۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
در سوگ حجت الاسلام مظلومی، الگوی روحانیون جوان

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد مظلومی هم رفت و به لقای دوست رسید. وی یک شخصیت فرهنگی و بین المللی، معاون بین الملل بعثه رهبری و نماینده دفتر مقام رهبری در کشورهای بنگلادش، میانمار و تایلند بود.

آخرین بار او را در جلسه شورای برنامه ریزی بین المللی بیانیه گام دوم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدم. هنوز آخرین کلام هایش را به یاد دارم که می گفت: « معرفی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حقیقت مقدمه ای برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم است و برای برداشتن گام های استوار باید آینده و گذشته را به خوبی بشناسیم.»
حجت الاسلام مظلومی انسانی بسیار باهوش و در دوران دانش آموزی شاگرد نخبه ریاضی در دوران دبیرستان بود و می توانست یکی از نخبگان دانشگاهی شود. خود او در مورد علت ورود به حوزه علمیه می گفت: « در جوانی چند روز قبل از شرکت در آزمون سراسری کنکور به توصیه امام جمعه زنجان، ناگهان تصمیم به ورود به حوزه علمیه و خدمت در کسوت روحانیت گرفتم.»

او به دلیل همین هوش سرشار، در کنار فراگرفتن دروس حوزوی مانند فقه و فلسفه و کلام، به امور روز نیز مسلط شد و در طراحی سامانه های رایانه ای در حوزه های علمیه و آموزش چگونگی حضور در فضای مجازی، نقش موثر ایفا کرد. بسیاری از دوستان، او را یک روحانی دانشمند و در عین حال یک مهندس کامپیوتر دانسته و یافته های ایشان در علوم اسلامی و دانش روز را علت موفقیت روزافزون وی می دانند. حجت الاسلام مظلومی به زبان های انگلیسی، عربی و ترکی استانبولی تسلط  داشت و مشهور بود که حتی به زبان انگلیسی روضه می خواند و مخاطبین را در سوگ امام حسین(ع) می گریاند.

آقای محمدرضا نفر، سفیر کشورمان در بنگلادش بعد از اطلاع از خبر ارتحال ایشان در تماس تلفنی در حالی که با صدای بلند گریه می کرد، به نگارنده گفت:
« آقای مظلومی یک انسان کم نظیر بود. او به عنوان یک انسان ولایتمدار، در سفرهای یک هفته ای به بنگلادش با حضور در جمع علما و طلاب شهرها و روستاهای این کشورعاشقانه فعالیت می کرد. روحانیان شیعه و سنی و بزرگان متصوفه، همه عاشق او بودند. او هم خوش بیان بود و هم مسلط به فقه و معارف دینی و تاریخ تصوف و هم آشنا با امور رایانه ای و فضای مجازی و به همین دلیل با سخنرانی های آموزنده، مخاطب را محسور می کرد. علمای بنگلادش همه سوگوار او هستند.»

حجت الاسلام مظلومی عاشق خدمت به محرومین و مستضعیفین بود. در حالی که امکان حضور و فعالیت در کشورهای مرفه اروپائی و استرالیا را داشت اما خود فعالیت در کشورهای محروم را انتخاب کرد. او در هنگام فشار دولت میانمار به مسلمانان روهینگیا، در رساندن کمک های دفتر مقام معظم رهبری به آوارگان میانماری در مرزهای این کشور با بنگلادش، عاشقانه عمل کرد و بدون ترس از بیماری های مسری در آن منطقه، همراه مسلمانان محروم و آواره بود.
این سید جلیل القدر بیش از بیست و پنج سال از عمر پربرکت خود را در خدمت به حجاج ایرانی سپری کرد. او مدتها روحانی کاروان بود و سپس به عنوان معاون فرهنگی و سپس معاون بین المللی بعثه مقام معظم رهبری انجام وظیفه نمود. می گفت: « حج از زیربناها و مبانی اسلام است و به قدری اهمیت دارد که گاهی انسان از تعابیر روایات تعجب می کند، در برخی روایات بین حج و عبادات دیگر مقایسه شده و آمده که هیچ راهی از راه های الهی مگر جهاد و شهادت، بالاتر از انجام حج نیست.»

او به ابعاد بین المللی کنگره حج برای تقویت ارتباطات میان مسلمانان واقف بود و می گفت:‌« حج بهترین جایگاه برای ارتباط با سایر مسلمانان است، در روایات وارد شده که افراد باید به حج بروند تا معرفت مسلمین افزایش پیدا کند، مسلمین باید از احوال مسلمین دیگر اطلاع داشته باشند و آنچه در امت اسلامی اتفاق می افتد باید به مسلمین منتقل شود.»
حجت الاسلام مظلومی یک شیعه واقعی بود و از حج به عنوان یک تریبون برای تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) یاد می کرد. او در عین حال از منادیان وحدت اسلامی بود و می گفت: «حقیقی ترین وحدت، وحدتی است که بین مؤمنان اتفاق می افتد و ایجاد کننده آن خدا و محور تشکیل دهنده این وحدت، وجود مقدس پیامبر بزرگوار اسلام است.»

حجت الاسلام مظلومی به عنوان یک منتظر واقعی ، همیشه خود را سرباز فرهنگی حضرت مهدی(س) می دانست. او یک چهره ولائی بود و علاقه و ارادت خاصی به حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری داشت و معمولا در گفتگو با دوستان تعمد داشت تا این اعتقاد را بازگو نماید.
دوستان، او را «سریع البکاء» می نامیدند چون عاشق روضه امام حسین(ع) بود و با شنیدن نام آن حضرت از خود بی خود می شد و با شانه های لرزان در عزای سرور شهیدان، می گریست. پیاده روی او در ایام اربعین در مسیر نجف تا کربلا را دوستان فراموش نخواهند کرد.  

حجت الاسلام مظلومی شخصیتی اهل علم، فرهنگی و اخلاقی، خوش برخورد، نیکومنش، با پشتکار، آشنا به علم و فناوری روز، مسلط به زبان های خارجی و مطیع ولایت فقیه بود. با این خصوصیات کم نظیر، او می تواند الگوی روحانیون جوان باشد و برای تحقق این امر می بایست صاحبان قلم و بیان در معرفی خصلت های نیک او به جامعه، کوشش مستمر داشته باشند.
وَسَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1481529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهاره IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    خدا رحمتشون کنه و با اجداد طاهرینش محشور بشه انشالله