آیا مالکین «ابدویک روز» می‌توانند از خواننده لس‌آنجلسی شکایت کنند؟

تسنیم نوشت: یک وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید که کلیپ منتشر شده از خواننده لس‌آنجلسی از «جعل عمیق» علیه فیلم «ابد و یک روز» استفاده کرده و حق کپی رایت فیلم را نقض کرده است. بنابراین هم مالک و هم دادستانی به عنوان مدعی‌العموم، می‌توانند علیه وی شکایت کنند.

با انتشار کلیپی جنجالی از یک خواننده لس‌آنجلسی به همراه بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی که از یکی از سکانس‌های فیلم «ابدویک روز» استفاده کرده است، این سؤال مطرح شده است که آیا صاحبان این فیلم سینمایی می‌توانند در دادگاه‌ و مجامع حقوقی بین‌المللی از سازندگان این کلیپ شکایت کنند یا خیر؟

نکته خلاف قانون کلیپ منتشر شده، مسئله تحریف اثر فرهنگی و نقش قوانین کپی رایت فیلم است. در برخی از مصادیق، بعضاً سازنده آن هجو و یا تحریفی را علیه یک اثر فرهنگی و هنری می‌کند که منجر به نقض قوانین کپی رایت می‌شود که مورد اخیر نیز با این اتهام مطابقت دارد.

در این خصوص ابوذر نصرالهی وکیل پایه یک دادگستری نکاتی را از منظر حقوق با ما در میان گذاشت تا به شفافیت این موضوع از این منظر اشاره شود.

نصرالهی بیان کرد که «ماده ۱ قانون حمایت از  مؤلفین و مصنفین، فیلم‌هایی که با مجوز وزارت ارشاد تولید می‌شوند را مورد حمایت قرار داده است. براساس ماده ۱۹ همین قانون، هرگونه تغییر و یا تحریفی در یک اثر هنری و یا یک فیلم و نشر آن ممنوع اعلام شده است و براساس ماده ۲۵ همان قانون برای آن از سه ماه تا یک سال حبس پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: کلیپ منتشر شده در فضای مجازی طبق بررسی‌های اولیه روشن است که از تکنیک جعل عمیق در فیلم «ابدو یک روز» استفاده کرده و عملاً حق کپی رایت فیلم را که جوایز خارجی را هم به دست آورده، با تحریف نقض کرده است. بنابراین طبق ماده ۷ و ۸ قانون مجازات اسلامی، صاحبان فیلم «ابدویک روز» می‌توانند به صورت کیفری در محاکم قانونی کشورشان علیه افرادی که مبادرت به ساخت این فیلم کردند، اقامه دعوی کنند. خصوصاً آنکه خواننده کلیپ مذکور یک ایرانی است که تابعیت ایرانی آن هنوز سلب نشده است و برای همین امکان اقامه دعوی را دارد.

این وکیل دادگستری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره شکایت صاحبان فیلم ابدویک روز گفت: در نتیجه انتشار این کلیپ مبتذل اگر ذینفعان فیلم احساس کنند که فیلم ضرر و زیان مادی به آن وارد کرده است، می‌توانند از دادگاه‌ مطالبه خسارت کنند که برای رسیدگی به این قبیل موارد، شعبه‌ای تخصصی برای دعاوی بین‌المللی در مجتمع قضایی شهید بهشتی وجود دارد .

وی در پایان بیان کرد که در خصوص شکایت و ارائه کیفرخواست باید گفت که دو جنبه حق خصوصی و عمومی وجود دارد که اولی متعلق به سازنده فیلم است اما درباره حق عمومی، دادستان می‌تواند  به عنوان مدعی العموم علیه سازندگان کلیپ به خاطر جریحه دار کردن عفت عمومی و امنیت اخلاقی مردم، وارد عمل شود و متهم را تحت تعقیب قرارداده و از طریق پلیس بین‌المللی احضار کند.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    119 6
    یک خواننده دوزاری یک ترانه خونده کل فرهنگ مملکت به هم ریخته.... واقعا بنیان فرهنگ کشور چقدر متزلزل هست
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      81 10
      وقتی امثال استاد شجریان رو ممنوع التصویر میکنیدبایدم منتظر یه همچنین فقر فرهنگی باشیم.
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
      0 0
      بشینید فکر کنید ببینید چه کاری با فرهنگ این مملکت کردین که نتیجه اش شده همچین خواننده هایی
  • NL ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    24 25
    خواننده لس آنجلسی اسم نداره؟؟ یه موقع صد بار اسم ابی را مینویسید، یه موقع یک مثلاخواننده گم ناماون ور آبی را میترسید نام ببرید
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    50 4
    حق کپی رایت؟! اونم تو ایراااان :-)
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    74 12
    خداوکیلی حالتون از خودتون گرفته نمیشه با این خبرا و حواشی؟!! ول کنین آقاجان شما بدترید از ساسی!
  • مجید IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    118 6
    پس فرانسیس فورد کاپولا هم بره از رب تبرک شکایت کنه که توی تبلیغاتش از فیلم پدرخوانده استفاده کرده !!!! این موضوع ساسی سوژه داده دست هر کی خودی نشون بده
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    55 3
    سمیه
    • عبدالکریم IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      0 0
      من کاری به این آشغالی که چنین کار سخیف و مبتذلی رو مرتکب شده ندارم. اما دوستان نام سمیه روی خیلی از بانوان کشورمون گذاشته شده و هرکدوم از اونها ممکنِ از نوامیس خودمون باشه. خواهشی که دارم اینه که نه این نام و نه نامهای دیگه رو بازیچه و مضحکه ی جلف بازیهای یک آدم عقده ای قرار ندید لطفاً. سپاس .
  • کریم IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    60 4
    مگه ما حق کپی رایت رو امضا کردیم ؟
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 1
    حق کپی رایت ... مسخره ترین مفهوم در ایران !!! قرار به محاکمه باشه اول خودمون محاکمه میشیم .... نه فقط برای خیلی از چیزهایی که می بینیم و می شناسیم بلکه برای چاپ همین کتابهای ترجمه که بدون اجازه ناشر در ایران چاپ شده و اسم ترجمه خورده روش که در هیج جای دنیا مرسوم نیست .... تازه اگر شانس بیاریم طرف اسم تالیف روش نزده باشه که خود دانشگاه تهران توی این قضیه کلا قافیه رو باخته .... انتشارات دانشگاه تهران کتابهایی رو از اساتید مطرح چاپ کرده که ترجمه بود و بعد هم اسمشو گذاشته تالیف ... اینها خودشون هم میدونند که هم واسه این کلیپ هیچ کسی رو مواخذه نمیکنند فقط دارند شلوغ میکنند چون دستشون خالیه ....
  • علی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    کپی رایت تو ایران جوکه
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    باور کنید این حاشیه های که برای این کلیپ ایجاد کردند باعث احاشه فحشا میشه. اگر کسی هم نمیدانست چه کسانی کلیپ و اهنگ خوندند، الان فهمیدن. مشکل ما فرهنگی هست. ببینیم چه شده یک خواننده سطح پایین اینطور در جامعه تاثیر گذار شده اما نهادهای داخلی اینچنین مانور قدرتی نمیتونن بدن..
  • آیلار IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    آخه چرا این همه شلوغش کردین . منم یه مادر هستم و دغدغه تربیت پسرم رو دارم بهترین کار اینه که به پسرم آگاهی بدم همین . این همه شلوغی کنجکاوی هم میاره آقای ساسی یه آهنگ خونده فقط شما که دارین بدترش میکنید جوری که منم کنجکاو شدم ببینم چی خونده چه برسه به نسل جوانمون
  • ارسلان IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    به به به، حق کپی رایت، اونم تو ایران!!! هرهرهر، خندیدیم!!!
  • عمو پوتین IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    اخبار طنز جالبی بود
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    مثلا شکایت کنن چه اتفاقی میفته؟؟ و اینکه بشینید فکر کنید ببینید چه کاری با فرهنگ این مملکت کردین که نتیجه اش شده همچین خواننده هایی
  • م IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    آره هی ادامه بدید . یه ماه هم مردم اینطوری سر کارن. تا سوژه بعدی خدا بزرگه