احیای پدیده ناهنجار تکثیر غیرمجاز فیلم‌های سینمایی این روزها کار سخت سینمای ایران را دشوارتر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، ضربه فروش نسخه غیرمجاز آثار سینمایی روی پرده در بساط دستفروش‌ها شاید امروز آنچنان که پیش از این دیده شده بود، بدنه سینمای ایران را نلرزانده، اما هشداری است برای زمانی که بنا به دلایل متعدد از جمله دسترسی آسان به این محصولات سالن‌های سینما خالی و تلویزیون‌های خانگی پرده سینما شود.

انتشار نسخه غیرمجاز دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی و «اخراجی‌ها 3» ساخته مسعود ده‌نمکی در فاصله‌ای نزدیک به دو ماه از اکران این دو فیلم، آن هم در شرایطی که هنوز سینمای سرگروه خود را در اختیار دارند، هشداری است جدی به مسئولانی که این روزها خود با اظهارنظرها و برنامه‌هایشان مانع‌هایی پیش روی اهالی سینما قرار می‌دهند؛‌ مدیرانی که درگیری‌های درونی فرصت رسیدگی به مسئله مهمی چون قاچاق فیلم‌های سینمایی را از آنان گرفته است.

کم اهمیت بودن قاچاق فیلم‌های سینمایی برای مدیران در حدی است که محمدرضا عباسیان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق فیلم پخش «اخراجی‌ها 3» و «جدایی نادر از سیمین» را هم‌زمان با اکران اقدامی در جهت تبلیغ آن‌‌ها دانسته است.

او در این زمینه به بانی‌فیلم گفت: «چه فیلم غیرمجاز «اخراجی‌ها 3» و چه فیلم غیرمجاز «جدایی نادر از سیمین»‌ بسیار کیفیتی نازل و پایین دارند. ضمن اینکه پخش‌کننده این فیلم‌ها هم اذعان دارد که بی‌کیفیتی این فیلم‌های غیرمجاز به هیچ عنوان به فروش فیلم آسیب نزده و این حتی باعث می‌شود برای این فیلم‌ها تبلیغ نیز بشود.»

اما نظر اهالی سینمای ایران و سینماگرانی که از انتشار غیرمجاز آثارشان متضرر می‌شوند در این زمینه کاملا متفاوت است.

آرین‌منش: وزارت ارشاد پیشگام شود، مجلس آماده پیگیری است
جواد آرین‌منش نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، درباره وضعیت قانونی مبارزه با قاچاقچیان محصولات سمعی بصری اظهار داشت: «این کار باید از سوی وزارت ارشاد صورت بگیرد. پیش‌نویس لایحه که پیشگیری‌‌کننده تکثیر غیرقانونی فیلم‌ها است باید از سوی وزارت ارشاد تنظیم و به مجلس ارائه شود.»

او ادامه داد: «ما در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی آمادگی بررسی دقیق و پیگیری چنین لوایحی را داریم. وجود خلاء قانونی در زمینه تکثیر غیرمجاز آثار فرهنگی مشکلات زیادی برای فعالان حوزه فرهنگ به وجود آورده است.»

آرین‌منش تاکید کرد: «مسئولان وزارت ارشاد از آنجا که با جزئیات این مشکل از نزدیک آشنا هستند، می‌توانند بهتر تشخیص داده و پیش‌نویس مناسبی برای این قانون تنظیم کنند تا خلاء موجود برطرف شود.»

متن کامل سخنان آرین‌منش را اینجا بخوانید.

علم‌الهدی: جلوگیری از قاچاق قانون می‌خواهد
امیرحسین علم‌الهدی کارشناس امور سینما در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره انتشار نسخه غیرقانونی دو فیلم سینمایی «اخراجی‌ها 3» مسعود ده‌نمکی و «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی اظهار داشت: «بعد از اتفاقی که در سال 86 افتاد و گردهمایی که از سوی خانه سینما در موزه سینما برگزار شد،‌ به نوعی از قاچاق فیلم‌های سینمایی جلوگیری شد، نه اینکه به صفر رسیده باشد، اما گام مهمی برداشته شد.»

او ادامه داد: «برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌های ایرانی باید دو اتفاق مهم بیفتد. اولا اینکه باید قوانین بازدارنده‌ای که در حال حاضر وجود ندارد تصویب شود. متاسفانه ما قوانین سفت و سختی نداریم که در این زمینه بازدارنده باشد.»

علم‌الهدی گفت: «بحث بعدی هم مراقبت خود مالکان فیلم در حوزه پخش و نمایش است. در مورد «ملک سلیمان» نسخه کپی خارج از کشور آن در اواخر اکران بیرون آمد، به همین خاطر مالکان و صاحبان فیلم​ها باید از چند جهت مراقب آثار خود باشند.»

او همچنین در مورد نقش سالن‌های سینما در زمینه مراقبت از فیلم‌‌های سینمایی و جلوگیری از قاچاق آن‌‌ها گفت: «سالن‌های سینما توجیه نیستند. سالن‌ها در شهرستا‌ن‌ها آموزش ندیده‌اند که چگونه از این اقدام قاچاقچیان جلوگیری کنند. اولا باید قوانین بازدارنده ارتقا پیدا کند و همچنین به سمت آموزش در شهرستان‌ها برویم.»

متن کامل سخنان علم‌‌الهدی را اینجا بخوانید.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =