۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
نمود رونق اقتصادی در عید بهار چین

خبرگزاری «شین هوا» در گزارشی نوشت صحنه هایی از ازدحام و تکاپو در مراکز خرید سراسر چین در جریان تعطیلات عید بهار، نشان دهنده احیای «وی شکل و صعودی» مصرف داخلی همراه با مهار عمومی شیوع اپیدمی و همه گیری بیماری کووید-19 در این کشور است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری «شین هوا» در مراکز خرید سراسر چین، اشکال مختلف سرگرمی و اماکن غذاخوری در کنار فرصت خریدهای معمول با یکدیگر ادغام شده اند تا مشتری های بیشتری به این مراکز جذب شوند و هزینه های صورت گرفته در این مراکز با استفاده از قدرت مصرف چینی ها تامین گردد.

خرده فروشان خیابانی سراسر چین نیز از طرف دیگر، تلاش های خود در مسیر تحول دیجیتالی اشان را در طول فصل خرید تعطیلات عید بهار این کشور افزایش داده اند آن هم در شرایطی که تجارت الکترونیک در حال بازسازی و تغییر شکل چشم انداز خرده فروشی در این کشور است.

درآمد حاصل از خرده فروشی کالاهای مصرفی در چین در سه ماهه چهارم سال 2020 میلادی و در مقایسه با دوره مشابه در سال 2019، افزایشی 4.6 درصدی را تجربه کرد آن هم  به رغم کاهش 3.9 درصدی درآمد این حوزه که در کل سال 2020 شاهد آن بود.

ازدحام مراکز خرید در تعطیلات عید بهار؛ نماد پتانسیل رشد مصرف چین_fororder_139744829_16133986618681n

گزارش اخیر ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی چین از پیش بینی افزایش بیش از 10 درصدی کل درآمد حوزه خرده فروشی این کشور در سال جاری میلادی و در مقایسه با سال گذشته خبر داده که این پیش بینی با توجه به اقتصاد پرقدرت چین و بازار مصرف عظیم این کشور برآورد شده است.

از طرف دیگر، بر اساس آمار وزارت بازرگانی چین، خرده فروشی های آنلاین کالاهای مصرفی در این کشور در سال 2020 با جهش 14.8 درصدی رشد همراه بوده و درآمدی معادل 9.8 تریلیون یوان برابر با حدودا 1.5 تریلیون دلار را در پی داشته است که این میزان درآمد، برای هشتمین سال متوالی در رده نخست جهان قرار می گیرد. 

یک آبشار مصنوعی با ارتفاع 80 متری به جدیدترین منطقه جذب کننده جمعیت در مرکز خرید «گرند ویو» (Grandview) در کلانشهر «گوانگژو» در جنوب چین تبدیل شده است و این مجتمع خرید بزرگ تعداد بیشماری از خریداران مشتاق را در طول تعطیلات جشن بهار چین به سمت خود جلب می کند.

«شی منگ» مدیر عامل گروه «گرند ویو» با اشاره به اینکه این مرکز خرید،‌ با توجه به احیای پرقدرت بازار خرده فروشی محلی، مدت ها قبل از فرا رسیدن سال نوی چین، راه اندازی این آبشار و برگزاری مجموعه ای از جشن ها و فعالیت های فرهنگی را برنامه ریزی کرده بود، می گوید: ما انتظار حضور جمعیت بسیار زیادی را در کنار مهار کلی اپیدمی کووید-19 در چین داشته ایم.

مجتمع تجاری «تیان هه رو» که محل قرار گیری «گرند ویو» و 15 مرکز خرید دیگر است، از روزهای پنج شنبه تا شنبه اخیر که سه روز اول تعطیلات هفت روزه عید بهار چین بوده، تقریبا پذیرای 6 میلیون بازدید کننده بوده است؛ این تعداد بازدید کننده نزدیک به تعداد بازدیدکنندگانی است که این مرکز تجاری قبل از شیوع همه گیری کرونا پذیرای آن بوده است.

«لی منگجی» از ساکنان گوانژو و از کسانی که معمولا از گرند ویو بازدید می کند، می گوید که به نظر می رسد که وجود یک مرکز خرید پر جمعیت در طول تعطیلات عید بهار چین سورئال و فرا واقعی باشد؛ منگجی می گوید: سال گذشته من و خانواده ام با توجه به وضعیت وخیم اپیدمی، اساسا تعطیلات را در خانه سپری کردیم اما به نظر می رسد که همه چیز به جز رعایت پروتکل های مربوط به جلوگیری از اپیدمی در مراکز خرید چین مانند استفاده از ماسک و بررسی کدهای سلامت، به حالت روزهای قبل از شیوع اپیدمی بازگشته است.

از نظر این شهروند چینی، مرکز خرید گرند ویو توانسته است با قدرتی به مراتب بیشتر از شرایط اپیدمی کرونا خارج شود و امکانات سرگرم کننده بیشتری از جمله وجود یک آکواریوم، موزه فرهنگی و باغ گیاه شناسی را تدارک ببیند.

لی می گوید که این مرکز خرید در حال حاضر بیشتر شبیه یک شهربازی شده است و همه نوع سرگمی در کل روز در این مکان پیدا می شود.

ازدحام مراکز خرید در تعطیلات عید بهار؛ نماد پتانسیل رشد مصرف چین_fororder_139744829_16133986618691n

در استان «جه جیانگ» واقع در شرق چین نیز یک مرکز تجارت الکترونیک قرار دارد که میزبان غول اینترنتی «علی بابا» است و تعداد زیاد و رو به رشدی از مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ در این استان، در حال ورود به دنیای دیجیتال هستند و رقابت بین این مراکز برای تبدیل شدن به بخشی از این بازار پررونق دیجیتالی بسیار بالاست.

برای مثال، فروشگاه بزرگ «اینتایم» (Intime) که مالک چندین فروشگاه سطح بالا در «هانگژو» مرکز استان «ژجیانگ» است، این فرصت را برای مشتریان خود فراهم کرده است تا آنها در طول تعطیلات عید بهار، از طریق اپلیکیشن مخصوص این فروشگاه در گوشی های هوشمند سفارشات خود را ثبت کنند و ظرف یک ساعت سفارشات خود را درب منزل تحویل بگیرند.

«فرشیپو» (Freshippo) زنجیره غذای تازه «علی بابا» نیز در طول تعطیلات عید بهار امسال چین، خدمات رسانی آفلاین و آنلاین خود را با یکدیگر ادغام کرده است.

داده های ارائه شده از سوی شرکت «فرشیپو» نشان می دهد که فروش غذاهای نیمه آماده و آماده این فروشگاه در سکوهای آنلاین آن، در ژانویه سال 2021 و در مقایسه با دوره مشابه در سال 2020 میلادی، رشدی بیش از 400 درصدی را تجربه کرده است.

شین هوا در پایان این گزارش به نقل از «ژنگ یانگ بیائو»معاون دفتر بازرگانی هانگژو نوشته است: تحول دیجیتالی مراکز خرید و سایر مغازه های خیابانی می تواند به آنها کمک کند تا از امتیازات خود در تامین تجربه ای پرمایه برای مصرف کنندگان به شیوه ای به مراتب بهتر استفاده کنند و به بهره گیری هر چه بیشتر از پتانسیل رشد موجود در مصرف داخلی چین کمک شود.

223229

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1487016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =