خودزنی مجلس یازدهم /تابش: بلاتکلیف ماندن وضعیت بودجه برای کشور مضر است/ نباید خودمان پرچم سفید شکست از دشمن را بالا ببریم

ایرنا نوشت: عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه بلاتکلیف ماندن وضعیت بودجه برای کشور مضر است، گفت: باید لایحه جدید از بررسی طولانی مدت معاف شود و همان لایحه دولت با ملاحظات مجلس در صحن مورد بررسی قرار گیرد.

«محمدرضا تابش» با اشاره به رد گزارش کمیسیون تلفیق بودجه در جلسه علنی امروز مجلس اظهار کرد: بودجه سند یک‌ساله مالی کشور اداره کشور است که معمولا باید با توجه به اسناد بالادستی و قانون برنامه توسعه برای برش یک ساله تنظیم شود ومسئولیت خطیر تدوین بودجه متوجه دولت است.

وی گفت: به این دلیل دولت مسئول تدوین بودجه است که منابع و امکانات کشور، درآمدها و در عین حال هزینه هایی که باید انجام شود باید توسط دولت انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم درباره نقش مجلس در تصویب بودجه سالانه کل کشور گفت: مجلس می‌تواند اصلاحات مورد نظر خود درباره لایحه بودجه تقدیمی از طرف دولت به شرطی که مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی نبوده و بار مالی نداشته باشد، اعمال کند.

تابش با بیان اینکه مجلس می تواند از طریق کمیته‌های تخصصی و دیوان محاسبات بر بودجه نظارت کند، گفت: ایراد ساختاری که وجود دارد این است که مسئولیت خطیر اداره کشور بر عهده دولت است اما به دلیل اینکه ما یک مکانیزم به اصطلاح قوی و منطقی را در بررسی بودجه پیشنهاد نکردیم، مجلس می‌تواند شاکله لایحه بودجه را تغییر دهد.

وی با اشاره به اینکه در ساختار فعلی، مجلس می‌تواند محتوا و شاکله لایحه بودجه تقدیم شده از سوی دولت را تغییر دهد و فقط جلد آن بماند، خاطرنشان کرد: این در حالی که مسئولیت اداره کشور و هزینه‌ها با دولت بوده و توقعات و انتظارات در همه حوزه‌ها از دفاع و امنیت و بهداشت و غیره از دولت است.

عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تا وقتی که این ایراد ساختاری را حل نکنیم همیشه این گرفتاری‌ها خواهد بود،گفت: هر وقت که مسائل حزبی و جناحی بر مسائل فنی و تخصصی تفوق پیدا کند مشکلات حادتر می شود و گرنه اختیارات مجلس در جای خود و اختیارات دولت هم در جای خودش محترم است.

تابش با یادآوری این که بودجه ۱۴۰۰، بودجه سال آخر دولت است که دولت بعدی باید آن را تحویل دهد، افزود: تحولاتی در عرصه خارجی اتفاق افتاده و متاسفانه با توجه به حجم گسترده تحریم‌ها و مسائل و موضوعات دیگر، بودجه یک مقدار ماهیت سیاسی هم پیدا کرده و این سه عامل باعث شد که دولت دست خودش را کاملاً باز نکند تا دیگران سوء استفاده نکنند.

وی، نماینگان مجلس یازدهم را در عین پرانرژی و جوان بودن، کم تجربه خواند و اضافه کرد: نمایندگان مجلس یازدهم  از ابتدا ساز مخالفت با بودجه را زدند و ۲ سه تا ایراد هم به لایحه بودجه داشتند که ایرادهای منطقی با توصیه‌های راهگشای مقام معظم رهبری و تعامل بین دولت و مجلس مدنظر قرار گرفت و اصلاحاتی هم در کمیسیون تلفیق انجام شد.

 نماینده پیشین مجلس گفت: یکی از ایرادات مجلس به دولت این بود که چرا ظرفیت صادرات نفت کشور را بالای ۲ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته است که در جواب دولت اعلام کرد که با تحولات اتفاق افتاده در حوزه سیاست خارجی و وجود نشانه‌هایی برای بهتر شدن تعاملات خارجی، امکان تولید و صادرات بیش از ۲ میلیون بشکه نفت در روز هم وجود دارد.

 نباید خودمان پرچم سفید شکست از دشمن را بالا ببریم

تابش، نحوه تنظیم و تدوین بودجه را دارای تبعات سیاسی برای کشور دانست و گفت: نحوه تدوین بودجه به داخل و خارج کشور سیگنال می دهد و ما نباید خودمان پرچم سفید شکست از دشمن را بالا ببریم و بودجه را روی یک میلیون ببندیم و وقتی بودجه را روی صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز بستیم یعنی قرار است کشور در همین مسیر حرکت کند و همین چالش‌ها باشد و تعاملات بین‌المللی ثمربخش نباشد.

وی قیمت ارز را مساله اختلافی دیگر بین دولت و مجلس عنوان کرد و افزود: دولت قیمت ارز را حدود ۱۱ هزار تومان در نظر گرفت تا شاید مانع از ارائه سینگال منفی به بازارها درباره افزایش قیمت ها شود اما مجلس اصرار داشت که قیمت ارز باید بالای ۱۷ هزار تومان تصویب شود که این موضوع می‌تواند انتظارات تورمی را در کشور بالا ببرد.

نماینده پیشین مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، در نظر گرفتن چشم انداز کاهشی برای صادرات نفت و در عین حال چشم انداز افزایشی برای قیمت ارز در بودجه را تورم زا دانست و افزود: دولت ایجاد چنین چشم اندازی برای بودجه ۱۴۰۰ را غیرقابل قبول دانست اما با تداوم اعتراضات مجلس، در نهایت با توصیه‌های راهگشای مقام معظم رهبری به کمیسیون تلفیق، موضوعات حل شد اما در کمال تعجب، ناگهان امروز شاهد رد گزارش کمیسیون تلفیق از سوی مجلس بودیم.

 مجلس تصور می‌کرد می‌تواند محتوای بودجه را عوض کرده و جلد آن را نگه دارد 

تابش افزود: چیزی که تعجب برانگیز است خودزنی مجلس است و سئوال اینجاست که اگر مجلس به لایحه بودجه ایراد داشت چرا کلیات آنرا تصویب کرد که البته شاید هم مجلس احساس می‌کرد می‌تواند محتوای بودجه را عوض و جلد آن ‌را نگه دارد.

وی  اضافه کرد: اگر مجلس از اول به کلیات ایراد داشت نباید به آن رای می‌داد و چیزی که من از آن تعجب می‌کنم این است که مجلس اختیار داشته و این لایحه بودجه را به هم ریخته و معجونی تحت عنوان گزارش کمیسیون تلفیق بعد از دخالت‌های پنهان و آشکار و جناحی و سیاسی بیرون آمده و اکنون مجلس همان را هم رد کرده است.

نایب رییس پیشین فراکسیون امید مجلس دهم با اشاره به اینکه امروز گزارش کمیسیون تلفیق در مجلس رای گیری و رد شد، افزود: گزارشی که خود مجلس آن‌را دستکاری کرده و تغییر داده بود، امروز رای نیاورد که معنای آن این است که ۴۵ روز وقت کشور، معاونان پارلمانی، دولت، وزارتخانه ها، سازمان برنامه و بودجه و نماینده ها صرف دستکاری لایحه بودجه ای شد که از همین مجلس رای منفی گرفت.

تابش با بیان اینکه خودزنی مجلس یازدهم در موضوع رد گزارش کمیسیون تلفیق ناشی از کم تجربه بودن نمایندگان است، گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، پیش‌بینی شده که دولت تا ۱۵ روز لایحه جدید را به مجلس تقدیم کند که اگر قرار باشد همین تنازعات ادامه پیدا کند باز هم لایحه به همین سرنوشت مبتلا خواهد شد.

وی اظهارات اخیر سخنگوی دولت درباره تعامل با مجلس در حوزه بودجه را امیدوار کننده ارزیابی کرد و افزود: با اینکه دولت مسئول تدوین بودجه است اما علی ربیعی اعلام کرده که آماده است تا نظرات مجلس را در تدوین بودجه به شرطی که شاکله آن به هم نخورد، لحاظ کند.

 مجلس به ندای دولت برای بودجه پاسخ مثبت دهد

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی از مجلس یازدهم خواست تا به ندای دولت برای تعامل جهت تدوین بودجه ۱۴۰۰ پاسخ مثبت دهد و افزود: راهکار ارائه شده از طرف دولت عاقلانه است که امیدواریم مجلس در موقعیت حساس و خطیر فعلی کاری را انجام دهند که تفاهم حداکثری حاصل شود و مجادلات پایان یابد زیرا می تواند به بازار و اقتصاد سیگنال‌های منفی دهد و به زندگی و اقتصاد و روح و روان مردم آسیب بزند.

تابش تصریح کرد: موضوع دیگری که محل ابهام است این است که آئین نامه ۱۵ روز وقت داده ولی آیین‌نامه مسکوت است در اینکه این لایحه جدید دولت چطور باید به جریان بیفتد. آیا باید دوباره رییس جمهوری لایحه را تقدیم و به کمیسیون های تخصصی و بعد هم کمیسیون تلفیق و صحن علنی ارائه شود. 

ارائه بودجه سه دوازدهم منطقی نیست

وی، طی همه این مراحل برای لایحه بودجه جدید دولت را زمانبر خواند و گفت:  اگر قرار باشد این فرایند برای لایحه دوباره طی شود ۲، سه ماه طول می‌کشد و این موضوع الان محل ابهام است مگر اینکه از ولی فقیه مجوز گرفته شود.

نماینده پیشن اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: راهکار دیگر این است که دولت بودجه را سه دوازدهم را تقدیم کند که آن سه دوازدهم هم حداکثر سه دوازدهم است و با توجه به اینکه دولت پنج ماه اول سال بعد هنوز مسئولیت دارد، سه دوازدهم منطقی به نظر نمی‌رسد و دولت در ۲ ماه بعد از آن چگونه کشور را مدیریت کند.

تابش با بیان اینکه تعامل، همکاری و هماهنگی بین قوای مجریه و مقننه باید قبل از این انجام می‌شد تا کار به اینجا نرسد، گفت: روسای قوا نباید از تریبون مجلس باهم صحبت کنند و این موضوعات را باید در جلسات شورای سران قوا حل می کردند.

وی خواستار تعامل بیشتر سران قوا و حل مسائل در جلسات شورای سران شد و افزود: مساله بودجه یک مساله تخصصی است و همه بخش‌های کشور حتی بخش های سیاسی را هم تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین باید برای بررسی آن مسائل سیاسی و جناحی کنار گذاشته شده و کاملا با یک نگاه تخصصی بررسی شود.

خودزنی مجلس یازدهم /تابش: بلاتکلیف ماندن وضعیت بودجه برای کشور مضر است/ نباید خودمان پرچم سفید شکست از دشمن را بالا ببریم

 بلاتکلیف ماندن وضعیت بودجه برای کشور مضر است/ لایحه جدید از بررسی طولانی مدت معاف شود

این فعال سیاسی با اشاره به در پیش بودن انتخابات سال ۱۴۰۰ و شرایط حساس کشور گفت: انتخابات باید در یک محیط امن و آرامی برگزار شود و مباحثات سیاسی بر سر بودجه و بلاتکلیف ماندن آن در آستانه این تحولات مهم برای کشور مضر است.

تابش از دولت و مجلس خواست تا تعامل برای تصویب بودجه را افزایش داده و لایحه جدید از بررسی طولانی مدت معاف شود و گفت: همان لایحه دولت با ملاحظات مجلس در صحن مورد بررسی قرار گیرد و تا قبل از عید نوروز ان شاء الله تصویب و به دولت ابلاغ شود تا دولت بتواند با برنامه سال آینده را شروع کند.

وی گفت: در صورت بلاتکلیف ماندن بودجه، وضعیت حقوق، مزایا، سرانه درآمد بخش‌های اقتصادی، درآمدها،مالیات ها و همه مسائل مالی کشور مختل و کشور فلج می شود که امیدواریم چنین اتفاقی نیافتد.

 یکدستی منجر به استبداد و از هم گسیتختگی می‌شود

عضو کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم، غفلت و بی تجربگی نمایندگان مجلس یازدهم را در به وجود آمدن این شرایط موثر دانست و گفت: امروز قبل از جلسه علنی نزاع شدیدی بین نمایندگان همین مجلس و نحله های مختلف آن که یک دست تلقی می‌شد صورت گرفت که نشان داد یکدستی ثمربخش نیست و کار را خراب می‌کند و کار به استبداد کشیده می‌شود و باعث از هم گسیختگی می‌شود.

تابش تصریح کرد: یک دستی خوب نیست و هرچقدر تضارب آرا و گفت و گو بر محور قانون صورت گیرد نتایج کارها سنجیده تر و منطقی تر و ثمربخش تر خواهد بود.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1482515

برچسب‌ها