مسیح مهاجری: دکتر میرمحمدی  آرشیو اسناد انقلاب اسلامی بود

مسیح مهاجری گفت: ویژگی چهارم ایشان دارا بودن از شناخت جامع بود چون آرشیو اسناد انقلاب اسلامی بود. همه را می‌شناخت و اطلاعات لازم را درباره‌ی همه‌ی جناح‌ها، تفکرها، سلیقه‌ها و همه‌ی اتفاقات و مسائلی که در انقلاب بود، داشت و یک انسان جامع از نظر شناخت سیاسی و اجتماعی بود. ویژگی پنجم تفکر تشکیلاتی ایشان بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسیح مهاجری مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی در  مراسم اولین سالگرد محمد میمحمدی که به صورت مجازی برگزار شد به ابعاد شخصیتی مرحوم میرمحمدی پرداخت و گفت: در سالگرد رحلت دوست بزرگوار و صمیمی خود دکتر سیدمحمد میرمحمدی، وظیفه می‌دانم مطالبی را درباره‌ی این بزرگوار عرض کنم تا ادای دینی کرده باشم.

او ادامه داد: در فقه اسلامی، انسان‌ها به ملتفت و غیر ملتفت تقسیم شده‌اند. انسان‌های غیر ملتفت کسانی هستند که بعضی تکالیف و عقوبت‌ها متوجه آن‌ها نیست، ولی انسان‌های ملتفت؛ متوجه همان تکالیف و عقوبت‌ها هستند و بار سنگینی بر دوش دارند، چون می‌فهمند و درک می‌کنند و متوجه همه‌ی مسائل از جمله فلسفه وجودی انسان و احکام شریعت هستند. در روایات ائمه(ع)  تعریفی از این نوع انسان‌ها داریم که در آن می‌فرمایند: «خدا رحمت کند انسانی را که بداند از کجا آمده؟ و کجاست؟ و به کجا می رود؟»
مرحوم آقای دکتر میرمحمدی جزو انسان‌های ملتفت بودند، یعنی مبدأشناس بودند و می‌دانستند که از کجا آمده‌اند، در کجا زندگی می کنند و در چه شرایطی هستند و توجه داشتند که سیر الی الله چگونه باید باشد و به کجا می‌روند و باید رفت.

مهاجری گفت: یکی از علل این ویژگی خاص او این بود که از خانواده بزرگ علمی بودند و فرزند عالم ربانی مرحوم آیت الله میرمحمدی از بزرگان حوزه علمیه قم بودند و من ایشان را از نزدیک می‌شناخت و حلقه‌ی مباحثه‌ای با برخی بزرگان حوزه داشتند. دومین علت این ملتفت بودن، نسب ایشان از ناحیه‌ی مادر به خاندانی بزرگی بود؛ از خاندان مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی بودند. ایشان صاحب تألیفات هستند، مرد بسیار خلیق و مورد احترام و اعتماد بزرگان و علمای عصر خودشان بودند و نام و خاطره خوشی از خودشان در مجامع علمی باقی گذاشتند.

او افزود: علت سوم این موضوع، معاشران ایشان بودند. مرحوم دکتر میرمحمدی با انسان های بزرگی معاشر بودند؛ با انسان های انقلابی، علمای دین، شخصیت‌های سیاسی و افرادی که ذی نفوذ و ذی اثر بودند در جامعه. و علت چهارم هم هوش سیاسی ذاتی خود ایشان ویژگی بود.

او گفت: اما موضوع دیگر بررسی ویژگی‌های شخصیتی ایشان است. یکی از ویژگی های ایشان این بود که می دانست دارد چه می کند. به همین دلیل از همان ابتدای انقلاب وقتی حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد در داخل تشکیلات حزب، ایشان در قسمت آرشیو مسئولیت داشت. در واقع ایشان آرشیو اسناد انقلاب اسلامی بود و با عمق مسائل انقلابی در آن دوران سر و کار داشت. به همین دلیل بود که وقتی حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور شدند ایشان را از حزب با خود بردند و شد رئیس دفتر رئیس جمهور. بعد که آیت الله هاشمی رفسنجانی ریئس جمهور شدند، ایشان مجدد رئیس دفتر وی هم بودند. این سمت ها بسیار مهم بود؛ آن هم در شرایط آن روزهای اوایل انقلاب که این جایگاه نیازمند تفکر عمیق همراه با ویژگی آرشیو اسناد انقلاب بودن داشت.

مهاجری ادامه داد: ویژگی دوم، مورد اعتماد بودن ایشان بود. مورد اعتماد بزرگان انقلاب، بزرگان علما و همه‌ی جناح های سیاسی بودند. ویژگی سوم مرحوم آقای میرمحمدی، درک ماورای جناحی ایشان بود. در این بخش می‌خواهم بگویم وقتی مسائل و اختلاف سلیقه‌ای بین آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنه‌ای پیش آمد و عده‌ای سعی کردند مسائل کوچک را بزرگ کنند و طرف یکی را گرفتند؛ ایشان با هر دو بودند. چون تفکرش، تفکر ماورایی بود و می‌فهمید ارادت داشتن به هر دو بزرگوار، قابل جمع است. خیلی‌ها این را نفهمیدند و هنوز هم نمی‌فهمند.

او همچنین گفت: ویژگی چهارم ایشان دارا بودن از شناخت جامع بود چون آرشیو اسناد انقلاب اسلامی بود. همه را می‌شناخت و اطلاعات لازم را درباره‌ی همه‌ی جناح‌ها، تفکرها، سلیقه‌ها و همه‌ی اتفاقات و مسائلی که در انقلاب بود، داشت و یک انسان جامع از نظر شناخت سیاسی و اجتماعی بود. ویژگی پنجم تفکر تشکیلاتی ایشان بود. بعد از توقف حزب جمهوری اسلامی از بنیانگذاران حزب تمدن اسلامی بودند و تا آخر عمر دبیرکل این حزب ماندند. این کار، یک فکر تشکیلاتی و منسجم می‌خواهد که ایشان داشتند و همیشه تلاش‌های زیادی نیز برای ترویج فکر تشکیلاتی می کردند.

او ادامه داد: ویژگی ششم، تجربه‌ی کاری آقای میرمحمدی بود. علاوه بر ریاست دفتر دو رئیس جمهور، نماینده مجلس شورای اسلامی، دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تا پایان عمر دارای مسئولیت‌های مختلفی در دفتر مقام معظم رهبری داشتند و ایشان مجموعه ای از تجربیات در زمینه‌های مختلف در داخل کشور و حکومت بودند. ویژگی هفتم این بود که ایشان به انقلاب و نظام اسلامی یک علاقه‌ی بنیادی، واقعی و ریشه‌ای داشت. نه اینکه برای رسیدن به یک مقام و جایگاهی، اظهار علاقه کند. او با تمام وجود و از اعماق دل به انقلاب اسلامی، امام(ره)، رهبری و نظام جمهوری اسلامی، وفادار و علاقه‌مند بود و برای اعتلای انقلاب و نظام همیشه تلاش می‌کردند.

مهاجری گفت: ویژگی هشتم، مهرورزی آقای میرمحمدی بود. ایشان همیشه در سالروز تأسیس روزنامه جمهوری اسلامی با یک دسته‌گل به مجموعه‌ی روزنامه می‌آمدند و وظیفه‌ی خودشان می‌دانستند که سالگرد روزنامه را تبریک بگویند، هرچند ما انتظار و توقعی نداشتیم و روحیه‌ی مهرورزی ایشان ایجاب می‌کرد که این کار را بکنند.
در خانه و با دوستان و با همه‌ی مردم با همین روحیه‌ی مهرورزی ارتباط داشتند. در این مواقع باید از همسران این انسان‌های بزرگ هم تقدیر و تشکر کرد بخاطر نوع رفتارشان در زندگی و تحمل برخی مشکلات که این تحمل باعث می‌شد که مرد خانه بتواند در صحنه، کارهای بزرگی انجام دهد. ویژگی نهم اینکه ایشان خادم الرضا(ع) بودند. با اینکه اشتغالات زیادی داشتند، اما مقید بودند همیشه به حرم امام رضا (ع) بروند و لباس خادمی را بر تن کنند. و من بارها ایشان را داخل حرم با همان لباس در حال خدمت و رفتار پر مهر به زوار بود. و بارها از خادمی بارگاه امام رضا (ع) بعنوان بزرگترین افتخار زندگی‌شان یاد می کردند.

او درپایان گفت:  ویژگی دهم این بود که بی‌حاشیه بودند و ما امروز در جامعه‌ی خود افراد حاشیه‌دار زیاد داریم اما افراد بی‌حاشیه در کشور اندک است. کسی مثل ایشان که در جایگاه های بسیار بزرگی قرار داشت در مظان حاشیه است و خیلی‌ها دارند این حاشیه‌ها را ولی ایشان انسانی بی‌حاشیه و بی غل و غش بود و سالم زندگی کرد و عاش سعیداً و مات سعیدا.  ما به چنین افرادی در کشور نیاز داریم و این شخصیت‌ها در شرایط حساس این دوره از عمر انقلاب و جمهوری اسلامی، باید الگو و اسوه‌ی مردم باشند.

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1492735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =