۶۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
سندروم صدای بی‌قرار/ همایون جان لطفا اینقدر داد نزنید

گرچه موسیقی و کلام تیتراژ «می‌خواهم زنده بمانم» در کنار صدای همایون، حال خوبی به آن داده است، اما این‌طور که پیداست شجریان بیش از پیش به سمت تیتراژخوانی و آواهای اینچنینی سوق پیدا خواهد کرد.

همکاری‌های مستمر با برادران پورناظری که البته در این بین سهم سهراب بیش از تهمورث است، بدون تصویر و تصوری در راستای برون‌رفت از تکرار، و از آن مهم‌تر کوششی در مسیر سرپا نگه داشتن ردیف‌های آوازی، می‌تواند خیلی بیش از این‌ها ما را بابت آینده موسیقی کلاسیک ایرانی دل‌نگران کند.

حالا به همه این‌ها دو کار کم‌فروغ همایون، یکی با فردین خلعتبری و دیگری به آهنگسازی مهیار علیزاده و با همراهی علیرضا قربانی را هم اضافه کنید که بعد از هیاهوی بسیار، نتوانست شورانگیزی و آنی که باید را حتی در حد معمول هم که شده با خود به همراه داشته باشد.

حتی اگر سلیقه همایون مطلقا پاپ‌خوانی‌ هم که باشد، گله‌ای به او وارد نیست، اما نمی‌توان به‌روی خود نیاورد که او دست‌کم میراث‌دار بخش مهمی از موسیقی آوازی ایرانی آنهم به عنوان بهترین و کامل‌ترین شاگرد شجریان بزرگ است که اگر از زیرخواندن و تکنیک‌اش با اغماض بگذریم، دیگر چیزی از جنس طفیلی و خلف بودن را در سایر اسلوب و سلوک‌ خوانندگی در او کم‌تر می‌بینیم، که چه خوش گفت شجریان پدر که آواز، تنها صدا نیست. از این‌رو انتخاب شعر، مداقه در معانی واژه‌ها و آنِ کلام و از همه مهم‌تر اصرار به زیرخوانی‌های بی‌جهت که به قطع، توپ بخش مهمی از آن هم به زمین آهنگساز بازمی‌گردد را از جنس همان ارکان‌هایی بخوانیم که کم‌تر در کارهای اخیر همایون به گوش می‌رسد تا آهی به حسرت برآریم که «رفت آن سوار کولی»...

«محو تماشا» نیز یک قدم پیش از «می‌خواهم زنده بمانم» است. در آن قطعه به‌واسطه کلام فریدون مشیری و همکاری پس از سال‌های علی قمصری و همایون شجریان که آثار مشترک و دوست‌داشتنی چون «نقش خیال» و «آب، نان، آواز» را در توشه موسیقایی خود دارند، ما را امیدوار به اثری کرد تا آنچنانی ز ما آنچنان‌تر کند، اما افسوس که «محو تماشا» هم آنی نداشت تا به بهانه‌اش شوری دگر اندازیم.

اصرار به خواندن در نت‌های بالا تا سرحد جیغ و جنون که احتمال به رخ کشیدن خواننده را هم با خود دارد، از دیگر نشانگانی‌ست که همایون و البته علیرضا قربانی نیز چنان به آن دچار شده‌اند که در هر قطعه‌ مقادیری داد و فریاد هم باید بشنویم؛ تا جایی که گویی چه ایشان و چه آهنگسازان‌شان به سندروم صدا و نت‌های بی‌قرار دچار شده‌اند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1490600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 109
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ش IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    لواسانی ... فکر می‌کنم شما هم به نشانگان(سندروم) دیده شدن، بی‌قرار گشته‌اید.
    • م IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      90 14
      خیلی اوضاع بی ریخته همه میخوان یه جور دیده شن! این بنده خدام یکی
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    آخه تو...چی میفهمی از موسیقی که به همایون انتقاد می کنی
  • ناشناس IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    به قول آقای اصفهانی : واسه نونه ... واسه نونه
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    شما سندرومتون چیه جتاب؟؟ خدا به هرکسی قدرتی داده به همایون خان قدرت صدا ..و به شما قدرت حسادت و غرور و انتقاد بی جا ‌. زاغ را مرتبه مرغ خوش الحان نبود.
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      81 12
      درود،دقیقا همین است
  • سعید IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    هر جا شهد و عسل است ناگزیر از وجود مگس است. زنبور را این مگسان مایوس نمی کند.
  • ایمان IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    یوسف که باشی... جفای برادران حسود ناگزیر است. اما مسیر عزیز شدن از چاه برادران می گذرد... پس وسیع باش و تنها و سربه زیر و سخت..
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      51 14
      همایون هم مثل بقیه ارزشمندان ترک وطن میکنه جا واسه اینا واز تر میشه
  • حمید ایران دوست DE ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    خودت هم سندروم حقارت و بخل داری
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      8 5
      ایران دوست با پرچم المان عجب
  • هومن IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    73 21
    همایون شجریان داره حیف میشه. متاسفانه همه این روزا می خوان بالا بخونن
  • DE ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    46 78
    موافقم با شما. این داد و فریاد در فیلم ها و سریال های ایرانی هم بیداد میکنه, جایی که همه با داد و فریاد با هم صحبت میکنن
  • حسین IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    64 12
    دو آهنگ سو وشون و محو تماشا ب خصوص سو وشون فوق العاده بودند
  • US ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    52 63
    دقیقا من تو پیج اینستای ایشون اول بار شنیدم فقط یک دقیقه اش رو تونستم تحمل کنم کامنت هم گذاشتم که آثار اخیرتان فقط شده جیغ جیغ و داد و هوار غیر قابل تحمل
  • آریل رائیل IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    70 31
    اسبی را نعل می‌کردند پشه هم لِنگ‌اش رو هوا کرد، متخصص موسیقی نداریم؟ که ایشون نظر می‌دهند؟!
    • هومان IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      9 0
      دمت گرم کاملاً باهان موافقم باز هم دمت گرم
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    63 22
    برای شما انی نداشت وگرنه ما به بهانه‌اش شوری دگر انداختیم. صدایی به این لطیفی رو شما جیغ می شنوید؟؟
  • آوا IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    پدرش روضه خونی میکرد میگفت میخونم همایون هم جیغ میزنه میگه میخونم
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      94 9
      خدا شفات بده
    • مهناز شجاع IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      64 12
      مگه تو کی هستی که داری نظر میدی اول خودت رو ثابت کن ببین چیزی بنام هنر در خودت داری
    • محسن IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      57 13
      ای مگس، عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می بری و زحمت ما می داری
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      23 1
      استاد محمدرضا شجریان از خواندن همایون کیف میکرد و می گفت تکنیک هایی داره که من ندارم وقتی یکی مورد تایید استاد هست نیاز به تایید احدی نداره
  • نیما DE ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    24 8
    نمایش صدا، نه این قرارمون نبود
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    55 15
    اینهمه هواخواه وهواداری که اثرات استادهمایون شجریان وقربانی رودنبال میکنند،نمیتوانندبه اشتباه گوش هایشان تنهاجیغ وجنون درصدای این دوخواننده باشند.لطفاباتامل بیشتری درموردبزرگان موسیقی حال حاضرکشورصحبت کنیم
  • پویا IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    58 25
    گذشته از حب و بغض کامنتها یا بهتر بگویم دوست داران یا منتقدان صدای همایون ، حق با نویسنده این متن است و اگر بدون جانبداری کورکورانه بنگریم همایون از مسیری که استاد بی بدیل موسیقی ایرانی شجریان بزرگ برای این موسیقی با خون دلهای بسیاری فراهم نموده ، متأسفانه همایون از این ریل خارج و به مسیر موسیقیهای بازاری پای نهاده که همین امر آفت موسیقی است و پدر بزرگوارشان استاد شجریان با مشکلات فراوانی که داشت هرگز به این عرصه ورود نکرد و موسیقی سنتی را پاک و پاس داشت . اما همایون مسیری را پیش گرفته که علاوه بر نزول کارهایش به قدمت و افتخارات پدر نیز با اینگونه موسیقی های چیپ و بی هدف آسیب فراوان وارد می نماید و چه بسا اساتید بزرگ موسیقی می بایست در راهنمایی ایشان به ریل اصلی موسیقی اصیل اهتمام بورزند . یا حق
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      14 4
      آخه کِی من دهه هشتادی حوصله اون همه ساز که توی آهتگای استاد شجریان هست رو دارم ، اون ها بسیار بسیار خوبه و قصد جسارت ندارم ولی سلیقه ها تغییر کرده و اگر همایون یا علیرضا قربانی نباشن که یکم پاپ و سنتی رو قاطی کنند و سنتی رو به روز کنند هم نسلای من کلا یادشون میره شعر چیه و موسیقی چیه...
    • او IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      7 2
      موافقم
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    51 20
    ای بابا تو رو خدا انقدر با خانواده شجریان حسادت نکنید به خدا زشته قباحت داره
    • لیلا IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      6 0
      عالی بود نظرتون
    • عقیل IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      6 2
      درسته ولی باید قبول کرد نسل جدید با سبک ۵۰ سال پیش همراه نمیشن‌ اتفاقا با به روز کردن کردن موسیقی و تلفیق آن با سلیقه نسل جدید می توان موسیقی سنتی را حفظ کرد یعنی به روز بودن در عین حفظ اصالت مثل کاری که تمام بزرگای دنیا انجام میدن پلتفرم‌ همونه هماهنگ با سلیقه جامعه اگر اینجوری نباشه کلا محو میشه اتفاقا به نظر من کاملا در مسیر درست پیش میرن البته این نظر شخصی منه
  • نوربخش AE ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    38 26
    آخه توکی هستی که به همایون ایرادمیگیری؟بخداقسم ازوقتی این آهنگ وداده بیرون روزی نیست گوشش ندم،حیف نیست ایرادازاین کاربگیری؟ول کن دیگه
  • کیومرث IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    36 16
    حق داری از رو حسادت انتقاد کنی تا دیده شوی
  • مریم IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    36 6
    همایون فرزند بالحق شجریان مرحوم ....با صدای آسمانی...خدا حفظش کنه
  • سونیا IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    30 21
    بسیار با آنچه نگارش فرمودید موافقم. و موافقم که بخش دردناک قضیه اینه که آواز طاهرا بعد از شجریان بزرگ روزگار بدی پشت سر خواهد گداشت مگر دستی از غیب برون اید و کاری بکند .... امیدورام همایون این برادران پور ناظری رو رها کنه شاید بتونه کمی به اصول و قواعد پدر جان نزدیک بشه
    • IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      2 2
      موافقم روزگار بد آواز ايراني . كاش تصنيف ها هم ممتاز بود بيشتر شبيه موسيقي پاپ شده و فكر ميكنم البته نظر منه بيشتر طرفداران هم افرادي هستن كه از ضعف موسيقي پاپ ايراني به اين سمت آمدن و موسيقي اصيل ايراني را درست نمي شناسند
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    47 19
    چرا ما ایرانی ها اینقدر در مورد کارهایی که اصلا به ما ربط نداره یا وارد نیستیم اظهار نظر میکنیم ... حالا چرا همه به نوعی به همایون شجریان ... چند وقت قبل یک بابایی که ادعای ادبیات فارسی رو هم داشت در مورد کارش با استاد روحانی گله کرده بود و چون خودش معنای آن شعر زیبا رو نفهمیده بود به همایون در انتخاب اشعار ایراد گرفته بود... الان هم این آقا .. حتی اگر هم این نقد رو قبول کنیم کلا از اساس بی اعتباره .... هر هنرمندی ممکنه در زندگی هنریش فراز و فرود داشته باشه ...حتی چارلی چاپلین هم چند فیلم ضعیف ساخت اما همچنان چاپلین ماند و مردم هم او را چاپلین می شناسند و کارهایش مورد پسند .... فقط سوالی که هست اینه که این آقایانی که ایراد میگیرند چرا وقتی که برخی افراد مردم ایران رو از صدای پدرش محروم کردند و حتی مجوز کنسرت در ایران ندادند یا حتی ربنای او را پخش نکردند نگران هنر و موسیقی ایران نبودند اما الان نگران میراث او شده اند ؟!!
    • امیر US ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      7 2
      در اینکه‌ پدر همایون خسرو آواز ایران هستند هیچ شکی نیست ولی نباید این نسب پدر و پسری هاله قدیسی برای همایون‌جان عزیز ایجاد کنه و هر کسی انتقادی کرد و نظری گفت بشود پشه و چه و چه... متاسفانه ما ایرانیها عادت کردیم به مقدس سازی و بعد پشیمانی...شاید همین انتقادات همایون عزیز را به راه پدر بزرگوارش نزدیکتر کند...امیدوارم.
  • سید حسام یگانه IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    37 5
    دوستان عزیز بگذارید در این خصوص اساتید بزرگواری چون حسین علیزاده ،داریوش طلایی،خاندان کامکار و دیگر بزرگان نظر بدهند.کمی صبر کنید.
    • مرتضی IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      2 2
      آقای علیزاده سابقا نظر دادن و طرفداران همایون خان به ایشان تاختن، طوری شده برای شنیدن اثر خوب با گذشته رجعت کنیم! هر کس هم انتقاد کنه میگن با خانواده شجریان مشکل داره! همایون الان هر کاری رو میخونه، به آقای افتخاری انتقاد میکردن که داره پاپ میخونه، " رد خون" ایشون از ۸۰ درصد کارهای همایون بهتره!!
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    15 30
    دقیقا همینه که میگید داد و بیداد. گوش خراش جاهایی.
