گام های موفق چین در تحقق اهداف کاهش فقر /  کرونا حریف اقتصاد چین نشد

چین حدود ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت دارد و نجات چنین  جمعیتی از فقر در تاریخ تمدن بشری وظیفه ای بسیار سنگین به شمار می رود.

به گزارش خبرآنلاین، این در حالی است  چین ۱۰ سال زودتر از موعد مقرر به هدف کاهش فقر در برنامه ۲۰۳۰ سازمان ملل رسیده  که یک موفقیت بزرگ محسوب شده و نشان‌دهنده  سهم عظیم چین در توسعه تمدن بشری است. 

در سال ۲۰۲۰، با وجود آسیب جدی همه گیری کرونا به اقتصاد جهان، اقتصاد چین رشد مثبت خود را حفظ کرده و ارزش کل تولیدات داخلی چین نیز از ۱۰۰ تریلیون یوان فراتر رفت و سیزدهمین « برنامه پنج ساله» نیز با موفقیت اجرا شد. 

حدود ده تا ۱۵ سال پیش،  نسبت رشد اقتصادی چین دو رقمی بود و در سال های اخیر بین ۶ تا ۷ درصد  حفظ شده است. اکنون سرعت رشد اقتصادی برای دولت چین چندان مهم نیست. دولت چین بیشتر به این موضوع توجه می کند که توان اقتصاد چین برای مقابله با خطرهای خارجی را بیشتر تقویت کند. طی دو سال گذشته، برخی از کشورهای غربی به طور مداوم چین را هدف سرکوب خود قرار داده اند و جنگ تجاری علیه چین برپا کرده اند. دولت چین پی برده که باید با اتکا به نیروی خود تلاش کند تا اقتصاد داخلی بتواند در برابر خطرهای خارجی مقاومت کند.

سال گذشته، حزب کمونیست چین پنجمین پلنوم نوزدهمین کمیته مرکزی حزب را برگزار کرد و ضمن تصویب پیشنهاد تنظیم چهاردهمین برنامه پنج ساله، فرم توسعه جدید با محوریت چرخه داخلی و کمک متقابل چرخه داخلی و بین المللی به یکدیگر را مطرح کرد.

اکنون حدود ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت چین در طبقه متوسط قرار دارند که پتانسیل مصرف گسترده را در کشور ایجاد کرده و برای نمونه، در خرید ماشین، خانه و سفر به خارج از این پتانسیل می شود استفاده کرد. این امر  تا اندازه زیادی نیازهای بازار داخلی چین را برطرف می کند. 

چین در تحقیقات  علمی و فنی نیز سرمایه گذاری عظیمی کرده و در زمینه هایی مانند فناوری های فضایی و مخابراتی به دستاورد های چشمگیری دست یافته است. تسریع روند ایجاد الگوی توسعه جدید بر پایه دو چرخه داخلی و بین المللی، توسعه سبز و اهمیت دادن به نوآوری علمی و فناوری، از وظایف اصلی چین در دوران چهاردهین برنامه پنج ساله خواهد بود.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =