از آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا تا تلاش برای ورود محموله‌های جدید

امروز در مراسمی نمادین، اولین دوز واکسن کرونای روسی به فرزند وزیر بهداشت تزریق شد. در این مراسم که همزمان با سراسر کشور در تهران هم برگزار می شد، رئیس جمهور اعلام کرد شخصا آماده است تا از واکسن های وارداتی استفاده کند.

سهراب پارسی پور: امروز بالاخره اولین واکسن کرونای روسی به شهروندان ایرانی رسید و با فرمان رئیس جمهور تزریق واکسن کرونا در کشور آغاز شد.

جت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (سه شنبه) همزمان با آغاز واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کرونا خطاب به سعید نمکی وزیر بهداشت، اظهار داشت: آقای دکتر نمکی! از زحماتی که در طول این یک سال بر دوش شما و مدافعان سلامت بوده است بسیار تشکر می‌کنم. خوشحال هستیم که امروز در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی واکسیناسیون سراسری را آغاز می‌کنیم.

وی عنوان کرد: از اینکه فرزند عزیز و گرامی شما اولین کسی است که واکسن را تزریق می‌کند پیامی برای همه مردم عزیز است که همه مسئولین کشور و همه ما بدون استثنا، اگر واکسنی را اعلام می‌کنیم و وزارت بهداشت تایید می‌کند، برای آن آماده هستیم.

رئیس جمهور گفت: دیشب به دوستان گفتم خود من آماده هستم اولین فردی باشم که این واکسن به بدنم تزریق شود زیرا مردم بدانند اگر ما چیزی را اعلام می کنیم به آن ایمان و اعتقاد داریم. اینکه واکسن به فرزند عزیز و جوان شما تزریق شد از این مهمتر است که می گفتید واکسن به خود من تزریق شود.

مهمترین اخبار کرونایی امروز؛ از آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا تا تلاش برای ورود محموله‌های جدید

روحانی ادامه داد: معمولا آدم فرزند عزیز و جوان خود را بیشتر از جانش دوست دارد. بنابراین اینکه عزیزتر از جان خود را در معرض دید عموم قرار دادید تا اولین واکسن به او تزریق شود را به جنابعالی، خانواده شما و فرزند عزیزتان تبریک می گویم.

همزمان تصاویر منتشر شده در خبرگزاریها از آغاز طرح واکسیناسیون عمومی در سراسر ایران نشان می دهد واکسیناسیون ویروس «کووید۱۹» در بیمارستان امام خمینی(ره) و ۶۳۵ بیمارستان ارجاع بیماران کرونایی در سراسر کشور آغاز شد. طبق اعلام مقامات وزارت بهداشت، آغاز واکسیناسیون در ایران با محموله واکسن روسی کرونا که یک بخش از آن چند روز قبل وارد کشور شده بود، با اولویت بخش‌های ICU بیمارستان‌های ریفرال شروع شد.

وزیر بهداشت هم در این مراسم گفت: در بین افرادی که امروز واکسن می‌زنند، جوانی است که پزشک نیست، بلکه دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف است و از بچه های نخبه تک رقمی کشور در کارشناسی ارشد است و آمده بگوید خونمان سرخ تر از دیگران نیست و همه ما فدای ملت ایرانیم‌؛ آمده بگوید اینکه پدرم قول داد که اولین‌کسی که واکسن را می زند از اعضای خانواده ام خواهد بود، حالا عمل کرده و این فرد کسی نیست جز فرزند وزیر بهداشت کشور.

وی گفت: امروز در ۶۳۵ بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه واکسیناسیون برای پرسنل درگیر در آی سی یو آغاز می‌شود. پرستاران، پزشکان از جمله گروه‌هایی هستند که واکسن دریافت می‌کنند.

آنطور که معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه مراسم آغاز واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کووید ۱۹ گفته است تا کنون بیش از یک میلیون بیمار بستری در سراسر کشور داشتیم.

قاسم جان بابایی گفت: خدمات مراقبت‌های ویژه به ۲.۵ برابر قبل از بیماری کرونا افزایش یافت و حدود ۱۱ هزار تخت ویژه کرونا در بخش‌های بیمارستانی داریم و تلاش کردیم هیچ بیماری از خدمات ای سی یو محروم نباشد.

وی بیان اینکه بالغ بر ۳۴ هزار پرسنل در ای سی یو اعم از پزشک پرستار و نیروهای پشتیبانی فعال هستند گفت: حدود ۲۲ هزار نفر در مراکز دولتی فعالیت دارند و سیاستگذاری ضد تا این افراد در مرحله اول واکسن کرونا دریافت کنند.

امروز محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و داروی ایران هم بابیان اینکه درچارچوب قراردادی با روسیه از این کشور دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی دریافت خواهیم کرد، گفت: علاوه بر تولید داخلی، منابع برای تهیه واکسن کرونا معتبر و مطمئن خواهد بود.

مهمترین اخبار کرونایی امروز؛ از آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا تا تلاش برای ورود محموله‌های جدید

شانه ساز که در راس هیاتی در مسکو بسر می برد، با بیان اینکه واردات واکسن کرونا تنها از روسیه در دستورکار نیست تصریح کرد: تلاش می شود منابع معتبر و مطمئن دیگر شناسایی و تهیه شود. شرکت هایی که توانسته اند فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن کرونا را با موفقیت پشت سر گذارند در برنامه کار سازمان دارو و غذا برای تهیه واکسن و نیز همکاری برای تولید مشترک قرار خواهند داشت.  

وی  واکسن اسپوتنیک وی را واکسن مطمئنی خواند که ایمنی زایی آن و سلامت این محصول مورد تایید است و به تازگی نشریه علمی معتبر  «لنست» گزارشی درباره این واکسن منتشر کرده است.

با وجود این خبرهای خوب، متاسفانه امروز سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۸۹ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته خبر داد. سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۶۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۹۷ نفر از آنها بستری شدند.

وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۸۱ هزار و ۳۹۶ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۶۲۵ نفر رسید.

لاری ادامه داد: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۲۶۶ هزار و ۵۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.  ۳۷۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تا کنون ۹ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۲۰۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.  بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1484849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =