معاون قوه قضاییه: وکالت نباید یک شغل قلمداد شود

ایرنا نوشت: معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: بطور قطع نباید وکالت یک شغل قلمداد شود بلکه احیای یک انسان و کمک کردن وی در امر تکامل است و از این جهت امری مقدس به حساب می‌آید و در توان هر کس نیست.

علی باقری‌کنی در نشست مجازی حقوقی با عنوان «حق کرامت انسان و حقوق بانوان»، با اشاره به تفاوت نگاه دینی و نگاه غربی به زنان، اظهار داشت: خواست قدرت‌ها تحمیل فرهنگ غربی به دیگر جوامع است؛ اما باید بین نگاه دینی و نگاه­‌های دیگر نسبت به زن تفاوت قائل شویم زیرا آنها نگاه ابزاری به زن دارند اما نگاه دینی برای زنان حرمت و کرامت به ارمغان می‌آورد.

وی افزود: موضوع حقوق زنان یکی از مسائل متداول امروز است. حقوق زنان ارتباط تنگاتنگی با تعریف از هویت و شخصیت زن دارد و باید به ابعاد وجودی زن اشراف کامل داشته باشیم تا بتوانیم درباره آن نظر بدهیم.

باقری‌کنی اولویت­‌دادن به مسئولیت­‌ها نسبت به حقوق را لازمه ترویج حیات طیبه در یک جامعه دانست و گفت: امکان ندارد که جامعه فقط با توجه به حقوق به آرامش برسد، بلکه باید هم مسئولیت‌های زن نسبت به دیگران و هم مسئولیت‌های دیگران نسبت به زن مبنای حرکت جامعه باشد.

وی گفت: کرامت قابل اعطا از سوی هیچ موجودی نیست بلکه یک موهبت الهی است. از افتخارات ما مسلمانان که در قرآن هم آمده این است که کرامت را خداوند به بنی آدم عطا کرده و در مکاتب دیگر چنین عنصر پایه‌ای وجود ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: کرامت گرفتنی نیست؛ کرامت بخشیدنی است، وقتی کرامت‌بخشی در دستور کار ما  قرار بگیرد، کرامت ما هم قطعا رعایت می‌شود. بنابراین کرامت بالاتر از حقوق است و نگاهی متعالی‌تر نسبت به عدالت دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه وکالت در کنار قضاوت یک بال برای تحقق عدالت است، گفت: زنان در عرصه وکالت از ویژگی‌هایی برخوردار هستند که در این عرصه برتری دارند و آن این است که در مسیر وکالت همیار و کمک‌کار تحقق عدالت برای دستگاه قضا هستند و اما وجه دیگر آن همراهی، همدلی و هم‌ذات پنداری با موکل است و به جز آن، ارتباط سازمانی با موکل خود، ارتباط معنایی هم پیدا می‌کند و باید موکل و احساسات و دغدغه‌های او را درک کند.

باقری کنی اظهارداشت: در وجه نخست کار وکالت می‌­تواند به­ عنوان یک شغل محسوب شود اما جنبه دوم که همدلی و همراهی با موکل است، شغل نیست بلکه هنر است و در این عرصه زنان مزیّت نسبی و حتی می‌­توان ادعا کرد مزیّت مطلق نسبت به مردان دارند.

در ادامه این نشست مجازی ، سکینه‌السادات پاد، عضو کمیسیون امور بانوان مرکز وکلای خراسان رضوی، با اشاره به کسب و کار خواندن وکالت از سوی نمایندگان مجلس آن را نقض کرامت وکالت دانست و از باقری‌کنی درخواست کرد در ستاد حقوق بشر برای صیانت از حقوق عامه و دفاع از وکلا در خصوص طرح‌هایی که وکالت را از شرافت آن دور می‌کند، دفاع کند.

باقری‌کنی گفت: یکی از ارکان صیانت از مردم، نهاد وکالت است و تعامل ستاد حقوق بشر با نهاد وکالت در سراسر کشور، در صیانت و ارتقاء حقوق مردم بسیار کمک کننده خواهد بود .

در این نشست که از سوی کمیسیون امور بانوان و خانواده مرکز وکلای خراسان رضوی برگزار شد، کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده نیز حضور داشت و نظرات خود را در خصوص موضوعات زنان و خانواده تبیین و تشریح کرد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1483596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =