۰ نفر
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
ورم کلیه را چگونه درمان کنیم؟

ورم کلیه یا هیدرونفروز عارضه‌ای است که در آن هر دو کلیه یا یکی از آن‌ها به دلیل تجمع ادرار، بزرگ و متورم می‌شود. ورم کلیه می‌تواند در هر سنی ایجاد شود. حتی نوازادان هم در دوره جنینی ممکن است به این بیماری دچار شوند. هیدرونفروز باید به موقع تشخیص و به شکل کامل درمان شود؛ در غیر این صورت ممکن است مشکلات زیادی برای کلیه‌ها ایجاد کند. ورم کلیه اگر برای مدت طولانی بدون درمان باقی بماند ممکن است باعث ابتلای فرد به عفونت دستگاه ادراری شود. در موارد شدیدتر هم می‌تواند در عملکرد کلیه‌ها اختلال ایجاد کند و به نارسایی کلیه بی‌انجامد. اما ورم کلیه را چگونه درمان کنیم؟ در ادامه راه‌کارهایی برای درمان این بیماری ارائه خواهیم داد.

بیشتر بدانید: علائم دفع پروتئین کلیه

نشانه‌های ورم کلیه

در هیدرونفروز یا همان ورم کلیه، کلیهها به دلیل فشار اضافی روی دستگاه ادراری که از نوعی انسداد ناشی شده، بزرگ می شوند؛ همین مسئله به مرور زمان باعث آسیب بافت کلیه و کاهش عملکرد کلیهها می‌شود. شدت نشانه‌ها به مدت زمانی بستگی دارد که انسداد در کلیه‌ها باقی مانده است. یعنی هر چه زمان بیشتری از این مشکل بگذرد، علائم هم تشدید می‌شوند. افزایش دفعات ادرار و افزایش نیاز به ادرار کردن از علائم اولیه هیدرونفروز است.

نشانه‌های شدید ورم کلیه عبارت‌اند از:

· درد شکم یا پهلو

· حالت تهوع

· استفراغ

· درد هنگام ادرار

· تخلیه ناقص ادرار

·  تب

موارد مزمن انسداد و فشار در کلیه باعث افزایش بروز عفونت دستگاه ادراری می‌شود. عفونت ادراری می‌تواند با علائم زیر خود را نشان بدهد:

· ادرار تیره

· درد زیاد هنگام ادرار

· سوزش هنگام ادرار

· جریان ضعیف ادرار

· درد پشت

· درد مثانه

· تب و لرز

· احساس سرما

نباید اجازه بدهید مشکل ورم کلیه مزمن شود چون ممکن است آسیب‌های بازگشت‌ناپذیری به کلیه‌های شما وارد کند. بهتر است  با شروع اولین نشانه‌های این بیماری به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: تست کرونا در منزل

درمان ورم کلیه

برای درمان ورم کلیه باید حتما به پزشک مراجعه کرده و از خوددرمانی بپرهیزید. پزشک برای شما آزمایش‌های تشخیصی تجویز می‌کند و بر اساس نتایج آن‌ها میزان و دلیل مشکل ورم کلیه شما را تشخیص می‌دهد. آزمایش ادرار و خون، سونوگرافی و سی تی اسکن از جمله راه‌های تشخیص این بیماری هستند. در جریان بررسی‌های پزشکی ممکن است برای مردان آزمایش پروستات و برای زنان آزمایش لگنی تجویز شود.

وقتی پزشک شدت و دلیل مشکل را تشخیص داد معمولا در مرحله اول با وارد کردن یک سوند، ادراری که در کلیه‌ها جمع شده و ایجاد فشار می‌کند را تخلیه خواهد کرد. بعد از اینکه این فشار از روی کلیه‌ها برداشته شد، نوبت به درمان علت اصلی ورم کلیه می‌رسد. دلایل ایجاد ورم کلیه می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

· سنگ کلیه

· بزرگی پروستات

· تنگی مجاری ادراری

· سرطان

· بیماری‌های مربوط به مثانه

اگر هر کدام از این مشکلات دلیل ورم کلیه در بیمار باشد، پزشک درمان متناسب با آن را تجویز خواهد کرد. خارج کردن سنگ کلیه، درمان بزرگی پروستات با دارو و جراحی، وارد کردن یک میله برای کاهش تنگی مجرای ادرار، درمان سرطان، کانتریزاسیون مثانه، استروئید درمانی و تجویز داروهای خوراکی از راه‌های درمان بیماری ورم کلیه است. حتما به این نکته توجه داشته باشید که درمان باید تا انتها انجام شود و نباید بدون مشورت با پزشک درمانتان را قطع کنید.

مشاوره آنلاین پزشکی با مشوِرَپ

درمان خانگی ورم کلیه

در کنار داروهای شیمیایی، لازم است مراقبت‌هایی در رژیم غذایی خود داشته باشید. افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه، کاهش مصرف لبنیات، گوشت، شیرینی‌های غیرطبیعی و نوشیدنی‌های صنعتی، افزایش مصرف خوراکی‌های فیبردار، عدم مصرف غذاهای فرآوری شده و دارای مواد نگهدارنده، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و مواد کافئین‎دار، مصرف آجیل خام، حبوبات و مواد غذایی حاوی ویتامین C تا حد زیادی به کنترل این بیماری کمک خواهند کرد. زیاد آب بنوشید و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. در مورد انجام ورزش‌های سنگین مثل دو، بدنسازی و.. حتما نظر پزشکتان را جویا شوید.

همچنین می‌توانید دو قاشق چایخوری روغن زیتون را با کمی آبلیموی تازه مخلوط کرده و هر روز این مخلوط را خالی یا با یک لیوان آب ولرم نوش جان کنید.

بیماران مبتلا به ورم کلیه نباید غذاهایی با فسفر و پروتئین زیاد مصرف کنند. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی مثل ورم کلیه، مصرف فسفر روزانه خود را به ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز کاهش دهند.

اگر نشانه‌های خفیف یا شدید هیدرونفروز را کلیه‌هایتان احساس می‌کنید می‌توانید همین حالا به وبسایت یا اپلیکیشن مشوِرَپ مراجعه کرده و با متخصصان کلیه و مجاری ادراری به صورت آنلاین گفت‌وگو کنید. مشاوره آنلاین پزشکی داشته باشید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1487690