رسانه روسی:آمریکا از لج روسیه و چین باید با ایران سازش کند/تهران می‌تواند از تسلط یک قدرت بزرگ بر قاره یورو آسیا ممانعت کند

یک رسانه روسی در تحلیلی نوشت: اگر سیاستمداران امریکایی می خواهند، دامنه امکانات بلند مدت خود را برای افزایش تاثیر دیپلماسی بدون نیاز به اقدامات نظامی توسعه دهند، باید به فکر ازسرگیری توافق هسته ای باشند. این مرحله، آغاز مرحله نخست و جدید در روابط واشنگتن و تهران محسوب خواهد شد. در این میان، ایران نقشی را ایفا خواهد کرد که به هدف دیرینه ژئواستراتژیست‌های امریکایی کمک خواهد کرد:ممانعت از تسلط یک قدرت بزرگ و یا شبکه‌ای از اتحادها بر قاره یورو آسیا.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وبگاه تحلیلی رگنیوم روسیه در یادداشتی با عنوان«امریکا از لج روسیه و چین باید با ایران سازش کند» به بازگشت واشنگتنن به برجام اشاره کرده و معتقد است که روابط میان واشنگتن و تهران می تواند از یک قدرت قالب در منطقه آسیا جلوگیری کند. در ادامه می خوانیم:

در حالی که دولت جو بایدن از تمایلش برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران سخن گفته، این امکان فراهم شده تا با شیوه های دیپلماتیک، مسائل مرتبط با این بخش ناآرام جهان حل و فصل شوند. حتی، اگر بعد از اقدامات اخیر در سوریه، این نیت امریکا با تهدید مواجه شده باشد نیز در هر صورت، بسیار مهم است تا این مفسده‌جویی‌ها بیش از این، ادامه پیدا نکنند، زیرا این اقدامات، مغایر با منافع بلند مدت واشنگتن و تهران هستند.
برای بسیاری از افراد در امریکا کاملا، مشهود است که باید از شیوه های دیپلماتیک در برابر ایران استفاده شود. چنین توسعه رویدادهایی، امکان حاصل شدن پیشرفت در برخی از رویکردها - از خروج از جنگ های نیابتی گوناگون گرفته تا عادی سازی تجارت در خلیج فارس - را به همراه خواهد داشت. به موازات سودهای مستقیم از ازسرگیری توافق هسته ای، باید به امکانات ژئو سیاسی بلند مدت نیز توجه داشت که در صورت عادی سازی روابط با ایران، فراهم خواهد شد.

ایران در سایه موقعیت ژئوپلتیک خود، از قوه عظیمی در چارچوب سیاست مشترک یورو آسیایی برخوردار است. بیش از 80 میلیون نفر در یک فلات محافظت‌شده زندگی می‌کنند که مستقیما، قطب انرژی دریای خزر را به خلیج فارس متصل می کند که از آنجا، دسترسی به دریای آزاد وجود دارد. این منطقه در برابر حملات کشورهای خارجی در امان می باشد. ایران همچنین، در حال حاضر، در حال تجربه رونق جمعیتی در قشر جوان است که تاثیر فوق العاده مثبتی بر اقتصاد این کشور دارد. ایران از درجه بالای شهر نشینی برخوردار است و سطح تحصیلات میان شهروندانش به صورت پیوسته‌ای، رو به افزایش است.

حتی اگر در بهترین حالت، ایران به قدرت جهانی آینده در ابعاد چین، روسیه و یا هند نیز تبدیل نشود، اما این کشور عملا، از موقعیت مهمی میان این کشورها برخوردار خواهد بود. از آنجا که گزافه گویی های سیاستمداران در امریکا به وضوح، به سوی رقابت میان قدرت‌های بزرگ در حال حرکت است، می‌بایست در نظر داشت که ایران به شرط عادی سازی روابط با آن و توسعه آزاد اقتصادی‌اش، می‌تواند، به یک تکیه‌گاه حیاتی برای ممانعت از تسلط یک اتحاد در قاره یورو آسیا در آینده تبدیل شود. این نتیجه فقط در شرایطی حاصل خواهد شد که ایران در موقعیت امنیتی کاملی قرار داشته باشد تا به اتکا بر کشورهای قدرتمندتر برای حفظ امنیتش در برابر حملات کشورهای خارجی و یا بلوکه اقتصادی نیازی نداشته باشد.

اگر سیاستمداران امریکایی می خواهند، دامنه امکانات بلند مدت خود را برای افزایش تاثیر دیپلماسی بدون نیاز به اقدامات نظامی توسعه دهند، باید به فکر ازسرگیری توافق هسته ای باشند. این مرحله، آغاز مرحله نخست و جدید در روابط واشنگتن و تهران محسوب خواهد شد. در این میان، ایران نقشی را ایفا خواهد کرد که به هدف دیرینه ژئواستراتژیست‌های امریکایی کمک خواهد کرد:ممانعت از تسلط یک قدرت بزرگ و یا شبکه‌ای از اتحادها بر قاره یورو آسیا.
احتمال دارد، دستیابی به پیشرفت در این رویکرد با مشکلات کثیری همراه باشد و بسیاری از مشکلات دیگر نیز به حل و فصل نیاز پیدا کنند. اما، برای آن دست از کسانی که نظر منفی در قبال مداخله نظامی دارند و به دنبال رویکردهای جدید در دیپلماسی می باشند، شاید ارزش داشته باشد که وقت خود را صرف عادی سازی روابط میان ایران و امریکا کنند. پایان خصومت های فعلی به نفع تعامل دیپلماتیکی – تنها راه دستیابی به این هدف می باشد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    21 12
    روسيه با ابراز دروغهاي شاخدار در مورد ايران ، مي خواهد مشوق ايران براي جنگهاي آينده نيابتي ايران با آمريكا باشد وخودش هزينه نكند .
  • احمد IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    3 1
    روسها حیله گر هستند
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      1 0
      حتما آمریکایی ها باهوش و مودب هستند
  • علی IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    2 2
    با نویسنده کاملا موافقم ولی باید زودتر این دوستی بین آمریکا و ایران شکل بگیره درغیراینصورت کشورما به دلیل نیاز اقتصادی قراردادهای امنیتی خودش رو با چین و روسیه برای سالها تایید می‌کنه و ایجاد تعهد برای کشورمان می‌کنه ...پس آمریکا باید سریع اقدام بکنه...