کدام علایم کرونا تا مدت‌ها بعد از بهبودی باقی می‌ماند؟

ایرنا به نقل از پایگاه خبری تایمز نوشت: محققان دانشگاه واشینگتن با مطالعه روی ۱۷۷ داوطلب مبتلا به کووید ۱۹ توانستند علایم پایدار این بیماری را شناسایی کنند.

مقابله با کووید ۱۹ می‌تواند به یک جنگ طولانی و طاقت فرسا تبدیل شود. این بیماری دارای علایم عجیب و پایداری است که می‌تواند تا مدت‌ها پس از منفی شدن جواب آزمایش افراد بهبودیافته از این بیماری، باقی بماند.

با وجود این که احتمال ابتلای شخص به علایم پایدار، تا حد زیاد به سن، فاکتورهای ریسک و شدت آلودگی به ویروس بستگی دارد، متخصصان توانسته‌اند الگویی از علایم را در افرادی که دچار عوارض پایدار کووید ۱۹ می‌شوند، شناسایی کنند.
 
۱- از دست دادن حس چشایی و بویایی
در مورد افرادی که ویروس موجب اختلال در حس بویایی و چشایی آن‌ها می‌شود، بازگشت این حواس به وضعیت اولیه، بسیار دشوار است. این علامت در بسیاری از مبتلایان به کووید ۱۹، یکی از اولین علایم بیماری است و معمولا مدت زمان زیادی برای بازگشت آن به وضع طبیعی لازم است.

به گفته متخصصان یکی از دلایل اصلی بروز این علامت، حمله همزمان ویروس به سلول‌های پشتیبان و سلول‌های چشایی و بویایی است که موجب تشدید آسیب می‌شود.

۲- گیجی شدید
در حال حاضر احساس گیجی و خستگی شدید، یکی از علایم اولیه ابتلا به کووید ۱۹ است که ظرف یک هفته اول آلودگی به ویروس بروز می‌کند. دلیل بروز این علامت فعالیت شدید بدن برای تولید پادتن و همچنین تولید سیتوکین‌هایی توسط سیستم ایمنی است که عوارض شدیدی مانند خستگی دارند.

برای غلبه بر این وضعیت لازم است استراحت کافی داشته باشید و با فعالیت بیش از حد، خود را خسته نکنید، غذاهای سالم مصرف کنید، آب کافی به بدن برسانید و برای بازگشت به روال عادی زندگی عجله نکنید.

۳- تنگی نفس
با وجود این که تنگی نفس یک علامت شایع در کووید ۱۹ است، در اغلب موارد این وضعیت منجر به استفاده از تجهیزات و ابزار کمکی برای تنفس طبیعی می‌شود و ممکن است برای مدت طولانی باقی بماند.

محققان دریافتند این وضعیت می‌تواند منجر به بروز عوارض تنفسی مزمن مانند تنگی نفس و آسیب دیدگی کیسه‌های هوایی شود. برای مقابله با این علامت و تنفس طبیعی، انجام تمرینات تنفسی مستمر و دسترسی دائمی به اکسیژن امری ضروری است.

۴- سردرد
سردر ناشی از کووید ۱۹ می‌تواند یک عارضه ناتوان کننده باشد و مانع انجام فعالیت‌های روزمره شود. این عارضه نیز در مواردی ماندگارتر از ویروس است.

مطالعات اخیر در انگلیس نشان داده که سردرد یکی از علایم اولیه عفونت است. در حال حاضر سردرد و سرگیجه به عنوان یک عوارض عصبی ناشی از کووید ۱۹ شناخته می‌شوند.

سردرد می‌توان نشانه‌ای از التهاب در بدن یا عفونت عصب‌های منتهی به حفره‌های بینی باشد. درمان سردرهای ناشی از کووید ۱۹ معمولا مستلزم دریافت کمک‌های پزشکی است.

۵- درد بدن
درد بدن و عضلات نشانه از بین رفتن فیبرهای حیاتی عضلات توسط ویروس است که منجر به التهاب گسترده در بدن می‌شود.

در موارد شدید کووید ۱۹ کمردردهای شدید، بدن درد، درد عضلانی و درد و التهاب در مفاصل ممکن است ماه‌ها باقی بماند. با وجود این که تاکنون هیچ درمانی برای این مشکل شناسایی نشده است، مراقبت و تمرینات ورزشی مستمر که موجب افزایش چابکی می‌شوند، برای بهبود این وضعیت مفید هستند.

 

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1491158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =