عزم ایران، روسیه و ترکیه برای تحقق صلح/عکس

ایرنا نوشت: مذاکرات صلح سوریه در در قالب نشست‌های آستانه که بعد از چند ماه وقفه به خاطر کرونا به تاخیر افتاده بود با عزم و اراده ایران، روسیه و ترکیه این بار در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه و با حضور هیات سازمان ملل، دولت سوریه و گروه‌های معارض سوری از سرگرفته شده است.

پانزدهمین نشست بین المللی صلح سوریه، از دیروز با دیدارهای دو جانبه و چند جانبه هیات های مختلف و جلسه عمومی آغاز شد و امروز چهارشنبه به صورت تخصصی با حضور نمایندگان ایران، روسیه، ترکیه، سازمان ملل، دولت سوریه و گروه‌های معارض سوری، در منطقه آدلر شهر بندری سوچی روسیه ادامه می یابد.  

کشورهای ضامن صلح سوریه امیدوارند که نشست سه جانبه سوچی به روند حل و فصل مسائل سوریه تحرک تازه بخشد و در روند نابودی کانون های خفته گروه تروریستی داعش در سوریه کمک کند.   

در این نشست بین المللی دو روزه، موضوعاتی همچون کمیته قانون اساسی سوریه، حاکمیت ملی دولت قانونی سوریه بر تمامی اراضی این کشور، بازسازی مناطق جنگ زده، بازگشت آوارگان، تبادل اسرا و راه‌های مقابله با تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی مورد بحث قرار می‌گیرد.

عزم ایران، روسیه و ترکیه برای تحقق صلح


کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران که از اعضای هیات جمهوری اسلامی ایران در نشست سوچی است در مورد این مذاکرات اظهار داشت: گفت و گوهای مفصل هیات ایرانی با نمایندگان ترکیه، روسیه و سازمان ملل از اولین ساعت نخستین روز این  نشست آغاز و امروز هم ادامه دارد.

 وی گفت: ایران، روسیه و ترکیه مصمم به تقویت همکاری ها در چارچوب روندآستانه در ایجاد و حفظ صلح و ثبات در روسیه هستند.  

 الکساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه هم گفت که شرکت کنندگان در مذاکرات در روند آستانه در سوچی مسائل مربوط به پیامدهای مخرب تحریم های یکجانبه آمریکا و کشورهای غربی علیه سوریه را در دست بررسی دارند.

 لاورنتیف تصریح کرد: سوریه در زمان حاضر در انزوای سیاسی و اقتصادی شدید قرار دارد، بطوریکه عرصه را برای برگزاری روند مذاکرات کاری یکسان و برابر با دولت سوریه، تنگ می کند از این رو در این نشست مسائل مربوط به تدابیر تحریمی ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی علیه سوریه را در بررسی قرار داده ایم.  


عزم ایران، روسیه و ترکیه برای تحقق صلح

وی همچنین گفت: در نشست سوچی بر جدا شدن هیات معارضان سوری از تروریست ها در منطقه ادلب تاکید خواهیم کرد.   

نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه گفت: زمان آن فرا رسیده است که معارضان سوری اوضاع (منطقه ادلب) را تحت کنترل بگیرند و این منطقه را از گروه های تروریستی پاکسازی کنند.

آمریکا دعوت نشست سوچی را رد کرد

 یکی از نکات مورد توجه این نشست بی توجهی آمریکا به این نشست بود و هیچ نماینده ای را اعزام نکرد. 

 الکساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه تصریح کرد: روسیه دعوت نامه ای را برای شرکت امریکا در مذاکرات سوچی ارسال کرد اما واشنگتن این دعوت را رد کرد.  

تاکید روسیه بر همکاری بین تهران و مسکو در حل بحران سوریه

هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امورخارجه در امور ویژه سیاسی و به همراهی کاظم جلالی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه با هیات های مختلف چند دیدار برگزار کردند که دیدار با با الکساندرلاورنتیف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه و ریاست نشست سوچی یکی از این دیدار ها بود.

لاورنتیف در این دیدار بر لزوم همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر بین تهران و مسکو برای حل و فصل بحران سوریه تاکید کرد.

 

عزم ایران، روسیه و ترکیه برای تحقق صلح


خاجی نیز در این دیدار با تشریح نتایج دیدار اخیر خود از دمشق برای هیات روس، بر ضرورت مبارزه با تروریسم در سوریه و همچنین کمک به پیشبرد روند سیاسی این کشور درچارچوب کار کمیته قانون اساسی تاکید کرد.  

طرفین بطور مفصل در مورد آخرین وضعیت سوریه از جمله اوضاع میدانی و فرایند حل و فصل سیاسی آن کشور درچارچوب کمیته قانون اساسی سوریه، رایزنی و گفت گو کردند.

اعلام حمایت ایران از نماینده سازمان ملل در امور سوریه

 هیات جمهوری اسلامی ایران همچنین با هیات سازمان ملل متحد به ریاست «گیر پدرسون» دیدار کرد.  در این دیدار، طرفین بطور مفصل در مورد فرآیند سیاسی  سوریه با تاکید بر ضرورت تداوم کار کمیته قانون اساسی آن کشور رایزنی و تبادل نظر کردند.
 
 خاجی در این دیدار بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تداوم کارکمیته قانون اساسی آن کشور تاکید و بر ادامه حمایت تهران از ماموریت فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تاکید کرد.

وی  افزود که  ایران همانطور که در گذشته از ماموریت فرستاده ویژه دبیرکل در امور سوریه حمایت کرده است، همچنان به این روند ادامه خواهد داد.


عزم ایران، روسیه و ترکیه برای تحقق صلح


پدرسون نیز ضمن قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از وی در انجام ماموریتش، بر ضرورت اعتمادسازی میان طرف های سوری و کنشگران بین المللی و همچنین بر لزوم اتخاذ رویکردی جامع برای حل و فصل بحران سوریه، تاکید کرد.

عزم ایران، روسیه و ترکیه برای تحقق صلح


جمهوری اسلامی ایران و روسیه از بیش از ۵ سال پیش مذاکرات در فرمت آستانه را آغاز کردند و در این مدت ۱۴ دور مذاکرات در این فرمت برگزار شد که در آن نمایندگان دولت سوریه و برخی کشورهای منطقه نیز شرکت کرده اند 

از مهم ترین دستاوردهای این مذاکرات امضای تفاهم نامه ایجاد مناطق امن در سوریه است که در دور چهارم مذاکرات آستانه به دست آمد.

در چارچوب مذاکرات در فرمت آستانه، روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه سه دیدار در تهران، سوچی و آنکارا با یکدیگر برگزار کردند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1487194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =