شورای نگهبان مجوز ورود به ماجرای سیلی زدن یک نماینده را دارد؟

نجات الله ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان به لحاظ قانونی، می‌تواند به رفتار نادرست نماینده سبزوار با یک سرباز ورود کند؟ گفت: ورود کردن به این موضوعات، جزو وظایف شورای نگهبان نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جنجال آفرینی مجلسی های جدید اینبار به تلاش برای عبور از خط ویژه و سیلی زدن به صورت یک سرباز رسید. رفتاری که از سوی نماینده سبزوار رخ داد تا فضای رسانه ای و مجازی طی چند روز اخیر تحت الشعاع این اتفاق و درخواست ها برای برخورد با این نماینده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید؛

سیلی سنگین به صورت پارلمان

این اقدام علی اصغر عنابستانی، صدای هم سنگرانش در بهارستان را نیز درآورد و آنها هم خواستار برخورد با این نماینده شدند، هرچند بودند نمایندگانی چون میرسلیم که از جریان مشکوک عنابستانی سخن گفتند و انتقادات را توطئه برای تخریب مجلس دانستند.

در این میان برخی پای شورای نگهبان را به ماجرا باز کردند، گلایه از ردصلاحیت هایی که نتیجه آن تشکیل مجلسی با مشارکت پایین بود و البته انتظار از اینکه شورای نگهبان ورود کرده و صلاحیت نماینده را رد کند. اما آیا به لحاظ قانونی چنین انتظاری را می توان از شورای نگهبانی ها داشت؟

نجات الله ابراهیمیان که خود پیشتر سخنگو و عضو حقوقدان سابق شورای نگهبان بوده است به این پرسش پاسخ می‌دهد و به خبرآنلاین می‌گوید:« ورود کردن به این موضوعات، جزو وظایف شورای نگهبان نیست. »

نماینده نه مصون و نه معصوم است

نجات الله ابراهیمیان، عضو پیشین شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان به لحاظ قانونی، می‌تواند به رفتار نادرست نماینده سبزوار با یک سرباز ورود کند؟ گفت: ورود کردن به این موضوعات، جزو وظایف شورای نگهبان نیست. در واقع بحث اجازه نیست. ما یک قانونی درباره نظارت بر رفتار نمایندگان داریم. طبیعی است که با رخ دادن این گونه اتفاقات، باید با اجرای قانون با فرد خطاکار برخورد شود به بیانی دیگر باید گفت که نماینده نه مصون و نه معصوم است به هر حال جرمی مرتکب شده است بنابراین اگر این جرم در دادگاه ثابت شود باید مانند یک شهروند عادی، به جرم نماینده رسیدگی می کنند.

او افزود: در حال حاضر نمی‌توان کسی را سرزنش کرد که این اتفاقات رخ داده است به هر حال انسان است و چه بسا بعدها مرتکب جرمی خواهند شد در واقع باید سیستمی باشد که دادگستری به صورت اتوماتیک، کار خودش را انجام بدهد وقتی دادگستری، کار خود را به درستی انجام دهد به تدریج، این به برخوردی عقلانی و مناسب تبدیل می‌شود.

باید سازوکاری برای برخورد با نمایندگان اندیشید

این حقوقدان درباره رسیدگی به رفتار عنابستانی در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس و اینکه این برخوردها تا چه حد می‌تواند قاطع و منتج به نتیجه باشد؟ عنوان کرد: به هر حال برای این گونه موارد، باید سازوکاری اندیشید که دادگستری به صورت مستقل و اتوماتیک، بتواند وظایف خود را انجام دهد امروزه در کشورهایی که دادگستری نوین دارند و سیستم دادگستری به درستی کار می‌کند در این موارد راه‌حل‌های روشنی پیش بینی شده است. بنابراین باید از این راه‌حل‌های روشن تبعیت کرد و هر کسی تخلف کرد بدون مسامحه به نهادهای قضایی معرفی کرد تا آنها بررسی کنند و پس از بررسی‌ها، حکم را صادر کنند. قانون آیین دادرسی کیفری و قوانین جزایی ما هم، عناوین مجرمانه و شیوه‌های رسیدگی به آنها را مشخص کرده است بنابراین می‌توان در این باره هم از آن‌ها استفاده کرد. 

ورود به رفتار نادرست عنابستانی جزو وظایف شورای نگهبان نیست

ابراهیمیان با تاکید بر اینکه جزو وظایف شورای نگهبان نیست که به رفتار نادرست عنابستانی با یک سرباز ورود کند، افزود: در واقع نظارت بر رفتار نماینده از سوی شورای نگهبان بدین معنا نیست که در کار نمایندگان دخالت کند. به عنوان مثال به آنها بگوید فلان کار را انجام دهد یا ندهد.

در انتخابات بعدی این رفتار نادرست در بررسی صلاحیت او تاثیرگذار است

وی گفت: البته شورای نگهبان به رفتار نمایندگان نگاه می‌کند و ممکن است در انتخابات بعدی، اگر برای انتخابات بعدی، خودشان را به عنوان کاندیدا معرفی کردند برخی رفتارهای نادرستشان را در ارزیابی صلاحیت‌هایشان لحاظ کنند اما این بدین معنا نیست که شورای نگهبان مجبور باشد هر لحظه اظهارنظر کند و یا به نمایندگان اخطار دهد. 

شورای نگهبان پس از تصویب اعتبارنامه نمایندگان دخالت نمی‌کند

این حقوقدان پیشین شورای نگهبان تصریح کرد: طبق رویه‌ای که قبلا وجود داشته این است که شورای نگهبان پس از تصویب اعتبارنامه‌های نمایندگان در مجلس، دیگر مداخله نمی‌کند. به عنوان مثال در گذشته هم چنین اتفاقاتی از این دست رخ داده است مبنی بر اینکه صلاحیت یک نماینده در انتخابات تایید شده اما برای دوره بعدی انتخابات، صلاحیت همان نماینده به دلیل اتفاقاتی که در این میان رخ داده، تایید نشده است.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1479554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =