راه اندازی سامانه کار و اشتغال در منطقه آزاد کیش فرصتی مناسب برای صیانت از حقوق کارگران است

نشست هم اندیشی جوامع صنفی برای بهره برداری از سامانه کار و اشتغال با محوریت صیانت از حقوق نیروی کار در کیش برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین از کیش : دکتر جعفر آهنگران سرپرست این سازمان در نشست هم اندیشی جوامع صنفی برای بهره برداری از سامانه کار و اشتغال که  در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد با اشاره به اهمیت سازمان های مردم نهاد و جامعه مدنی به عنوان مهمترین عامل توسعه اقتصادی کشور گفت: توجه به جایگاه نیروی انسانی به عنوان سرمایه اجتماعی در کیش نیز قابل مشاهده است و عزم راسخ  بخش خصوصی منطقه در توجه به این مقوله نوید بخش اتفاقات خوب در آینده ای نزدیک است تا در جزیره کیش بستر رقابت با مناطق همجوار بیش از پیش فراهم شود.

سرپرست منطقه آزاد کیش افزود: طبق تحلیل اقتصاد دانان یکی از موانع سرمایه گذاری در کشور، عدم وجود قانون کار بود که سال ها پیش به همت معاونت کار و امور اجتماعی مقررات کار شکل گرفت و در پی آن برخی ضوابط تصویب و اجرای آن ضروری شد.

وی افزود: زنده یاد دکتر محسن نوربخش، معاون اقتصادی ریاست جمهوری نقش بسزایی در شکل گیری قوانین کار داشت و به همت او معافیت از قانون کار برای مناطق آزاد میسر شد که کاری بس دشوار بود.

آهنگران در ادامه با تاکید بر نقش مهم نیروی کار در سازمان های خدماتی ، یکی از مهمترین چالش های ایجاد شده در نظریات مدیریتی را مقایسه جایگاه اهداف و منابع انسانی در سازمان ها عنوان کرد و گفت: برای ما همکاران و نیروی انسانی از اهمیت بیشتری برخوردارند و در  روش های مدیریتی نوین انتخاب همکاران کارآمد از اهداف مهم سازمان ها محسوب می شود.

وی افزود: در سازمان های خدماتی جزیره کیش که قالب کاربری آن گردشگری است، نقش منابع انسانی بسیار بیشتر و پر رنگ تر از بخش های فنی، صنعتی و تولیدی است.

جعفر آهنگران سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: نیروهای یک سازمان در پایین ترین سطوح هم نقش اساسی در شکل گیری روند توسعه و تعالی مجموعه دارند و پیشرفت ها مدیون و رهین همه همکاران است و نقش هیچیک را نمی توان نادیده گرفت .

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: سازمانی که می خواهد پایلوت و پیشرو باشد باید به همه نکات خرد و کلان توجه کند، چرا که  امروزه واژه ای به نام نیروی کار در مباحث مدیریتی معنا ندارد بلکه اشخاص با کسب مهارت و تخصص به سرمایه اجتماعی تبدیل می شوند.

وی راه اندازی سامانه کار و اشتغال را فرصتی مناسب برای صیانت از حق کارگران برشمرد و گفت: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که واژه نیروی کار حذف شود و آنها سرمایه تلقی شوند. ما نیز مهارت آموزی را به عنوان یکی از دستور کارهای اصلی سازمان عملی کنیم.

جعفرآهنگران در پایان بر اتصال سامانه کار اشتغال کیش به سامانه پنجره واحد خدمات آزاد و ویژه اقتصادی تا کید کرد و این حرکت بزرگ را راه ارتباط بین تمامی مناطق و کشور برشمرد.

حجت السلام حسن زاده امام جمعه کیش نیز در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام فرخنده ماه رجب، گردآوری چنین جمعی با حضور مدیران عامل صنوف مختلف کیش را کاری بزرگ و مقدمه ای برای ایجاد فضای مطلوب کار و اشتغال عنوان کرد.

وی  ابراز امیدواری کرد سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش نیز با قوت و قدرت حرکت و پیشرفت کیش را هدایت کند و  اجازه ندهد قطار روبه پیشرفت جزیره متوقف شود.

وی افزود:  ما نیز با تمام توان برای ساختن کیش اسلامی در کنار شما خواهیم بود.

حجت الاسلام حسن زاده  با تقدیر از غلامحسین مظفری مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد کیش که منشاء خدمات بزرگی برای این جزیره بود گفت: با تغییر مدیریت های زودهنگام، بی مهری فراوانی نسبت به مسئولان و مردم کیش و همه جوامع می شود که در نماز جمعه مفصل تر به آن خواهیم پرداخت.

وی در تشریح شرایط کاری جوانان کشور و کیش تصریح کرد: ما در ایران عزیزهم فرصت های شغلی فراوان و هم جوانان توانمند زیادی داریم اما حلقه ای که باید ارتباط این دو را برقرار کند مفقود شده و مسئله جستجوی کار و راه های کاریابی جوانان مسئله بسیار مهمی است که مسئولان باید با جدیت به آن توجه کنند.

امام جمعه کیش با اشاره به اینکه ایران کشوری غنی در تمامی حوزه ها است بیان داشت: پرورش گیاهان دارویی در کشور یکی از بستر های فراهم شده برای اشتغال بسیاری از جوانان است و موضوع معرفی بهینه راه های اشتغال باید به سرانجامی خوب برسد تا ریشه بیکاری و به دنبال آن معضلات اجتماعی و در نهایت گرایش به مواد مخدر از میان برداشته شود.

محسن قریب دبیر انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در آموزه های دینی بر کار و تلاش تاکید شده گفت: فعالیت و کار نقش مهمی در رشد معنوی، تربیتی و معیشتی افراد دارد و بی توجهی به آن نیز می تواند موجب فساد و بیماری های روحی و روانی شود.

قریب افزود: نیروی انسانی سرمایه اصلی همه بنگاه های اقتصادی است و عدم وجود نیروی ماهر هم تباهی و انحراف در اهداف سازمان ها را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه موضوع کار در کیش نیز به عنوان منطقه پیشرو در امر گردشگری، تجارت و بازرگانی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و دغدغه همه فعالان اقتصادی است اظهار داشت: راه اندازی این سامانه از دو جنبه دغدغه کارگران و کارفرمایان تاثیرات بسزایی در احقاق حقوق قانونی طرفین خواهد داشت.

شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل تسنن کیش نیز در این نشست با قدردانی از راه اندازی سامانه اشتغال و کار، این سامانه را حافظ حقوق کارگر برشمرد و بر صیانت از حقوق آنها تاکید کرد.

امام جمعه اهل تسنن کیش افزود: این جزیره که در زمینه های گردشگری و بسیاری از حوزه های دیگر امن و با ثبات است باید برای کارگران و شاغلان نیز بستری مناسب و امن باشد.

همچنین محمدعلی جلایر مدیر اداره کار کیش در این نشست با بیان اینکه دکتر مجید آهنگران سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد کیش خود از بنیانگذاران و تهیه کنندگان مقررات ۵۱ ماده ای اشتغال است که براساس آن ماده ۱۲ قانون تاسیس مناطق آزاد تشکیل شده است، عملکرد سامانه کار و اشتغال کیش را تشریح کرد.

جلایر هدف راه اندازی این سامانه هوشمند را عمل به تبصره ۱ ماده ۱۰ مقررات اشتغال،دستیابی به اهداف دولت الکترونیک، کاهش مراجعات اداری و تسهیل دسترسی کارفرمایان و کارگران به قوانین کار عنوان کرد و افزود: کارگر یا کارفرما به محض ورود به سایت    JOB.KISH.IR   و وارد کردن شماره همراه، از سوی سامانه پیامکی سازمان منطقه آزاد کیش رمز عبور دریافت می کنند و هر دو می تواند با وارد کردن رمز عبور، قرارداد و اطلاعات خود یا  کارکنان را در سامانه بارگذاری و ثبت کند. همچنین کارکنان و کارگران می توانند قراردادهای خود را مشاهده و دریافت کنند.

گفتنی است در این نشست سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش،نمایندگان شرکت های تابعه سازمان، نماینده نیروی انتظامی، مدیران عامل جوامع مختلف و صنوف کیش نیز حضور داشتند و در خصوص برخی مسائل و مشکلات کار و اشتغال در جزیره کیش گفتگو کردند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1492199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =