کارشناس امور سینما معتقد است که فقدان قانون کافی و فرهنگ لازم موجب قاچاق فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی در داخل کشور می‌شود.

امیرحسین علم‌الهدی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره انتشار نسخه غیرقانونی دو فیلم سینمایی «اخراجی‌ها3» مسعود ده‌نمکی و «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی اظهار داشت: «بعد از اتفاقی که در سال 86 افتاد و گردهمایی که از سوی خانه سینما در موزه سینما برگزار شد،‌ به نوعی از قاچاق فیلم‌های سینمایی جلوگیری شد. نه اینکه به صفر رسیده باشد، اما گام مهمی برداشته شد.»

او ادامه داد: «برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌های ایرانی باید دو اتفاق مهم بیافتد. اولا اینکه باید قوانین بازدارنده‌ای که در حال حاضر وجود ندارد تصویب شود. متاسفانه ما قوانین سفت و سختی نداریم که در این زمینه بازدارنده باشد.»

علم‌الهدی گفت: «بحث بعدی هم مراقبت خود مالکان فیلم در حوزه پخش و نمایش است. در مورد «ملک سلیمان» نسخه کپی خارج از کشور آن در اواخر اکران بیرون آمد.به همین خاطر مالکان و صاحبان فیلم​ها باید از چند جهت مراقب آثار خود باشند.»

او همچنین در مورد نقش سالن‌های سینما در زمینه مراقبت از فیلم‌‌های سینمایی و جلوگیری از قاچاق آن‌‌ها گفت: «سالن‌های سینما توجیه نیستند. سالن‌ها در شهرستا‌ن‌ها آموزش ندیده‌اند که چگونه از این اقدام قاچاقچیان جلوگیری کنند. اولا باید قوانین بازدارنده ارتقا پیدا کند و همچنین به سمت آموزش در شهرستان‌ها برویم.»

این کارشناس سینما گفت: «سیستم‌‌هایی باید در سالن‌‌ها نصب شود که امکان فیلمبرداری با کیفیت از پرده سالن وجود نداشته باشد.»

او درباره اهمیت پیوستن به قانون کپی‌رایت جهانی گفت: «تا زمانی که به سمت کپی رایت جهانی نرویم و دی وی دی قاچاق فیلم‌های خارجی در ایران موجود باشد، وضعیت به همین ترتیب است. هفتاد تا هشتاد درصد فیلم‌های خارجی که در ایران وجود دارند، فاقد رایت جهانی هستند و این مسئله در مورد آثار مطرح بیشتر دیده می‌شود.»

علم‌‌الهدی در مورد جایگاه ایران در فروش آثار بدون رایت در کشور گفت: «هیچ استراتژی کلی برای جلوگیری از عرضه غیرقانونی فیلم‌های ایرانی و خارجی در کشور وجود ندارد. ایران از نظر رتبه‌بندی جهانی بالاترین میزان قاچاق فرهنگی را دارد. این جایگاه در مورد فیلم‌های خارجی به رتبه یک و دو می‌رسد، در مورد فیلم‌های ایرانی نیز وضعیت مشخص است.»

او در مورد اقدامی که در سال 86 برای مقابله با قاچاق فیلم‌‌های سینمایی صورت گرفت،‌ گفت:«در سال 86 به واسطه برنامه‌هایی که طراحی شد ،این مساله به حداقل رسید. اما در سال 88 باز هم در مورد «اخراجی ها2» به نوعی شاهد تکرار این ماجرا بودیم.»

او ادامه داد: «سود بالای قاچاقچیان فیلم را باید به عنوان یکی از دلایل مهم این ناهنجاری به خاطر داشته باشیم. از یک سو مخاطب علاقمند است فیلم‌های مطرح و مهم را ببیند و از سوی دیگر در 900 شهر ایران فقط 800 شهر سینما دارند. بنابراین زمانی که با فیلمی مطرح و پرفروش روبرو می‌شویم، احتمال قاچاق شدن فیلم‌ها بالاتر می‌رود؛‌ مشابه موردی که برای «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی‌ها3» رخ داده است.»

علم‌الهدی گفت: «متاسفانه متولیان فرهگی بازار پرسود قاچاق فیلم‌‌ها را فراموش کرده‌اند و همین مسئله خلائی به وجود آورده که موجب می‌شود هر از گاهی تعدادی از فیلم‌‌ها با مشکلات اینچنینی روبرو شود.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =