۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۹

جنگ انتخاباتی پنهانی که میان ولادیمیر پوتین نخست وزیر و دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه جریان داشت روز به روز آشکار تر می شود.

رضا رضایی

جنگ انتخاباتی پنهانی که میان ولادیمیر پوتین نخست وزیر و دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه جریان داشت روز به روز آشکار تر می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کا. ام پوتین به شدت مایل است که مدودف مسالمت آمیز راه را برای ورود قدرتمند وی به انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 باز کند و فکر رقابت با او را از سر به در کند.

از سوی دیگر مدودف در سالهای گذشته توانسته متحدان زیادی برای خود در پارلمان، دولت، احزاب سیاسی و حتی در میان نخبگان اجتماعی و اقتصادی پیدا کند و بسیار تمایل دارد که دور بعد را نیز در این جایگاه تجربه کند.

این خواسته مدودف در رسانه های روسی به شورش علیه مرشد سیاسی تعبیر شده است و خاستگاه آن این حقیقت است که پوتین با دست خود شاگردی از شاگردان سیاسی اش را به قدرت رساند تا به راحتی بتواند او را کنار گذاشته و دو دوره دیگر ریاست جمهوری را تجربه کند. با این همه رفتار تازه مدودف نشان از این دارد که گویا همه محاسبات پوتین درست از کار در نیامده است.

از همین رو دمیتری مدودف تصمیم گرفته است برغم ناراحتی و عدم تمایل پوتین، نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند اما درعین حال امکان عقب نشینی را برای خود محفوظ نگاه داشته است.

این گزارش در ادامه می افزاید: مدودف عادت دارد به پوتین از پایین به بالا بنگرد که همین امر دو اثر روان شناختی دارد:

اول اینکه او به طور ناخودآگاه از پوتین به خاطر موقعیت »زیردست» خود متنفر است ولی از سوی دیگر از پوتین ترس ناخودآگاه دارد. او می خواهد که اوضاع هرچه زودتر مشخص شود که به سوی پیروزی حرکت کند یا استدلال قانع کننده ای بشنود که او را به ترک برنامه های ریاست جمهوری بعدی وادار نماید.

در این بین این سوال مطرح است که مدودف با چه پشتوانه ای قصد رقابت با پوتین را دارد. این گزارش در پاسخ به این سوال می گوید : چند گروه مدودف را تحت فشار شدید قرار داده و به شورش علیه «مرشد» سیاسی خود وادار کرده اند.

اول بعضی اعضای خانواده او که دچار جاه طلبی شده و او را به رسیدن به قله قدرت سوق می دهند.

دوم فراکسیون «لیبرال» متشکل از اطرافیان دمیتری مدودف، به او امید بسته و آرزو دارند واقعیت سیاسی و اقتصادی سال های 1990 را احیا نمایند.

سوم، بخشی از اطرافیان پوتین معتقدند که با انتخاب شدن دمیتری مدودف می توانند از «دست سنگین» پوتین آزاد شده و یک «تزار وابسته» را به دست آورند.

و چهارم اینکه بخشی از نخبگان سیاسی آمریکا از بازگشت تمام عیار ولادیمیر پوتین به قدرت ترسیده و فهمیده اند که راحت تر می توانند دمیتری مدودف را تحت تأثیر قرار داده و از او تصمیمات و گذشت های لازم را به دست آورند.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =