خودمون.
  • ارمین IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    22 14
    دعوای زرگری ! هم خودشون میدونن تاریخ درباره رضاشاه چی میگه هم ما. با این دعواها فقط میخوان مردم رو سرگرم کنن که نپرسن چرا پراید 120 میلیونه تخم مرغ 50 هزارتومن.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      3 5
      نظر شما جماعت 20 درصدی با نظر مردم یکی نیست. درضمن این حرف های امثال شما مغلطه است
    • ارمین IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      1 3
      دقیقا ، جماعت 20 درصد پایینیِ جامعه !
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      5 1
      میدونی مشکل چیه بعضیها هستن که دغدغه شون شکمه و بعضیها هم اعتقاد کاری ندارم به اون عده ای که واقعا ندارن و زیر بار ظلم کمر خم میکنن به اون عده ای میگم که از گرونی مینالن اما موقع خرید جهاز بچه شون یخچال ساید بای ساید میگیرن که کم نیارن و مارک فلان که پزش رو بدن. شما رو هم نمیدونم از کدوم دسته اید واقعا ندارید یا از اونهایی که فقط بلدن غر بزنن و به خودشون هیچ تکونی ندن. اما همینقدر کافیه بدونیم که اگه دولت ما از تاریخ درس میگرفت حتی وضع اقتصادمون به این شکل نبود پس تاریخ رو جدی بگیریم. همین آقای روحانی اگه چهار تا کتاب تاریخی خونده بود این طوری سرش رو مثل کبک تو برف فرو نمیکرد و تکلیفش با دشمن مشخص بود. وسیع تر به مسائل نگاه کنید بزرگوار
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    4 3
    بحث زیبا کلام تاریخی نبود که معتضد فکت های تاریخی می اورد، کاملا سیاسی و انتقاد از غلبه روایت سیاسی حاکم بر کلیات عملکرد رضا شاه بود. همینطور هم که خودش میگه من زمان رضا شاه بودم اعدام می شدم. البته چند جا هم گفته که من خیلی هم شجاع نیستم. در هر صورت در حد خودش جلوی تحریف رضا شاه رو می گیره.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    5 5
    چقدرشعورش بالاست اقای زیلاکلام
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      4 0
      اینقدر باشعوره که از هر چهارتا جمله اش پنج تاش توهین و ناسزاست. خیلی خیلی باشعوره کم لطفی نکنید :)))))
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    3 0
    زیباکلام استاددانشگاهه؟خخخخ خدابه داددانشجوهاش برسه موقع کنفرانس دادن
  • محبوب برقی IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    2 1
    اقتصاد فلج ایران رادرمان کنید.
  • علی US ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    11 8
    این توهین نیست به کسی که تاریخ را بر عکس نشان میدهد و رسما دروغ می گوید بگوییم دروغگو. 1-رضا شاه اگرچه بی سواد بود ولی بسیار آگاه تر از دکترهای بی فایده امروزی بود. و کابینه باسوادی داشت. 2- اگرچه دیکتاتور بود ولی کینه ای نبود و بعد از به قدرت رسیدن حتی مخالفان خود را وزیر کرد مثل ملک الشعرای بهار 3- ایران را یکپارچه کرد و میهن پرست بود و باعث پیشرفت ایران شد. 4- ارتش ملی ایجاد کرد. عذرخواهی آقای زیباکلام بابت شعور و فهم ایشان است نه اشتباه ایشان.
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      2 1
      سند لطفا آقای معتضد سند آوردند شما هماگر مدعی این موارد هستید که البته بنظرم بسیار در زمینه مطالعه کم تاریخی با زیبا کلام مشابهت دارید، سند ارائه کنید البته نه سند دوزاری سندی که بشه بهش تکیه کرد.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    3 0
    با سلام و احترام فی الواقع آقای دکتر زیبا کلام اینقدر شهامت و شجاعت دارد که به اشتباهش اعتراف و عذرخواهی کرده‌اند، آیا دیگران که بیت‌المال را چپاول کرده‌اند یا موجبات چپاول را فراهم کرده اند چه عامدانه چه غیر آن‌ تا کنون کدام‌شان چنين اقدامی کرده‌اند. من که اطلاع ندارم هر‌چند اطلاع دارم که‌ هنوز طلب‌ کار مردم‌ هم هستند. البته‌ شما بعید است این نظر را درج کنيد
  • ايرج IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    2 0
    چرا تو که علمشو نداري ادعاي بيجا مي کني حالا ديگه لازم نيست ماس مالش کني مناظره کافي بود