۰ نفر
۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
نحوه دریافت کد بورسی

بازار بورس و اوراق بهادار در ایران قدمتی ۵۰ ساله دارد و از سال ۱۳۴۶ فعالیت خود را آغاز کرده است اما تا کنون سهام شرکت‌های بورسی جای چندانی را در سبد سرمایه‌گذاری خانوارهای ایرانی اشغال نمی‌کردند. در سال‌های اخیر آگاهی مردم نسبت به این بازار و بازدهی بی‌نظیر آن بیشتر شده است.

در این میان افراد بسیاری اقدام به دریافت کد بورسی کرده‌اند و عده‌ای دیگر تصمیم به ثبت نام دارند. در این مقاله می‌خواهیم نحوه دریافت کد بورسی را برای علاقه‌مندانی که تازه‌وارد این بازار شده‌اند و تمایل به ثبت نام و سرمایه‌گذاری در بورس دارند شرح دهیم.

بهترین روش دریافت کد بورسی چیست؟

ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی سه مرحله دارد. اول ثبت نام در سجام، دوم ثبت نام در کارگزاری و سوم احراز هویت سجام و کارگزاری. کارگزاری آگاه برای ساده‌تر کردن این فرایند، امکان ثبت نام همزمان سجام و کارگزاری را در سامانه آگاه اکسپرس فراهم کرده است. همچنین از طریق شعب آگاه می‌توانید احراز هویت سجام و کارگزاری را به صورت رایگان انجام دهید و در اولین فرصت، کد بورسی و کد معاملاتی خود را دریافت کنید. برای کسانی که از قبل ثبت نام و احراز هویت سجام را انجام داده باشند، امکان احراز هویت غیر حضوری کارگزاری نیز فراهم خواهد بود.

ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی

طبق دستورالعمل سازمان بورس و سپرده‌گذاری مرکزی، تمامی افرادی که می‌خواهند در بورس فعالیت کنند، چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی فعال در بازار سرمایه، مانند فعالان بازار بورس و بازار اوراق بدهی، سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی، همگی لازم است که در سامانه سجام ثبت نام کنند. حتی کسانی که از سال‌ها قبل کد بورسی داشته‌اند اما در سجام ثبت نام نکرده‌اند نیز باید اطلاعات خود را در سجام وارد کنند.

سجام که از سامانه‌های زیر ساختی بازار سرمایه است خلاصه شده «سامانه جمع‌آوری اطلاعات مشتریان» محسوب می‌شود. این سامانه به منظور شفافیت و یکپارچه‌سازی اطلاعات مشتریان راه‌اندازی شده است. سجام از جهت گستردگی در ارائه خدمات، سامانه‌ای ملی به شمار می‌رود.

از دو طریق می‌توان به سجام دسترسی داشت: اول از طریق وب ‌سایت www.sejam.ir دوم از طریق بعضی از اپلیکیشن‌های پرداختی مانند آپ. برای ورود به مراحل ثبت نام ابتدا کد ملی و تلفن همراه خود را وارد می‌کنید. دقت کنید شماره همراه خود را که به نام شخص شما و منطبق با کد ملی‌تان است وارد کنید.

بعد از ورود، فرم‌های اطلاعات شخصی برای شما به نمایش گذاشته می‌شود. با پر کردن این فرم‌ها در ادامه لازم است مبلغ ۱۰ هزار تومان به عنوان هزینه ثبت نام پرداخت کنید. توجه کنید که این فرم‌ها شامل اطلاعات هویتی، سکونت، مالی، بانکی و... شما است پس در پر کردن آن‌ها دقت کافی داشته باشید تا با اطلاعات درست پر شوند.

در ادامه با تایید اطلاعات شما از جانب سازمان بورس و ارسال یک کد پیگیری به شماره همراه‌تان، شما وارد مرحله احراز هویت می‌شوید. احراز هویت نیز به دو صورت انجام می‌شود و به انتخاب خودتان می‌توانید یکی از این دو روش را انتخاب کنید. روش اول احراز هویت آنلاین است که از طریق اپلیکیشن‌هایی که سامانه سجام معرفی می‌کند صورت می‌گیرد. روش دوم احراز هویت حضوری است که با مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان دولت امکان‌پذیر است. پس از طی تمامی مراحل، کد بورسی سجام برای‌تان صادر خواهد شد.  

ثبت نام در سایت کارگزاری

در مرحله دوم ثبت نام و دریافت کد بورسی لازم است که در سایت کارگزاری مربوطه رفته و مراحلی را که برای ثبت نام سجام پیمودید، دوباره تکرار کنید. همان طور که برای سپرده‌گذاری بانکی به بانک مراجعه می‌کنید، به‌ منظور سرمایه‌گذاری در بورس نیز باید به یک نهاد واسطه به نام کارگزاری رجوع کنید. برای این که خود را به کارگزاری مربوطه معرفی کنید باید اطلاعات خود را در سامانه کارگزاری ثبت کرده تا در نهایت از طرف کارگزاری برای شما کد معاملاتی صادر شود.

تمام معاملات در بازار بورس از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها انجام می‌شوند. برای ورود به این سامانه‌ها باید کد معاملاتی متشکل از نام کاربری و رمز عبور، داشته باشید. در ایران کارگزاران مجاز بسیاری وجود دارند که از لحاظ خدمت‌رسانی در رتبه‌های مختلفی هستند. ضمن آن که هر شخص حقیقی، می‌تواند در هر تعداد کارگزاری که مایل است ثبت نام کرده و با هر تعداد کارگزاری که بخواهد فعالیت خود را در بورس دنبال کند. در حقیقت شما تنها می‌توانید یک کد بورسی داشته باشید اما این محدودیت برای کد معاملاتی وجود ندارد و می‌توانید با ثبت نام در کارگزاری‌های مختلف، کد معاملاتی مخصوص آن کارگزاری را دریافت و با آن کد، خرید و فروش سهام ‌کنید.

ثبت نام هم‌زمان در سامانه سجام و سایت کارگزاری

همان‌طور که گفتیم به جهت دریافت کد بورسی باید سه مرحله را سپری کنید و آن‌ها را در بالا توضیح دادیم. البته برای ساده سازی امر ثبت نام، کارگزاری آگاه امکانی را فراهم کرده است که این دو مرحله با یکدیگر ادغام می‌شوند؛ یعنی ثبت نام کنندگان با یک بار ثبت اطلاعات خود در سامانه کارگزاری آگاه، به آدرس ex.agah.com همزمان در سجام نیز ثبت نام می‌کنند. در واقع شما به صورت همزمان و بدون نیاز به پرداخت هزینه، هم در سایت کارگزاری ثبت نام می‌کنید و هم در سامانه سجام. پس از تمام شدن ثبت نام در آگاه اکسپرس، می‌توانید فرم‌های خود را در قالب پی‌ دی ‌اف ذخیره کنید.

در پایان مراحل ثبت نام دو پیامک حاوی کدهای پیگیری از طرف کارگزاری آگاه و سامانه سجام برای شما ارسال می‌شود که با در دست داشتن آن‌ها، شما وارد مرحله احراز هویت می‌شوید.

 همان طور که گفتیم احراز هویت نیز به دو طریق انجام می‌شود. اول احراز هویت حضوری از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت. دوم احراز هویت آنلاین از طریق اپلیکیشن‌های معرفی شده سجام. به دلخواه خود می‌توانید یکی از این دو روش را انتخاب کنید. در این مرحله نیز با یک ‌بار مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت امکان انجام هر دو احراز هویت را دارید.

اگر ساکن تهران باشید طی ۴۸ ساعت و اگر ساکن شهرستان باشید نهایت تا ۷۲ ساعت بعد، کد بورسی و کد معاملاتی خود را از طریق ایمیل یا پیامک دریافت می‌کنید. بعد از دریافت کد بورسی و کد معاملاتی، شما می‌توانید به سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه به نشانی online.agah.com رفته و سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید.

مراحل دریافت کد بورسی و کد سجام را با هم بررسی کردیم. برای ساده‌تر کردن این فرایند، می‌توانید از خدمات کارگزاری آگاه استفاده کنید. بورس بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاری است و می‌تواند سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند. برای ورود به این بازار در ابتدا نیاز به دریافت کد بورسی آگاه دارید و در ادامه به داشتن دانش و مهارت‌ چگونه معامله کردن نیازمندید. توصیه ما این است که برای موفقیت در این بازار حتما در دوره‌های آموزشی شرکت کنید و سطح مهارت‌های خود را بالا ببرید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1488524