همشهری تماشاگر نوشت:

فیر پلی یا بازی جوانمردانه در فوتبال طرفدار زیاد دارد البته اگر بالعکس اش ثابت نشود چند نمونه از بازی های جوانمردانه مثال زدنی به قرار زیر است

دی‌کانیو
پائولودی کوئیلو، بازیکن جنجالی ایتالیایی که سال‌ها در لیگ‌برتر انگلستان توپ زد در اواخر دوران بازیگری‌اش با روی صحنه بردن یک حرکت جوانمردانه غافلگیرکننده دنیای فوتبال را در بهت و حیرت فرو برد. او که سابقه ضرب و شتم داور و محرومیت‌های چندماهه را در کارنامه‌اش داشت. در یکی از مسابقات در حالی که دروازه خالی پیش‌رویش قرار داشت وقتی دید بازیکن حریف روی زمین افتاده توپ را به اوت زد و بازیکن مصدوم حریف را به داور نشان داد.

آژاکس
چند سال قبل در جریان یکی از مسابقات لیگ باشگاه‌های هلند بازیکنان باشگاه مطرح آژاکس آمستردام سکانس دیگری از نمایش بازی‌های جوانمردانه و به یاد ماندنی را رقم زدند. تیم حریف برای مداوای بازیکن مصدوم آژاکس توپ را به اوت فرستاد. بازیکن آژاکس پس از شروع دوباره مسابقه قصد داشتند توپ را به دروازه‌بان حریف پاس بدهند تا او شروع‌کننده مسابقه باشد اما ضربه بلند بازیکن آژاکس پس از شروع دوباره مسابقه قصد داشتند توپ را به دروازه‌بان حریف پاس بدهند تا او شروع‌کننده مسابقه باشد اما ضربه بلند بازیکن آژاکس از بالای سر دروازه‌بان عبور کرد و وارد دروازه شد. گلزن آژاکس مات و متحیر به اطراف نگاه می‌کرد و به بازیکنان توضیح می‌داد که قصد باز کردن دروازه را نداشته. آژاکسی‌ها به تلافی این اتفاق به حریف اجازه دادند بدون هیچ مزاحمتی به سمت دروازه‌ آنها حرکت کنند و توپ را از خط دروازه عبور دهند.

آرسنال
در سال 1999 اتحادیه فوتبال انگلستان به دلیل زیرپا گذاشتن بازی جوانمردانه، با توافق دو تیم رای به تکرار یک مسابقه داد. دیدار تیم‌های آرسنال و شفیلدیونایتد در نهایت با گل‌های اوورمارس و برگ‌کمپ دو بر یک به سود آرسنال خاتمه یافت اما توپچی‌ها در پایان مسابقه اعتراف کردند که بازی جوانمردانه را رعایت نکرده‌اند. در یکی از صحنه‌ها بازیکنان شفیلدتوپ را برای مداوای بازیکن مصدوم آرسنال به اوت زدند اما در ادامه مسابقه توانکو کانو توپ را به بازیکنان شفیلد پس نداد و همان توپ به گل آرسنال منجر شد. فردای آن روز آرسن ونگر به درخواست بازیکنان و با موافقت باشگاه نامه‌ای به اتحادیه فوتبال نوشت و از آنها خواست این مسابقه به‌دلیل زیرپا گذاشتن بازی جوانمردانه تکرار شود. آن‌چه با موافقت اتحادیه همراه شد و بازی تکراری را هم آرسنال دو بر یک به سود خود خاتمه داد.

قونیه اسپور
باشگاه قونیه اسپور در سال 2010 به عنوان قهرمانی رقابت‌های سوپرلیگ فوتبال ترکیه دست پیدا کرد. یکی از بازیکنان این تیم هم «برانیمیر پولژاک» نروژی بود که در حادثه‌ای غم‌انگیز در دوم آوریل سال 2010 فلج شد پولژاک به نروژ بازگشت تا تحت درمان قرار بگیرد پس از این‌که تیم قونیه اسپور به نوان قهرمانی دست پیدا کرد رئیس و نایب‌رئیس این تیم ترکیه‌ای به اسلو رفتند تا پولژاک را در بیمارستان ملاقات کنند. آنها از این بازیکن نروژی به خاطر تلاش‌هایی که در قهرمانی این تیم داشت تشکر کردند و جام قهرمانی را به او اهدا کردند.

وردربرمن
در سال 1988 فرانک اودوتویتز بازیکن تیم وردربرمن آلمان از داور بازی تیمش مقابل کلن خواست به سود تیم حریف اعلام پنالتی کند در یکی از صحنه‌ها بازیکنان کل خواهان اعلام ضربه پنالتی بودند اما داور رأی به ادامه مسابقه داد در این لحظه اوردنویتز به سمت داور رفت و اعتراف کرد که توپ به دستش برخورد کرده و باید به سود حریف پنالتی گرفته شود رسانه‌های آلمان این حرکت بازیکن برمن را ستودند اما وقتی او در فصل بعد با پیراهن باشگاه کلن به میدان رفت خیلی‌ها از تبانی و توافقات پشت‌پرده سخن گفتند.

بارسلونا
بازی جوانمردانه تیم دوم بارسلونا در دسته دوم لیگ اسپانیا با واکنش مثبت رسانه‌های اسپانیایی روبه‌رو شد. تیم دوم بارسلونا در دیدار مقابل تیم یووه‌‌نیل در حالی‌ روی یک کار ایستگاهی موفق به گلزنی شد که دروازه‌بان حریف به دلیل آسیب‌دیدگی روی زمین افتاده بود. پس از این‌که توپ وارد دروازه شد. سرخی بارخوان بازیکن سال‌های نه چندان دور تیم فوتبال بارسلونا که اکنون هدایت تیم دوم این شهر را برعهده دارد. از بازیکنانش خواست اجازه دهند تیم حریف به گل برسد پس از این تصمیم تیم یووه نیل در حالی که بازیکنان بارسلونایی حرکت ایستاده بودند گل خود را جبران کرد.

301 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام OM ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
    0 0
    در ايران هم دايي بايد نوع بازي جوانمردانه رو مشخص بكنه واقعا كه بايد تاسف بخوريم به حال فوتبال و اين نوع مربيان.... براي برسبوليس لكه ننگي است كه تا ابد بر تاريخ روزگار ميماند
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
    0 0
    اگر بازي‌ها اروپايي را نگاه كنيد مي‌بنيد كه در هيچ شرايطي از مفهوم بازي جوانمردانه براي وقت‌كشي يا گرفتن سرعت بازي حريف استفاده نمي‌كنند. يعني اگر بازيكني روي زمين افتاده باشد واقعاٌ آسيب ديده، نه اين كه بلافاصله بلند شود و حركات آكروباتيك انجام دهد و به ريش حريف و داور و تماشاچي بخندد.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
    0 0
    حرکت دایی آغازگر فرهنگ سازیی برای بازی جوانمردانه در ایران بود.بهتره واقع گرایانه به این موضوع نگاه کرد.
  • علي.ش IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
    0 0
    كار دايي درست بود
  • جوماجو IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
    0 0
    بازی استیل و پیروزی به درخواست کمیته حمایت از فرپلی تجدید میشود.
  • بدون نام GB ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
    0 0
    اگه دقت کنید تو هیچ کدوم وقت کشی صورت نگرفته دایی هم همینو گفت دیگه