ادعای محسن رضایی درباره نظر منفی مجمع تشخیص درباره FATF / دولت تضمین می دهد که عضویت ایران در FATF مورد پذیرش قرار گیرد؟

محسن رضایی گفت: هیچ کسی از اعضای دولت و مجلس نخواسته است که مجمع تشخیص به FATF بپیوند یا نپیوندد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز (چهارشنبه ۱۳ اسفند) در نشست خبری به‌مناسبت سالگرد تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ارجاع لوایح مرتبط با FATF به مجلس شورای اسلامی گفت: سه نفر از اعضای کمیسیون مشترک مجمع که عضو مجمع هستند، پیشنهاد بازگشت این لوایح به مجلس را داشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مجمع نمی‌تواند چنین کاری بکند و این یک بدعت خواهد بود، چرا که روند تصمیم‌گیری را دشوار خواهد کرد. 

وی ادامه داد: عده‌ای گفتند مجلس تقاضای بازگشت لوایح مرتبط با FATF را به مجلس بکند که چنین درخواستی نکرده‌اند.

رضایی افزود: نظر نهایی مجمع درباره این لوایح فروردین سال آینده اعلام خواهد شد.

اهم اظهارات او را در ادامه به نقل از فارس بخوانید؛

* درباره حق شرط آنچه مشخص است حق شرط نباید با محتوا موضوع این لوایح مغایرت داشته‌ باشد. چرا که اگر مغایرت داشته باشد در حقیقت ترتیب اثری به آن داده نمی‌شود. در مجمع عده ای میگویند حق شرط عملی میشود و عده‌ای دیگر میگویند که عملی نمی شود و هر دو طرف هم به دلایل حقوقی استناد میکنند.

*دولت تاکنون تضمین نداده‌ که اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب شود،  FATF عضویت ما را خواهد پذیرفت یا خیر، بحث این است که اگر شما این دو اهرم دیپلماسی را از کشور گرفتید، آیا چنن تضمینی از طرف مقابل گرفته‌اید که آنها را قانع کند که ایران عضو FATF شود؟

* ما از دولت می‌خواهیم به‌طور واضح و صریح بگویند که آیا تضمین می‌کنند که عضویت ایران در FATF مورد پذیرش قرار بگیرد، این نگرانی از آن جهت است که از ۴۱ توصیه FATF، فقط دو توصیه عملی نشده، اما برخی مواردی که عملی کرده‌ایم را آن‌ها نپذیرفته‌اند.

*موضوع تصویب لوایح مرتبط با FATF برای غربی‌ها مطرح نیست، آن‌ها بحث پیوستن ایران به FATF را مطرح می‌کنند که برای اعضای مجمع روشن نیست که با وجود تصویب این دو لایحه، آن‌ها پیوستن ما را قبول می‌کنند.

*{ در پاسخ به این سوال که برخی مخالفان تصویب لوایح مرتبط با FATF موضوع را به دعوای ایران و آمریکا تقلیل داده‌اند}: مخالفان دو دغدغه عمده دارند؛ نخست اینکه آیا توصیه‌های FATF شامل سلاح موشکی و هسته‌ای می‌شود یا خیر.

* آن‌ها می‌گویند اگر قرار است بعد از عمل به این ۴۱ توصیه، آن‌ها بحث موشکی و هسته‌ای را هم مطرح کنند، الان بگویند تا ما بدانیم.

* دغدغه دوم مخالفان FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را موضوع تحریم‌ها است و  آن‌ها می‌گویند اگر نپیوستن به اف ای تی اف مضراتی دارد، از طرفی ضررهای پیوستن برای ما بیشتر است، چرا که ما در شرایط تحریم هستیم و امکان دور زدن تحریم را نخواهیم داشت.

* حرف‌های منطقی از سوی دو طرف موافق و مخالف اف ای تی اف در مجمع مطرح می‌شود که در نهایت باید رأی اعضای مجمع تکلیف را روشن کند.

*{ در پاسخ به سوالی درباره انتخابات ۱۴۰۰}: موضوع مهم هشت سال آینده، استقرار دولتی قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر و دارای تخصص از تخصص اقتصاد گرفته تا امنیت، سیاست داخلی و سیاست خارجی است.

* دولت آینده هم باید قوی باشد و از رانت خوارها و بازیگران سیاسی نترسد هم اینکه مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد و به گردن دیگران نیاندازد. نمی‌شود یک دولتی هشت سال در رأس باشد و در هفت هشت ماه پایانی خود بیاید بگوید معذرت می‌خواهم.

* نمی‌شود دولت آینده با یک نفر و بدون برنامه شکل بگیرد، بسیاری از این افرادی که کاندیدا هستند باید در کابینه بعدی حضور داشته باشند

* اگر برای ورود به انتخابات تصمیم گرفتم و اعلام  کاندیداتوری کردم خواهید دید کاری خواهیم کرد که یک نفر بیکار نماند و اصلا کسی وجود نداشته باشد که بیاید انتقاد کند.

*{ درباره تغییر نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح مرتبط با FATF}: به نظر می رسد دو سه نفر از اعضا نظرشان مثبت شده اما اکثریت اعضاء بر نظر قبلی خود هستند. موافقان این لایحه معتقدند که می توانیم حق تحفظ بگذاریم و بسیاری از موضوعات را قبول نکنیم اما مخالفان می‌گویند حق تحفظ قابل تحقق نیست.

*{ در پاسخ به سوالی پیرامون قرار گرفتن کره شمالی در لیست سیاه FATF علی رغم قبول همه شروط FATF}: این سوال در مجمع از آقای ظریف پرسیده شد. او معتقد بود پروتکلی که کره شمالی با FATF بسته با پروتکلی که ایران بسته متفاوت است. مقرر شد این موضوع در پژوهشگاه مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

*{ در پاسخ به سؤالی درباره سیاست‌های کلی نظام}: در مدتی که مجمع تشکیل شده ۴۱ عنوان و حدود ۷۰۰ سیاست در تمام امورات کشور به تصویب رسیده است. این سیاست ها از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست های کلی نظام به دولت ها ابلاغ شده است اما متأسفانه عملکرد دولت ها در زمینه سیاست های کلی نظام زیر ۴۰ درصد بوده و یکی از دلایل اصلی آن این است که این سیاست ها تبدیل به قانون نشده است.


* بسیاری از این سیاست ها در حال تبدیل شدن به قانون هستند، اشکالات جدی در مسیر تبدیل شدن سیاست های کلی به قوانین وجود دارد.

*{ در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بورس}: ۹ موسسه که عمدتاً در بانک ها و شرکت ها فعال هستند، سهامی را که با قیمت ارزان و به‌تدریج خریده بودند یک مرتبه در بورس فروختند و ۷۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج کردند و به مردم عادی سیلی محکمی زدند.

* تیمی را برای بررسی این موضوع تشکیل دادیم، متخلفان بازار بورس کاملاً برای ما مشخص هستند. قوه قضائیه به دادستان دستور داده این موضوع را بررسی کند و در مجلس شورای اسلامی آقای قاضی زاده پیگیر این موضوع است.

* اگر سرمایه های مردم در بورس تبدیل به تولید می شد، ارزش سهام کاهش نمی یافت، مسئله بورس قابل حل است اما از این دولت کاری بر نمی آید و امیدی ندارم که این دولت بتواند بورس را به شاخص های گذشته بازگرداند.

*{ در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره نزاع قره باغ}: دفاع ما از جمهوری آذربایجان شعاری نیست. ما و آذربایجان یک ملت در دو کشور هستیم. به عملکرد وزارت خارجه در این زمینه انتقاد داریم که آذربایجان را در حد یک کشور همسایه می داند، ایران شهدای زیادی داده است تا پای سزارهای روس به آذربایجان باز نشود.

* ایران در مسئله آذربایجان دخالت نمی کند، کمیته آتش بس در  آذربایجان تشکیل شده که روسیه و ترکیه در آن عضو هستند اما  ایران در  آن حضور ندارد. شرکت های اسرائیلی در مرزهای ما به دنبال بازسازی قره باغ هستند اما شرکت های  ایرانی در آنجا حضور ندارند که این موضوع ناشی از کوتاهی وزارت امور خارجه است.

* ما خواستار آذربایجان قدرتمند و مستقل هستیم، «شیمون پرز» سالها قبل اعلام کرده بود که تنها راه کنترل ایران، آذربایجان است. نباید اسرائیل به این خواسته خود دست یابد. باید روابط ایران و آذربایجان روز به روز تقویت شود.

216216

کد خبر 1492023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =