۰ نفر
۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
طراحی کاتالوگ عکس محور و دیتا محور

در طراحی کاتالوگ یکی از موضوعات بسیار مهم محتوای متنی است چیزی که شاید کمتر از جلوه های بصری به آن توجه شود اما اهمیت زیادی دارد و بهتر است که به طور دقیق ارزیابی شود.

طراحی کاتالوگ با محتوای متنی استاندارد

محتوایی که در کاتالوگ ها استفاده می شود باید در ابتدا جنبه معرفی نامه داشته باشد. در واقع نیاز است که تاریخچه و اهداف شرکت مشخص شود و همینطور گواهینامه ها و افتخارات شرکت نیز از گزینه های بسیار مهم محسوب می شود. موضوع دیگر در محتوای متنی که در طراحی کاتالوگ دیده می شود کوتاه بودن جملات و همینطور میزان روان بودن آن است. هرچه از کلمات ساده تر استفاده شود و توضیحات کوتاه تر باشد اثربخشی بهتری خواهد داشت. موضوع از این قرار است که استفاده از جملات در بازه 50 الی 150 کلمه ای اثرگذاری بهتری دارد در واقع کاربران حوصله و زمان زیادی برای مطالعه نمی گذارند و در چنین شرایطی هرچه جملات کوتاه تر و تاثیرگذارتر باشد می تواند بهترین روند محسوب شود.

کاتالوگ

هدف اصلی طراحی کاتالوگ

کاتالوگ ها طراحی می شوند تا به همه سوالات کاربران پاسخ داده شود. در واقع وقتی قرار است یک کاتالوگ در مورد محصولی فعالیت داشته باشد نیاز است که اندازه و رنگ و وزن و حتی قیمت محصول در کاتالوگ عنوان شود. از سوی دیگر نیاز است که شیوه نگهداری محصول ارائه شود و یک سری پاسخ ها که در ذهن مخاطبان ایجاد می شود نیز مورد پوشش قرار بگیرد.

اولین گام در طراحی کاتالوگ خلاصه ای از معرفی نام برند و همینطور کارخانه تولیدی آن است. نیاز است که فعالیت های سازمان معرفی شود و موقعیت فعالیت ها نیز ارزیابی شود.

گزینه دوم معرفی امتیازات و رتبه بندی های تولید است که می بایست در مورد استانداردهای کارخانه و همینطور ایزوهای موجود ارزیابی شود.

هر چه بیشتر در خصوص جدیدترین و بهترین ساخته ها صحبت شود خدمات رویکرد بهتری خواهند داشت. در طراحی کاتالوگ نیاز است که مشخصات فنی محصول و همینطور قابلیت های خاص آن اعلام شود. در صورت نیاز در صفحات پایانی می بایست آدرس و تلفن برای اعتمادسازی بیشتر عنوان شود.

کاتالوگ

قوانین طراحی کاتالوگ

یکی از مهمترین قوانین طراحی کاتالوگ قابل حمل بودن آن است. وزن کاتالوگ نباید خیلی سنگین باشد و همینطور ابعادی که در نظر گرفته می شود باید استاندارد باشد تا وضعیت حمل و نقل آن به خوبی صورت بگیرد. از سوی دیگر بسیار مهم است که خلاصه گویی رعایت شود به طوری که توضیحات بیش از اندازه مورد نیاز نباشد.

طراحی کاتالوگ باید به صورتی باشد که کاربر نیازی به بررسی مجدد نداشته باشد و به نوعی ارتباط خوب و بدون واسطه با مخاطب داشته باشد.

تصویر می بایست با متن ترکیب درستی داشته باشد تا مخاطب بتواند شناخت خوبی برقرار کند. یکی از المان های بسیار مهم در طراحی کاتالوگ استفاده از آرم یا لوگوی شرکت است که پیشنهاد می شود در همه صفحات استفاده شود. به طور کلی آرم یا لوگو باید به صورتی باشد که نماد گرافیکی مخصوصی را نشان دهد.

محوریت طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ به طور کلی در دو قالب عکس محور یا دیتا محور صورت می گیرد. در طراحی کاتالوگ عکس محور اصلی ترین هدف استفاده از تصاویر رنگی با کیفیت خوب و استفاده از ورق های گلاسه نسبتاً سنگین است. در طراحی کاتالوگ دیتا محور، از تصاویر کمتری استفاده می شود و به طور کلی تصاویر حالت اماتور دارند. بررسی ها نشان می دهد که طراحی کاتالوگ عکس محور بازخورد 20 برابری به نسبت دیتامحور دارد و این یعنی مردم علاقه زیادی به جلوه های بصری دارند.

تصاویری که مورد استفاده قرار می گیرد هم می تواند از سایت های خارجی خریدای شده باشد، هم این امکان وجود دارد که تصاویر از یک سری منابع رسمی برداشته شود و یا توسط عکاسان حرفه ای و به صورت تخصصی گرفته شده باشد.

طراحی جلد می بایست به صورت خلاقانه صورت بگیرد و یا به شکلی باشد که از بهترین جلوه های بصری در آن استفاده شده باشد. به طور کلی همه عناصر و محتویاتی که استفاده می شود باید مبتکرانه باشد و به شکل رنگ سازمانی پیاده سازی شود.

چاپ کاتالوگ و روند سلفون کشی

در صورتی که سفارش چاپ کاتالوگ با تعداد صفحات کمتر از 12 صفحه باشد استفاده از گرماژ گلاسه 170 الی 200 گرم گزینه خوبی است. در صورتی که چاپ کاتالوگ با تعداد صفحات بالا نیاز است باید گلاسه های 250 الی 300 گرم با روکش سلفون مات یا براق استفاده شود. مفتول تخت یا لوپ برای این موارد خوب است. به طور کلی ورق خوری باید به آسانی صورت بگیرد. استفاده از روکش سلفون به خصوص برای جلد گزینه خوبی است و سبب میشود که از ترک خوردن جلوگیری شود و دوام کاغذ بیشتر شود.

روند سلفون کشی در قیمت طراحی کاتالوگ تاثیر دارد و به طور کلی به دو صورت انجام می شود. روش اول به صورت حرارتی است که به نوبه خود بهترین روش سلفون کشی بوده و بررسی ها نشان می دهد که هیچ نوع برفکی زیر کار دیده نمی شود. مدل دوم به صورت چسبی است که با چسب های مخصوص انجام می شود و از نظر کیفیت به نسبت مدل سلفون حرارتی، پایین تر به نظر می رسد.

روکش های سلفون براق نیز وجود دارد که برای افرادی که علاقه زیادی به رنگ و لعاب زیاد دارند استفاده می شود. در صورتی که از متن روی جلد استفاده شود به این دلیل که بسیار براق است و میزان رفلاکس زیاد است شاید خوانایی کافی نداشته باشد. در صورتی که قرار است متن روی جلد استفاده شود بهتر است از سلفون مات استفاده شود تا تعادل بهتری ایجاد نماید و میزان نوشته ها نیز واضح تر باشد.

طراحی کاتالوگ فوق حرفه ای

در صورتی که از نظر قیمت طراحی کاتالوگ مشکلی ندارید می توانید از روکش سلفون مخملی استفاده کنید. این مدل از سلفون ها بسیار جذاب هستند و برای شرکت های بزرگ با برندهای مشهور بهترین گزینه محسوب می شود. نوع صحافی که در این مدل از کاتالوگ ها استفاده می شود اهمیت زیادی دارد و می تواند ساختار مخصوصی داشته باشد.

اصول طراحی کاتالوگ تبلیغاتی

برای طراحی کاتالوگ تبلیغاتی در ابتدا باید جامعه آماری مخاطبان ارزیابی شود. سلیقه مخاطبان بررسی شود و همینطور محتوا و تصاویر مناسبی انتخاب شود. در واقع باید بررسی شود که بیشترین قشر در این گزینه جوانان هستند یا افراد در سنین بالا به سراغ محصول مورد نظر می روند. در چنین شرایطی می تواند تصاویر و عکس ها را به صورت دقیق انتخاب کرد.

در صورتی که بیشترین مخاطبان کاتالوگ های تبلیغاتی قشر جوان هستند، باید طراحی مدرن و جوان پسند صورت بگیرد و بسیار مهم است که تنوع زیادی نیز وجود داشته باشد. اگر قشر میانسال باشند سبک کلاسیک گزینه بسیار موثرتری خواهد بود.

دومین اصول طراحی کاتالوگ تبلیغاتی یک سری تصاویر فوق العاده بزرگ از کالا یا محصول است. ر واقع عکس باید با کیفیت و شکیل باشد. هرچه قدرت تصویر انتخاب شده بیشتر باشد می تواند اثرگذاری حرفه ای تری داشته باشد.

کیفیت تصاویر بسیار مهم است. برخی از تصاویر در زمان چاپ با پیکسل های بالا کیفیت خود را از دست می دهند و تار می شوند پس باید به این موضوع دقت داشت.

رعایت هارمونی در طراحی کاتالوگ

بازی با رنگ ها در طراحی کاتالوگ باید با احتیاط صورت بگیرد. هارمونی به کار رفته و همینطور تضادی که استفاده می شود بسیار مهم است. ترکیب بی نظیر و چشم نوازی که در طراحی کاتالوگ دیده می شود سبب می شود تا مشتری نگاه قوی تری روی مطلب داشته باشد. به طور کلی پتانسیل های خلاقیت و همینطور موقعیت ایده پردازی باید به صورتی باشد که بتواند دقت ویژه ای را شامل شود.

طراحی کاتالوگ باید به صورت یکپارچه صورت بگیرد، صفحه آرایی باید به صورتی باشد که نظم دقیقی در بین صفحات وجود داشته باشد. نوشته ها و عناوین و همینطور تصاویری که استفاده می شود باید از سمت جلد تا رنگ قابل قبول باشد.

فرقی نمی کند کاتالوگ شما چند صفحه است. به هر صورت جلد کاتالوگ مهمترین اصل محسوب می شود. جلد رویی باید نظر مخاطبان را جلب کند. به هر صورت تجارت خوب با جلوه ای بصری خوب دنبال می شود.

یک موضوع مهم دیگر که در راستای طراحی کاتالوگ دیده می شود طراحی جلد با دقت زیاد است به طوری که با نگاهی حرفه ای صورت بگیرد.

قیمت طراحی کاتالوگ تک برگی

این مدل از کاتالوگ ها معمولاً یک برگ به صورت A4 هستند. البته اگر از صفحه بزرگتر استفاده شود یک تا در وسط زده می شود. در طراحی کاتالوگ های تک برگی بسیار مهم است که نوع محصول مشخص شو، سطح اطلاع رسانی محصول دقیق باشد و البته که کیفیت عکس های به کار رفته نیز بالا باشد. به طور کلی اطلاعات و انتخاب تصاویر به شکلی است که می بایست محصول هم از نظر اطلاع رسانی قوی باشد و هم جلوه بصری مناسبی داشته باشد. قیمت طراحی کاتالوگ تک برگی بر اساس میزان ظرافت آن ارزیابی می شود.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1480360