حمایت حدادعادل از مجلس و قوه قضاییه دوره قالیباف و ابراهیم رئیسی /طرف مقابل دنبال دوگانه‌سازی در جامعه است

مهر نوشت: رئیس شورای ائتلاف با بیان اینکه انتخابات از آن جهت مهم است که کشور از لحاظ اقتصادی دچار مشکل است، گفت: فشارهای اقتصادی ممکن است عده‌ای را مأیوس کند یا منجر به عدم شرکت در انتخابات شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف، در همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ضمن تبریک آغاز سالگرد پیروزی انقلاب گفت: با توجه به انتخابات سال ۱۴۰۰ مهم‌ترین موضوع سیاسی که پیش‌رو داریم انتخابات است. بدون مقدمه وارد بحث انتخابات می‌شوم، تکیه و تأیید بر آسیب‌شناسی انتخابات دارم و بعضی نگرانی‌ها و آسیب‌هایی که انتخابات پیش رو با آن مواجه است را مطرح می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات ۱۴۰۰ اهمیت زیادی دارد و آسیب‌شناسی آن نیز ضروری است اظهار کرد: انتخابات از آن جهت مهم است که کشور از لحاظ اقتصادی دچار مشکل است. ما که همیشه با کشور و مسائل آن همراه بودیم هیچ‌وقت اوضاع اینقدر سخت نبوده است. این فشارهای اقتصادی خصوصاً بر دوش طبقات ضعیف، مردم را خواهان یک بهبود و تغییر کرده است. این فشارها ممکن است عده‌ای را مأیوس کند یا منجر به عدم شرکت در انتخابات شود، هم‌چنین کسانی هم که شرکت می‌کنند به حد زیادی خواهان دگرگونی باشند.

‎اهم اظهارات وی را  در ادامه به نقل از مهر و ایسنا بخوانید؛

* فضای قوای مقننه و قضائیه را امیدوارکننده است و  فاصله ۹۶ تا ۱۴۰۰ دو اتفاق و تحول رخ داده و فعالیت‌هایی در قوه قضائیه و مقننه سرعت گرفته است‌. هم‌چنین این دو قوه در مبارزه با فساد حضور بیشتری داشته‌اند که مایه امیدواری نیروهای انقلاب شده و یک دستاورد برای انقلاب است.

* مجلس شورای اسلامی درسال ۹۹ مبدل به مجلس دیگری شده و جریانی که قوه مجریه در اختیار دارد باعث شده که مجلس را به کلی از دست بدهد.

*{ در تشریح حساسیت‌های انتخابات ۱۴۰۰}: در صحنه رقابت سیاسی اصولگرا یا انقلابی با اصلاح‌طلبان، طرف مقابل تمام توان را به کار گرفته که قوه مجریه را از دست ندهد. اکنون اینکه قوه مجریه از دست آن‌ها نیز خارج شود وجود دارد، پس انتخابات ۱۴۰۰ برای اصلاحات سرنوشت‌ساز است.

* دولت فعلی با سطح بی‌سابقه‌ای از نارضایتی مواجه است، دولت اکنون وضعیت خوبی ندارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم از وضعیت ناراضی‌اند. شاید هیچ رئیس‌جمهوری نباشد که تا قبل از تمام شدن دوره خود، تا این حد محبوبیتش کم شده باشد. مقداری از این فشارها و نابسامانی‌ها نتیجه سومدیریت در دولت است.

*{ با یادآوری شکست اصولگرایان در انتخابات سال ۹۶ مجلس و شورای شهر}: در آن دوره در اثر کثرت لیست‌ها شکست خوردیم و اگر نتوانیم در انتخابات آتی به وحدت برسیم، این شکست تکرار می‌شود، پس نباید با کثرت نامزد وارد انتخابات شویم. 

* افکارعمومی درباره گفتمان انتخابات بسیار حساس است، طرف مقابل دنبال دوگانه‌سازی در جامعه است و می‌گوید یا این نامزد و یا آن نامزد. آنها اینگونه وانمود می‌کنند که آینده کشور یا با مذاکره به دست می‌آید یا جنگ می‌شود و یعنی یا سختی معیشت پیش می‌آید یا مشکلات با مذاکره حل می‌شود. 

* طرف مقابل می‌گوید که ما به دنبال حل مشکلات از راه دیپلماسی و مذاکره هستیم، اما هوشمندی ما این است که نباید در تله‌ آنها بیفتیم.

*{ با اشاره به موضوع وحدت اصولگرایان}: در کنار وحدت نامزد نهایی و همچنین وحدت جریانی و انتخاب سازمان رأی، ایجاد بصیرت در توده‌های مردم در سراسر کشور با توجه به وجود اقلیت‌ها و قومیت‌های مختلف مهم است و البته وحدت کردن در چنین شرایطی سخت است. 

*{ با اشاره به انتخابات پیش‌رو}: یکی از راهبردهای رقیب ما برای پیروزی در انتخابات، سیاه‌نمایی درباره مجلس است و نباید در نیت آنها شک کرد؛ از روز اول تشکیل مجلس، نظریه‌پردازان اصلاحات اعلام کردند که ستاد انتخاباتشان در مجلس است و به دنبال وارونه جلوه دادن کارهای مجلس و نشان دادن ناکارآمدی آن هستند تا مردم به سمت این جریان نروند. 

*{ با اشاره به سفر محمدباقر قالیباف به روسیه}:‌ موج ایجاد شده درباره سفر قالیباف به مسکو دو وجهه داشت که وجهه اول به دنبال ضربه به کلیت مجلس بود و وجهه دوم هم ضربه به قالیباف، چراکه آنها از هر دوی این وجهه‌ها نگران هستند. 

* خطر بزرگ، بی‌بصیرتی افرادی است که با آنها در این موضوع همگام هستند؛ برخی‌ با کارت آنها بازی کرده و در حقیقت بازی روش‌ها و سناریوهای آنها را می‌خورند، در حالی که اصلاً نباید فریب خورد. 

* داستان ملاقات پوتین با قالیباف یا ملاقات ‌نکردم با او هیچ اهمیتی ندارد، در تشریفات پوتین اصلا دیدار با رؤسای مجلس وجود ندارد و هیچ‌گاه هیچ رئیس مجلسی با پوتین در مسکو دیدار نکرده است. وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که هر مقام خارجی قصد دیدار با پوتین دارد باید دو هفته قرنطینه باشد و آقای قالیباف هم در برنامه‌ریزی که داشت نمی‌توانست این دوهفته را طی کند و دیدار انجام نشد. ضمن اینکه آقای لاریجانی و دیگرانی هم که به روسیه رفتند با پوتین دیدار نکرده‌اند.

* مجلس هم‌اکنون زیر ذره‌بین است، این در حالی است که در موضوعات مختلفی برای مجلس و نماینده حرف درمی‌آورند که ما آن را در موضوع درگیری یک نماینده با یک سرباز، رد کلیات بودجه و یا رأی مثبت و منفی به طرح‌ها و لوایح می‌بینیم، ولی در مجموع، جامعه باید بصیرت و هوشمندی داشته باشد

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1487658

برچسب‌ها