اظهارات کدخدایی درباره تایید و رد شدن کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ /آمریکا التماس می‌کند که بیایید مذاکره کنیم

ایسنا نوشت: سخنگوی شورای‌نگهبان امروز در نشستی ۳ ساعته با دانشجویان به سئوالات مختلف آنها از جمله درباره انتخابات ۱۴۰۰ پاسخ گفت.

عباسعلی کدخدایی رییس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان امروز پنج شنبه با حضور در جمع دانشجویان بسیجی در اردوگاه سیدالشهدا آبعلی در یک نشستی صمیمی که به مدت ۳ ساعت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، ضمن سخنرانی به سوالات دانشجویان پاسخ گفت.

سخنگوی شورای نگهبان با تبریک میلاد مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و ایام البیض، ماه رجب را ماه عبادت عنوان کرد و گفت: شما دانشجویان مومن قدر جوانی را بدانید و از این بهار عبادت در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان استفاده کنید و همه باید بتوانیم توشه‌ای برای آخرت جمع کنیم.

وی با اشاره به چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رمز ماندگاری انقلاب را حضور مردم و پیروی از رهبری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری خواند و افزود: بدون توجه به وضع گذشته پیش از انقلاب، نمی‌توان تحلیل جامعی از وضع موجود داشته باشیم. سوابق دوره طاغوت و خاطرات سران رژیم ستمشاهی و اسناد و مدارک آن دوران را بخوانید و به خوبی بشناسید تا بتوانید با وضع امروز و شرایط فعلی مقایسه کنید.

کدخدایی افزود: شاه بعد از رفتن پدرش وقتی به توصیه و سفارش انگلیسی‌ها کار را در دست گرفت، نگهبان حافظ منافع انگلیس در منطقه شد و منافع ملی را رها کرد بطوری‌که بعد از کودتای ۲۸ مرداد، انگلیسی‌ها گفتند توانستیم نفت ارزان در اختیار بگیریم و با اینکه آن زمان با جمعیت زیر ۳۰ میلیون نفری ایران، چهار و نیم میلیون بشکه نفت تولید می‌کردیم باز کسری بودجه داشتیم و عمده پول درآمد نفت به جیب انگلیسی‌ها می‌رفت و حتی نخست وزیر شاه، عَلم در خاطراتش می‌نویسد که خیلی تلاش می‌کردیم تا بتوانیم پول بیشتری از فروش نفت خودمان از انگلیسی‌ها بگیریم.

وی ادامه داد: در آن دوران هیچ استقلالی نداشتیم تا آنجا که هرجا شاه می‌خواست به سفر برود، باید از سفرای آمریکا و انگلیس اجازه می‌گرفت یا به آنها اطلاع می‌داد.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: وضعیت پیش از انقلاب را با نهضت بزرگ انقلاب اسلامی‌ مقایسه کنید که مردم در صحنه حضور یافتند تا سرنوشت خودشان را بدست بگیرند و استقلال، مردم سالاری و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش را رقم بزنند و امروز خودشان حاکمان را انتخاب می‌کنند و علیرغم همه دشمنی‌ها و توطئه‌ها، توانسته‌ایم مرز چهل سالگی را پشت سر بگذاریم و روی پای خود ایستاده‌ایم.

کدخدایی با اشاره به فریبکاری مذاکره دولت آمریکا گفت: آمریکا التماس می‌کند که بیایید مذاکره کنیم. اگر دنبال توافق هستید، این توافق انجام شد اما چرا به تعهدات‌تان پایبند نبودید؟ وقت مذاکره گذشته و اکنون وقت عمل در برابر عمل است باید به تعهدات تان بازگردید و مذاکره یکطرفه و بدون عمل معنا ندارد.

این استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران با یادآوری این نکته که شرق و غرب در جنگ تحمیلی از صدام حمایت کردند ولی با هدایت امام و حضور مردم شکست خوردند، خاطرنشان کرد: دشمنی‌های مستکبران با انقلاب اسلامی بعد از جنگ هم پایان نیافت و آنها تحریم‌ها را علیه ایران شروع کردند.

اظهارات کدخدایی درباره تایید و رد شدن کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ /آمریکا التماس می‌کند که بیایید مذاکره کنیم

کدخدایی تاکید کرد: اوج تحریم‌ها علیه ملت ایران در زمان ترامپ اعمال شد و او با شقاوت و رذالت و در جنایتی آشکار سردار سلیمانی را ترور و به شهادت رساند با این حال هرگز نتوانست کشور ما را تسلیم کند و امروز مشخص شد که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توکل به خدا و پشتیبانی مردم و رهبری و حرکت در راه امام و شهدا مسیرش را ادامه خواهد داد؛ پیروزی از آن ماست و با منابعی که در داخل کشور داریم، استقلال خودمان را تامین می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ برای کشور مهم است، تصریح کرد: طی ۴۰ ساله گذشته انتخابات به صورت آزادانه و با حضور مردم برگزار شده است؛ به عبارتی صرفا مردم انتخاب می‌کنند و کسی نمی‌تواند دخالتی در رای مردم داشته باشد.

کدخدایی افزود: ان شاءالله این دوره نیز با حضور و مشارکت مردم انتخابات خوبی انجام خواهد شد و امیدواریم فرد اصلح و کارآمدی انتخاب شود و کشور با سرعت بیشتری در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد.

وی در پاسخ به سئوال دانشجویی که چرا برخی کاندیداهای پیروز توسط شورای نگهبان رد صلاحیت نشدند، گفت: شورای نگهبان یک کنش‌گر سیاسی نیست که به عنوان یک حزب سیاسی عمل کند و مطابق با خواست و سلیقه سیاسی احزاب در نظارت بر انتخابات عمل کند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کند و مجری آن در بررسی صلاحیت‌ها شورای نگهبان است. ابزار قانونی در اختیار مجلس است که انتظارات باید در چارچوب قانون اساسی و قانون مصوب مجلس باشد.

وی در ادامه با اشاره به اصلاح قانون انتخابات گفت: اصلاح قانون‌ انتخابات، مطالبه شورای نگهبان بوده ولی برخی معتقدند نمی‌توان به متن اصل ۱۱۵ قانون اساسی در قانون عادی مصوب مجلس چیزی اضافه کرد یا آن را تخصیص زد. در سیاست های کلی انتخابات آمده که شاخص‌های نامزدها را شورای نگهبان اعلام و تبیین کند ولی جزئی‌تر از آن بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

کدخدایی اظهار داشت: من هم موافقم که فردی که قرار است داوطلب بشود و مسئولیت‌هایی هم در گذشته داشته را به شورای نگهبان دعوت کنیم و برنامه‌ها، مشاوران و توانمندی‌های او را بشناسیم و بشنویم و دقیق تر ارزیابی کنیم اما عده‌ای همین را هم بر نمی‌تابند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این مطلب که چرا برخی کاندیداها تایید صلاحیت شده اکنون نتوانسته اند به وعده های خود عمر کنند و رفتار آنها تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: هیچ تضمینی نمی‌توانیم بدهیم که کسی که امروز تایید صلاحیت می‌شود تا پایان دوره‌اش همین‌طور می‌ماند و همه وعده‌ها و برنامه‌هایش را اجرا می‌کند.

کدخدایی مطالبه گری را ویژگی بارز جنبش دانشجویی عنوان کرد و به دانشجویان توصیه کرد: بی‌رحمانه انتقاد کنید و در برابر مسئولان صریح باشید اما انصاف و حق را هم در نظر بگیرید.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دانشجویی درباره گمانه زنی برخی افراد و چهره‌های سیاسی درباره رد یا تایید صلاحیت شدن نامزدها در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: افراد مختلف در دوره‌های گوناگون اظهاراتی راجع به عملکرد شورای نگهبان می کنند.  

وی افزود: همین جا اعلام می‌کنم نه تنها بیرون از شورا بلکه خود اعضای شورای نگهبان هم نمی‌توانند بگویند که در بررسی صلاحیت داوطلبان چه اتفاقی می‌افتد و آیا داوطلبی رد یا تایید می‌شود.

کدخدایی با بیان اینکه در برخی دوره‌ها، افرادی را داشته‌ایم که رای آنها ۶ به ۶ شده و فاصله آرای اعضا بسیار به هم نزدیک بوده است، تاکید کرد: افراد مختلفی سخنگوی شورای نگهبان شده‌اند و از طرف شورای نگهبان اظهارنظر می‌کنند که فلانی رد یا تایید می‌شود.

سخنگوی‌ شورای نگهبان متذکر شد: به هیچ وجه چنین اظهار نظراتی معتبر نیست و تاثیری بر شورای نگهبان ندارد و حتی اعضای شورای نگهبان هم نمی‌توانند الان از جانب شورای نگهبان اظهارنظر کنند. باید تا بعد از ثبت نام و شروع بررسی صلاحیت‌ها توسط اعضای شورای نگهبان، صبر کرد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1490072

برچسب‌ها