پشت پرده اظهارات اخیر واعظی؛ آیا واقعا دولت دلار را گران کرده؟

اعتمادآنلاین نوشت: مخالفان دولت که پیش از این همواره با تخفیف نقش تحریم‌های آمریکایی، در تلاش بودند افزایش قیمت ارز را تصمیم عامدانه دولت بازنمایی کنند، فرصت طلایی برای حمله به دست آوردند و اظهارات واعظی را با عنوان اعتراف، دست به دست می‌کنند.

انتقاد از اظهارات اخیر واعظی در اصفهان درباره مدیریت ارزی دولت، علی رغم دو مرتبه تکذیب سفت و سخت این سخنان، همچنان ادامه دارد. مخالفان دولت که پیش ازاین همواره با تخفیف نقش تحریم‌های آمریکایی، در تلاش بودند، افزایش قیمت ارز را تصمیم عامدانه دولت بازنمایی کنند، فرصت طلایی برای حمله به دست آوردند و اظهارات واعظی را با عنوان اعتراف، دست به دست می‌کنند. اما اصل ماجرا چیست؟

یکی از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان که در جلسه مذکور حضور داشته و مستقیما سخنرانی واعظی را شنیده، گفت: آنچه رسانه‌ها از قول آقای واعظی درباره نقش دولت در افزایش قیمت دلار نقل کردند، حاصل نوعی سوءتفاهم و بی‌توجهی به کانتکست جلسه بود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور آن جملات را در واکنش به یکی از بازرگانان گفت. این بازرگان به واعظی درباره عملکرد دولت در مدیریت ارز صادراتی و اجبار بازرگان به بازگشت ارز شدیدا انتقاد کرد و گفت معنی ندارد ما جنسی را در خارج بفروشیم و بعد دولت به جای ما برای ارزی که دریافت می‌کنیم، تصمیم بگیرد. در پاسخ به این فرد بود که واعظی جملات مورد نظر را بیان کرد. او از تنگنای تحریم‌ها و شرایط ویژه اقتصاد سخن گفت و تاکید کرد که قرار بود با این تحریم‌ها کار به قحطی و کم‌یابی مایحتاج عمومی در کشور برسد. نهایتاً به اینجا رسید که بدون استفاده از ارز صادراتی بازرگانان، امکان اداره اقتصاد و معیشت مردم فراهم نبود. آن جمله «ما مجبور شدیم این کار را بکنیم» ناظر به افزایش قیمت دلار نیست، ناظر به قواعدی است که دولت در دوره جنگ اقتصادی برای استفاده از ارز صادراتی بازرگانان و تجار وضع کرد تا بتواند نیازمندهای کشور را بموقع وارد کند.

216219/64

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1491432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =