فراستی بازهم حمله کرد؛ این‌بار به بهرام رادان و نرگس آبیار

مسعود فراستی، در برنامه سینمایی «هفت»، وجوه داستانی و فنی «ابلق» را نقد منفی کرد و در طعنه به نرگس آبیار، این فیلم را نه تحت تاثیر جنبش «می تو» بلکه «یو تو» خواند. او همچنین، بار دیگر تاکید کرد که بهرام رادان بازیگر خوبی نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود فراستی، شامگاه گذشته در میز نقد برنامه «هفت»، به فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار پرداخت. 

او ابتدا با کنایه و طعنه گفت: «فیلم «ابلق» داستان ندارد و شخصی به شخصی نظر دارد و ظاهراً فیلم درباره جنبش اخیر مد شده در اروپا به نام «می تو» است اما در فیلم بیشتر «یو تو» است.»

فراستی به شیوه فیلمبرداری «ابلق» هم ایراد گرفت و افزود: «اگر معنی و کارکرد دوربین روی دست در یک گزارش ملتهب در حال انجام خبری مثل جنگ نباشد، ادا و اطوار و بی معنی و غیرسینمایی است. دوربین روی دست برخلاف مدعیانش از قدیمی‌ها تا امروزی‌ها گرفته، مطلقاً التهاب درون را نشان نمی‌دهد بلکه رو به بیرون دارد. دوربینی که التهاب ما را نشان دهد، دوربین ایستاست که هیچ تکانی ندارد چون در حال کار کردن بر التهاب درونی ماست. دوربین روی دست، رویش یا کارکردش رو به بیرون است و تمام کسانی که این موضوع را متوجه نمی‌شوند یعنی ۹۹ درصد دوربین روی دستی‌های دنیا و ایران، شوخی می‌کنند.»

این منتقد ادامه داد: «این‌هایی که دوربین روی دست کار می‌کنند به نظر من تنبل هستند، میزانسن بلد نیستند، فکر می‌کنند با دوربین روی دست نزدیک امروز دنیا و پست مدرن می‌شوند و نمی‌دانند پست مدرن، کیلومترها از کلاسیک عقب‌تر است.»

فراستی با ذکر مثالی از سکانس‌های فیلم بیان کرد: «در یک سکانس، بهرام رادان که بازیگر ابداً خوبی نیست و این‌جا هم خوب نیست، یک چک به دستش رسیده که این صحنه می‌توانست در لانگ شات برگزار شود اما دوربین روی دستش شیرجه می‌زند و بالا می‌آید و چپ و راست می‌رود! منِ مخاطب قرار است یک چک را در دستان رادان ببینم اگر قرار است ببینم!؟ بیشتر دوربین در حال گیج کردن مخاطب است و فقط سر درد برای مخاطب به همراه می‌آورد. این در حالی است که کار دوربین در سینما، ابداً فریب مخاطب نیست. دوربین در کار نباید دیده شود؛ مخاطب آمده است فیلم ببیند، یعنی جهانی را مشاهده کند و در این جهان دوربینی وجود ندارد. دوربینی خوب است که ابداً دیده نشود مثل دوربین جان فورد و آلفرد هیچکاک است که اصلا دیده نمی‌شود.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1483064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Azad IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    11 29
    این فراستی هیچ چیز از فیلم و سینما حالیش نیس
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    8 12
    این جمله فراستی که « .... این در حالی است که کار دوربین در سینما، ابداً فریب مخاطب نیست....» را باید با طلا نوشت و در سر درب صدا و سیما چسباند تا دیگر ازش دعوت نشود ... چون نشان میدهد این بابا اصلا سینما را بلد نیست .... چون بخش اعظم فیلم هایی که برنده اسکار شده اند اتفاقا از نقش دوربین در فریب مخاطب به طرز بسیار حرفه ای استفاده کرده اند .... در فیلم پدرخوانده آنجا که سر بریده اسب را در تخت کارگردان نشان می دهد یا در فیلم های دیگری که نامش را نمی برم پر است از فریب مخاطب ....فیلمهای حاتمی کیا پر از این فریبها یا فیلمهای مطرح هالیوود که خود حرف و حدیث دیگری دارد ....
  • سعید IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    12 4
    واقعا درست میگه اقای فراستی دوربین رو دست فقط مخصوص صحنه ی تعقیب وگریز به صورت پیاده است ولی در ایران تبدیل به یک ژست شده یک افاده، کارگردانی ماهر که ختی صحنه های اکشن و در حال تعقیب رو هم با دوربین ثابت بگیره
  • Darya DE ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    37 35
    به نظرم بیشتر وقتا نقداش درست
    • صبا امیری IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      6 18
      شخص بسیار بی‌ادب و بی‌نزاکتی است. با لحن بی‌ا ب برای خودش بازار درست کرده. ظاهرا تلویزیون بیشتر شبیه سیرکی شده که داره از وحشی‌گریش استفاده میکنه.
  • DE ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    16 4
    با بیشتر نقدهاش موافقم. مخصوصا با نقدش در مورد فیلم بد شیشلیک و همین طور ابلق
  • لیلا مدبری IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    5 6
    بیشتر وقتا سکوتش درست تره
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    23 6
    به نظر من آقای فراستی منتقد کاربلدیه، من هم وقتی به فیلم با دقت نگاه میکنم متوجه این عیوب میشم چ برسه ب ایشون ک علمش رو هم دارن. خیلی از ستاره های سینمای ما شمع هم نیستن چ برسه ب ستاره. رادان هم قوی نیس درسته
  • ش ث IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    26 3
    به نظر من هم درست میگه بهرام رادان فقط زیباس ولی هنرپیشه خوبی نیس فیلم های ایرانی هم که همش ابکی
  • فیض IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    17 3
    کاملا درست ومنطقیه
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    21 4
    فراستی کاردرسته
  • مسعود IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    22 4
    با نظر آقای فراستی در مورد بهرام رادان موافقم و اینکه تو سینمای ایران ۹۹ درصد دوربین روی دست ها فقط ادا و اطوار
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 1
    با این نقدش اینجا موافقم.. اما تا فیلم اکران نشه بازم همه چی نامعلوم..
  • ملیکا IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    4 2
    اقای فراستی فردی بسیار بسیار بی تربیت و بی ادب و بی نزاکتی ست که هیچ چیز از نقد حالیش نیست این مردها نمیخوان زن ها از خودشون بالاتر باشن و الان زورشون اومده بهترین کارگردان ایران یه زنه شک ندارم ابلق هم مانند فیلم های دیگر خانم آبیار بی نظیر است این فراستی هم هیچ وقت هیچ نقد درستی نکرده اگه چیزی حالیش بود هرگز نمیگفت دید مخاطب به دوربین ربط نداره خب اگه نداره چرا فیلمهای هالیوود انقد خوبه این هیچی هالیش نیست ، آبیار همیشه کارش درسته این فراستی واقعا چی با خودش فکر میکنه میگه بهرام رادان بازیگر بدیه چرا الکی حرف میزنه یه دوربین بستگی نداره
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    6 0
    من با صحبت های ایشون موافقم. فیلم ایرانی مثل ماشین ایرانی میمونه که با به به چه چه به خوردمون میدن