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      6 1
      جناب عالی گوش نکن مجبورت نکردن که تا گوشات آسیب نبینه
  • نکته سنج GB ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    26 13
    شمایی که نقد می کنید اصلا در حد و اندازه ای هستین که به خودتان اجازه قلم فرسایی در نقد همایون شجریان میدهید گفتن که تماشاگر پهلوانه و از دور میگه لنگش کن در صورتی اگه خودش در میدان عمل می بود چهار دست و پاش شکسته میشد و با شرمساری میدان نبرد رو ترک می کرد فقط جهت اطلاع این قسم آدم های منفی باف در سفال گری رسمی نانوشته وجود داره که سفال گر هر بار مایه گل رو به امید نقش و نگاری و سفالی نقشینه جدید بر مدور چرخ می چرخاند و در ذهن به تولد شاه رنگ و نقش سفال در خیال میرود که اینبار حتما آنی می شود که خواهم خواست پس نتیجه گیری می کنیم هر آدم هنرمندی باید این اجازه رو داشته باشد که چند کار دم دستی داشته باشد تا به خلاقیت اصلی برسد و در اینجا ما هم باید بدونیم که همایون جایی رشد و نمو کرده که کمتر کسی تمام انچه را که همایون می توانسته داشته باشه و یاد بگیره رو با هم سیر کرده و اطمینان داشته باشید که ایشان بیشتر از ما به خوبی و بدی کارهایی که انجام میده واقف هستن
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    22 12
    داداش ممد حسین می بینم می خوای بگی منم بزرگ شدم سری تو سرا در آوردم برای همایون شجریان و علیرضا قربانی شاخ شدم .آفرین باریکلا فهمیدیم بزرگ شدی فقط به پا دنیا عین دومینو است یه وقت شاخت رانشکنن
  • پگاه IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    30 19
    همایون شجریان باید ثبت ملی بشه... هیچ خواننده ای مثل ایشون ندیدم... ایشون با موسیقی بزرگ شدن.. و قطعا شما در حدی نیستید که بخواهید ایشون رو به اوج خوانی محکوم کنید... ایشون همیشه ژوست، ریتم، اوج و.... در حد مناسبی می خوانند... امیدوارم همایون باشید جناب لواسانی...
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    25 13
    حسادت درد بی درمانی است.
    • کارن IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      5 2
      این لواسانی کیه؟ تا به امروز کسی نه صداشو شنیده و نه میشناسه، و در حدی نیست استاد بزرگ موسیقی ایران زمین رو ه مضحکه و ایراد بگیره.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    20 18
    دیده شدی قشنگ! خاک توی صورت خورشید پاشیدی!
  • مهناز IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    12 14
    آخه مگه زیباتر از اینهم داریم گاهی فریاد لازم است جیغ لازم است
  • محمد کارخانه ای IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    8 8
    دوست عزیز به نکته ای اشاره فرمودید که لازم دونستم مسأله رو من باب تذکر و یادآوری بگم خدمتتون اگر در هنگام اجرای آواز جیغ و جنون میشنیدید مقصر خواننده بود اما وقتی تصنیفی را آهنگساز میسازد خواننده موظف به اجرای نت های نوشته شده است
  • علی رزاز IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    11 15
    چه انتقاد مسخره ای، موسیقی مدام در حال به روز شدن هست، سلیقه ی مخاطب فعلی با پنجاه سال پیش فرق کرده، دلیلی نداره موسیقی الان رو به موسیقی دوره ی قاجار پیوند بزنیم
  • مجتبا IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    25 16
    نقد از روي دلسوزي نبايد باعث حجمه به نويسنده اين يادداشت شود. ممنونم جناب لواساني مثل هميشه عالي
  • زهی IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    32 14
    لعنتی همایون شجریان هم که باشی بازم یه عده هستن که بکوبنت
  • همایون IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    15 18
    اقای لواسانی.شما هم به قول دوستمون به سندروم دیده شدن دچار شده اید.اگه شما هم میتونی بخون.داد بزن.مثلن که چی.اتفاقن موقع بلند خوندن مشخص میشه چقد طرف صداش خوبه یا نه.واقعن متاسفم برادر.فکرتو عوض کن.
  • حسام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    21 14
    محمدحسین عزیز چه روزها و شب‌ها با نوای همایون عزیز و استاد شجریان فقید، سر کردیم و حظ بردیم. اینگونه تاختن‌ات را برنتافتم. تو اهل موسیقی و ادبیاتی. کاش آرامتر می‌نوشتی.
  • امیر از کاشمر IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    4 1
    همایون عزیز با انتخاب دو ملودی مختلف برای دو شاعر این کار دو فضای موازی کنار هم خلق کرده. این روزها بارها این کار را شنیده ام و با صدای لطیف او به آسمان رفته ام. تعجب می‌کنم که اوج های عاشقانه او را جیغ تعبیر میکنید درود بر همایون عزیز
  • زهرا IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    6 2
    چرا همایون؟ چرا بقیه نه؟ به نظر شما بهتر نیست که بجای نقد همایون اونم تا حدی از سر حسد ورزی کسانی رو نقد کنید که دارن موسیقی و سلیقه موسیقایی جوونا و نوجوونامون رو به تاراج میبرن؟
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 5
    نصف آواز صدای بالاس
  • GB ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    3 2
    شما اصلا دراین حدواندازه ها نیستی که بخوای راجع به استادهمایون شجریان نظربدی،ماهنر وکارهای ایشون رومی پسندیم وافتخارمی کنیم که همچین کسی درکشورما وجودداره،شما سندرم خودت رومشخص کن ببین چیه؟
  • مریم IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    5 0
    دوستان واقعی همیشه انتقاد می کنند و دشمنان سکوت. و البته در شایستگی همایون هم شکی نیست. مثل پدرشان که یگانه بودند و خواهند ماند.
  • مسلم IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    5 1
    من عاشق خداوندگارآوازاستادشجریانم که هرگزنمیردآنکه نامش زنده شدبه عشق استادشجریان تکرارنخواهدشد ولی همایون واقعا دربرابرپدربنظرشخصی خودم نمرش زیر5
  • حسین IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    4 2
    آخه مرد حسابی چرا شما اینقدر دنبال این هستید که اگر افرادی منتقد دولت و نظام هستند رو با هر ترفندی به حاشیه ببرید
  • مرتضی IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    4 2
    خیلی بی ادبانه انتقاد کرده
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 3
    جواب درست
  • منصور IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 1
    جناب آقای لواسانی، شما از امتیاز داشتن تریبون برخوردارید، اول اینکه مسئولید در قبال استفاده از امتیازتون، چون میتونید بر افکار طیف وسیعی تاثیر بذارید، پس در مورد موضوعی که درش صاحب نظر نیستین، حق قضاوت ندارید. ودوم اینکه اگر دوستدار هنر موسیقی کشورتون بودید یکی از بزرگترین موهبتهای این سرزمین رو، مورد نقدی که نه اساس درستی داره نه شما علم و آگاهیشو دارید قرار نمیدادین !! این که شما بجای تزریق موجی مثبت و پر انرژی به استاد همایون شجریان و هوادارانش، تاثیری کوچک در تعالی هنر این بزرگ مرد موسیقی داشته باشید، کمر به تخریب ایشون بستید، تنها برداشتی که ازش میشه کرد عناد و دشمنی شما با این مردم و سرزمینشون و علایقشون هست.، نه دلسوزی و دوستی.
  • A IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 3
    به هر نقدی برای شکوفایی موسیقی اصیل کشورمان باید با دید احترام نگریست چرا که همین نقدهاست که ذره به ذره به کمال می رساند آنی که قرار است آن باشد.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 2
    چرت نویسی ، پدیده آشنا در خبرگزاری حکومتی
  • سیامک عبرتی IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 1
    آقای به اصطلاح منتقد قطعه محو تماشا اثر جاودانه استاد «سایه» است نه جناب استاد فریدون مشیری لطفا کمی تحقیق سپس انتقاد
  • عارف IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 3
    بسیار بسیار نقد بجا و شجاعانه ای بود.قطعا نباید انتظار داشت ذهن عوام( که عموماً سوار بر جو فوت استاد شجریان و برخی بت سازی های ساده لوحانه شده اند) صادقانه بودن مطلب را به خود بقبولانند
  • احمد عزیزی IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 3
    سلام ۱- بندە آقای لواسانی رو نمیشناسم. ۲- شیفته صدا و شخصیت استاد همیشه زنده و جاویدان،شجریان بزرگ هستم. ۳- به خانواده بزرگ شجریان ارادت دارم و همایون خان را خیلی هم دوست دارم. با این همه با نکته و نقد آقای لواسانی موافقم. امیدوارم آقای همایون شجریان در کارهای بعدیشان این نکته رو لحاظ بفرمایند.
  • ناظر US ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 3
    آقای نویسنده نمیدانم شما این نظرات را میخوانید یا خیر، اما اگر خواندید لطفا اجازه ندهید توهین‌ها و بی ادبی‌ها شما را از کار نقد بازدارد. نقد بی‌تعصب و خیرخواهانه لازمه رشد است و ارائه چنین نقدی شجاعت میخواهد و دل‌سوختگی. باشد که هنر مملکتمان با حضور هنرمندان اصیل و‌ نقادان دانشمند و نیکخواه تعالی یابد. درود.
  • Farzad IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 2
    خب به شما چه مربوط آقای لواسانی؟ صدای خودشه و دوست داره هر طور میخواد بخونه ضمنا ماهم داریم لذت میبریم از آواز ایشون نقد شما به صورت واضحی از حسادت و کمبود نشأت می‌گیره
  • حسین گراوند IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 2
    آدم های کوچیک باایرادگرفتن ازآدم های بزرگ سعی درنشون دادن خودشونو دارن که متاسفانه لواسانی رو دست همه آدم های کوچیک زمونه رو زده
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 3
    برادر عزیز ؛شما اول برو یه کم ادبیات بخوان بعد مقاله انتقادی بنویس !لغت طفیلی به معنای انگل می باشد .بکار بردن آن برای یک هنرمند .یا از سر بیسوادی است .یا عناد !که عناد ورزی شیوه منتقدان نیست .
  • مهیار IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 2
    موسیقی سلیقه ایه ، چحوری قضاوت میکنید؟ با علم ناقص!!! بزرگان موسیقی چنین ادعایی نمیکنند
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 2
    خب تو گوش نده
  • Zahra TR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 3
    بسیار بسیار انتقاد درست و به جایی بود.واقعن نیازی نیست در خیلی از مواقع نت‌های زیر رو بخونی و حس و حال قطعه رو به هم بزنی
  • جلال کیا IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    5 2
    متاسفانه دوست عزیز نگارنده بی توجه بوده اند که آقای همایون شجریان در اکثر کارها هم اوج و هم بم را به زیبایی رعایت کرده اند. جز کار ضعیف با مهیار علیزاده مابقی کارها این اسلوب رعایت شده است.ضمن اینکه استفاده از وازگان پر طمطراق در تقویت نگارش این نوشته کمکی نخواهد کرد. بر عکس اکثر کارهای ایشان کاری غیر از تیتراژ خوانی بوده است.و این هم انگ اشتباهی است. رد پای منطقدر این نگارش دیده نمی شود شواهد مشخصی وجود ندارد. می شود آثار جز جز بررسی کرد و نمی توان حکم کلی برای آثار صادر کرد. قطعا ضعف هایی در ارائه کار ایده آل وجود دارد و نمیتوان نادیده گرفت.
  • Mehdi IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    5 1
    با این که ضعیفترین کارهای استاد همایون شجریان رو بسیاری خواننده های معروف هم نمیتونن اجرا کنن، ولی هر کسی تو زندگیش ممکنه پستی و بلندی های بسیاری رو تجربه کنه، دلیل نمیشه تا وقتی که به ما آسیبی نزده اینجوری تخریب و نقدش کنیم، واقعا زشته، این کارا اسم داره جناب لواسانی.
  • محسن AU ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 3
    با احترام به برندِ شجریان. از همه خوانندگان عزیز که نظرات مخالف نویسنده گذاشته اند میخواهم که یکبار مقاله را از اول بخوانند و بجای نام همایون نام هر کسی را که بدلیلی از او تنفر دارند بگذارند مثلا نام هیتلر، صدام ..... و انتقاد نویسنده را بجای انتقاد از نحوه خواندن همایون، انتقاد از آدم کشی هیتلر و استبداد صدام قلمداد کنند. میبینیم در کسری از ثانیه موافق این نظرات میشویم. به نظرات عاشقانه خود در زیر نوشتار مراجعه کنید. ببینید دوستان مشکل ما مردم دوست داشتن بی حد و حصر در حد جنون و تنفر بی حد و حصر در حد جنون هست. برای همین در طول قرون و اعصار بدلیل همین عشق و علاقه بی حد و حصر سرنوشت خود را بی کم و کاست در اختیار آن معشوق قرار داده ایم و رسیده ایم به اینجا. رسیده ایم به جایی که کمترین نقد را با کوبنده ترین بد زبانی پاسخ می‌دهیم. خودمان هم دیکتاتورهایی هستیم ها، اما کوچکِ کوچک
  • من IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 2
    شما هم لطفا در چیزی که سوادش رو ندارید و به انصاف صد برابرش حسادت رو دارید بهتره نظر ندید که این اوج خوانی ها در دل مردم نشسته و با دو تا حرف تویی که کسی نمیشناستت چیزی کم نمیشه و نه چیزی زیاد میشه. جیغ؟! همایون تنها صدای ۶ دانگ زنده ی ایرانه و تنها دلیلش برای پاپ که نه،،تلفیقی،، خوانی اینه که جوانان رو به موسیقی اصیل ایرانی پیوند بده، دیگه هیچ کس سنتی گوش نمیده و این آوازها شاید کمی مشوق باشه، برادران پورناظری هم بهترین آثار همایونو ساختن،ضمنا ما ترکا یه ضرب المثل داریم که ترجمش میشه : دست گربه به گوشت نمیرسه میگه گوشت کثیفه.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 0
    یعنی میگی منی که ۵۰ بار پشت هم گوش میدم الان باید روانی شده باشم البته شدم ولی شیفته صدای همایون
  • نیما IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 3
    نمی‌دونم چرا باید از همایون جان شجریان بت ساخته بشه که نقدش چه درست و چه غلط این همه جنجال داشته باشه!؟ دوستان اگر فضای نقد ایجاد نشود هنر هیچ‌گاه رشد نخواهد کرد. به هر حال همایون شجریان بزرگ‌ترین میراث‌دار آواز ایرانی است و باید در انتخاب‌های خود دقت بیشتری کند
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 2
    شما خودت دچار سندروم پاچه خواری بی قرار هستی‌. به شدت نیازمند درمان
  • Rira IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 1
    جناب نویسنده ی محترم شما اگر به نظر موسیقی شناسان و موسیقی دانان توجه بفرمایید خواهید دانست که ظرفیت صدایی استاد همایون شجریان از پدر مرحومشان بیشتر است و از نظر توانایی حنجره به ایشان برتری دارد. شما در مورد اوج خوانی های استاد همایون شجریان و آقای قربانی گفتید که در اینجا بر خود واجب می دانم که از شما بپرسم که یعنی نباید این دو خواننده‌ی توانمند در موسیقی هایشان از صدای اوج و توانایی کنترل صدایشان استفاده کنند که یک وقت خودنمایی نکرده باشند و خود را به رخ نکشیده باشند؟ یا اینکه نباید اوج بخوانند که به شما بر نخورد؟ این نت های بالا و اجراهای قدرتمند در واقع احترام به درک موسیقایی مخاطب است و این مخاطب و منتقدانند که باید بدانند نت های بالا گوش ها و ذهن تقویت شده ای می خواهند که بتواند آنها را درک کند. همانگونه که مردم اروپا و غرب می توانند موسیقی اپرا و سوپرانو را که خواننده‌ی تنور آن نت های بسیار بالا را اجرا می کند درک کنند به نظر حقیر مخاطبان ایرانی هم می توانند چون این نوع موسیقی از محترم ترین انواع موسیقی است و هر کسی نمی تواند آن را به آن گونه ای که سزاوار است اجرا نماید.
  • Rira IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    5 1
    خواهش دیگری که از شما دارم اینست که به کارهای جناب شجریان اشراف کافی و وافی پیدا کنید و سپس بگویید که در تمام کارهایشان اوج می خوانند. از همین آلبوم های اخیرشان من آلبوم امشب کنار غزل های من بخواب را مثال می زنم. در مورد تیتراژ خوانی سریال ها و فیلم ها هم چه اشکالی دارد که ایشان آن ها را بخوانند؟ این بد است که خود را محدود نمی کنند؟ حتی پدر بزرگوارشان که شما ایشان به طور دائم و بی وقفه با استاد همایون مقایسه م کنید هم در زمان خودشان تیتراژ خوانده اند.مثل تیتراژی که استاد محمدرضا شجریان برای فیلم ابجد خواندند. اگر زمان ایشان هم چنین مسائلی بود ایشان هم می خواندند. حداقل از شما که اصحاب رسانه اید و می نویسید تمنا می کنم که نام خلاقیت و نوآوری را خراب نکنید و هنر آقایان پورناظری را زیر تازیانه‌ی نقد هایتان نبرید. چرا که کارهای ایشان تنها راه باقی گذاشتن موسیقی کلاسیک ایرانی برای نسل جوان می باشد و آنها مانند گنجینه هایی اند که حفظ می شوند برای جوانان تا بتوانند با روحشان موسیقی کلاسیک را لمس کنند.
  • Rira IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 0
    از شما که اصحاب رسانه اید مجددا خواهش می کنم این محتواها را با ما به اشتراک نگذارید تا خدایی نکرده به زحمات و هنر ایشان ذره ای هم که شده ناسپاسی نکرده باشیم برقرار باشید
  • پرمهر IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 3
    همایون جان جان اگر بدون اهنگ جیغ هم بزند بازهم همایون هست پسر خلف استاد که هم ثروت پدر هم شهرت وهم ادب ومتانت پدر رابه ارث برده پس بیخودی دنبال حرف های مثلا نقادانه که هیچ تخصصی هم ندارید نباشید
  • علیرضا GB ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 3
    وقتی که اساتید به نام موسیقی ما بی دلیل خونه نشین میشن و مورد کم لطفی و بی مهری قرار میگیرن . یه همچین وضعیتی پیش میاد. موسیقی تک صدایی شد ولی دیگ آثاری مثل نیلوفرانه و مستانه و ... رو نخواهیم دید.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    7 0
    به جای انتقاد ازهمایون عزیز بفکر صدور بی رویه مجوز های کنسرتهایی باشید که یک مشت افراد خواننده نما درآن خودنمایی میکنندودرنهایت ازاینجا مهاجرت میکنند.
  • صابری IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    6 3
    شما خودت تو عمرت یه دکلمه خوندی که حالا از همایون ایراد میگیری .
  • سویل IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 3
    بله در بعضی از اجراها خیلی فریاد هست که بنظر لازم نبوده
  • علی IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 1
    شما هم سندروم نوشتن و انتقاد بیقرار دارید. کلا اگر شخصی به خاطر شما رگ گردن را هم بزند میگویید چرا رگ این سمت را زدی و آن طرفی را نزدی.
  • آرمان IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 4
    خیلی جالبه! متن به نظرم خیلی درست و کامل بود. طرفداریهای بی حساب بعضی از دوستان که نظر گذاشتن و بدون اینکه به محتوا بپردازن به نویسنده تاختن خودش گواه اینه که به همایون بیش ازینکه به عنوان یک موسیقدان و خواننده نگاه کنند مثل یک سلبریتی بهش دل بسته هستند. برای دوستانی که موسیقی ایرانی رو کمتر میشناسند عرض میکنم. بله! همایون شجریان در موسیقی سنتی ما و خط مشی موسیقی جدی که پدرش دنبال میکرد میتونست یه رکن باشه ولی الان نه! بنا بر دلایل موسیقایی ایشون یه خواننده پاپ هستن که به طرز ناشیانه‌ای سعی میکنه گوشه‌های سنتی رو با تحریرهای گوش آزار با موسیقی پاپ سبک خودش تلفیق کنه. شما مجاز هستی که اون نوع موسیقی رو دوست داشته باشی ولی نقد نویسنده متوجه موسیقی جدی ایرانی و دیدگاهی که بر فرم و محتوای اون‌ حاکمه استوار بود... انگار اظهار نظر در هر زمینه‌ای از نون شب هم برای مردم ما واجب‌تره
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    4 1
    ببخشید شما؟
  • DE ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    2 5
    والا راست میگه . این همه جیغ زدن چه زیبایی داره؟
  • محمود IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 0
    انتقادمنتقدان درست است وهمیشه بوده وکلا کارمنتقدانتقاد است ولی چیزی که هست اینکه چرا تا یه خواننده موسیقی ایرانی اواز خوانی کمتر کرد اینقدر شدید موردحمله قرارمیگیریه انقاد درست بشه بهتره چیزی که قبلا درباره استاد افتخاری میگفتن حالا دربارههمایون شجریان
    • مرتضی IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 2
      افتخاری اگر پاپ هم خوند "صیاد" و" رد خون" رو خوند که از ۸۰ درصد کارهای همایون بهتره
  • سعید IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    3 4
    متاسفانه همایون داره پاپ میخونه راه پدرش را ادامه نداده
  • مهدی لسانی IN ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 3
    آقا ی نفر یه نظر میده بعد صد نفر میان میگن شما اصلن موسیقی بلدی در مورد استاد نظر میدی حسودی بخیل این حرف از بنیان اشتباهه پس ما از موسیقی چيزی حالیمون نمیشه پس نباید گوش بدیم چون موسیقی رو آنطور موسیقیدانها درک کردن ما نکردیم حالیمون نیس اما ایراد گرفتن از خواننده هایي در این سطحم اشتباهه یکی با تتلو و تهی و حال میکنه من با گلپا و ابی و عارف چکار داریم بگیم تو فلانی اون بهمانه موسیقی برا من شبیه غذاس من قیمه دوست دارم شما قرمه یکی هم آبپز و نيمرو خلايق هرچه لایق ما باید ياد بگیریم توو کاری که بما ارتباط نداره نظر ندیدم چه مثبت چه منفی ماهمه مون سرشار از ایرادیم
  • علم شما معلوم شد FR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    3 0
    علم شما معلوم شد
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    3 0
    برو عمو برو یه حرفی بزن به سایزت بخوره
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 0
    در انتقاد اگر توهین نکنی بهتر است
  • عجیب IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    5 0
    اوه اوه دیگه سوژه بهتر از این گیر نیاوردی فکر کنم شما هم به سندروم گیردادن بیخودی مبتلا شدی
  • نیروان IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    3 0
    والبته خاک پای استادشجریانم که ایشان باپروازخودداغ بردلهای مشتاقش گذاشت. واماساختارحنجره برخی خواننده گان گونه ایست که به راحتی والبته به وضوح درگام های بالاآوازمیخوانندبدون آنکه ازتکنیک های صداسازی بهره مندگردندوبه اصطلاح ، این دسته ازخواننده گان چپ کوک هستند. بعنوان مثال ازخوانندگان معاصرمیتوان مرحوم ایرج بسطامی رامثال زدوازقدما مرحوم استادطاهرزاده رانام برد. این فرم صداها دربرخی نقاط کشور چون آذربایجان زیادشنیده میشود.ودرکشورآذربایجان استادعالیم اف باکهولت سن به راحتی هرچه تمام ترگام های بالارامی خواند. بنده به شخصه صدای همایون جان روازجان ودل دوست میدارم ولی معتقدم شخصیت حنجره ایشان چپ کوک نیست.
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    6 0
    شما گوش نکن،......
  • Vahid1360 IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    0 7
    صداش به فنا رفته اینو تو کنسرت آنلاین که چند ماه پیش گذوشت و هوای گریه رو خواند باید برای صداش زار میزدیم
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    3 0
    نمیدونم به چه پشتوانه ای از سواد موسیقیایی رسیدید که بهتر از بزرگ‌ترین شاگرد استاد محمدرضا شجریان راه درست موسیقی رو تشخیص میدید، سلیقه ی شماهم برای خودتون محترمه
  • .... IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    5 0
    شما چیزی از موسیقی بلدی یا شخص مهمی هستی که به یکی از بهترین شاگردان استاد شجریان گیر دادی؟ شما هم دچار سندروم گیر دادن بیجا شده اید...