سعودی حمله موشکی بالستیک به قلب آرامکو را تایید کرد

فارس نوشت: سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی حملات نیروهای مسلح یمن به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو و همچنین بندر«راس التنوره» از بزرگ‌ترین بنادر نفتی دنیا را تایید کرد.

وزارت دفاع سعودی خبر عملیات نظامی گسترده روز یکشنبه نیروهای مسلح یمن به عمق خاک  سعودی را تایید کرد.

«ترکی المالکی» سخنگوی رسمی وزارت دفاع عربستان سعودی مدعی شد که  یکی از محوطه‌های مخازن نفت در بندر «راس تنوره» در منطقه الشرقیه در معرض یک حمله شکست خورده توسط یک هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفت که از سمت دریا می‌آمد و همچنین تلاش شده بود که تأسیسات شرکت «آرامکو»  در ظهران نیز هدف گرفته شود.

او این پاسخ یمنی‌ها به تجاوزهای مکرر ائتلاف سعودی علیه زیرساخت‌های یمنی را تروریستی و بزدلانه خواند و ادعا کرد این دو حمله، امنیت عربستان سعودی و ظرفیت‌های اقتصادی آن را هدف نگرفته؛ بلکه شاهرگ اقتصاد دنیا و منابع نفتی و امنیت جهانی انرژی را هدف گرفته است.

المالکی با ادعای اینکه عربستان سعودی پهپادی را که از سمت دریا آمده بود، قبل از رسیدن به هدف سرنگون کرده است، افزود: موشک بالستیکی که برای حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در ظهران نیز شلیک شده بود، منهدم شد.

سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی گفت که ترکش‌های  موشک رهگیری و منهدم شده توسط غیرنظامیان مشاهده شده است.

المالکی گفت: وزارت دفاع عربستان اقدامات لازم و بازدارنده را برای حفاظت از ظرفیت‌ها و دستاوردهای ملی خود به کار می‌گیرد تا امنیت جهانی انرژی حفظ شود و چنین حملات تروریستی متوقف شود و ثبات منابع انرژی وامنیت صادرات نفت و دریانودی و تجارت جهانی تضمین شود.

ارتش یمن یکشنبه شب از عملیات گسترده و شلیک هشت موشک بالستیک به اهداف نظامی و حیاتی در عربستان سعودی خبر داد.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشست خبری که از رسانه‌های این کشور پخش شد، گفت که یگان پهپادی و موشکی یمن در عملیاتی مشترک و ترکیبی ۲۲ موشک و پهپاد به سمت عربستان سعودی شلیک و ارسال کرده‌اند.

او گفت که در این عملیات که «معادله بازدارنده ۶» نامگذاری شده، هشت موشک بالستیک  و ۱۴ فروند پهپاد تهاجمی دور برد استفاده شده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح این عملیات مهم گفت که در این عملیات، شرکت نفت ملی عربستان سعودی (آرامکو) و همچنین بندر نفتی «رأس التنورة» و اهداف نظامی در شهر «الدمام» (شرق عربستان)، با ۱۰ پهپاد از نوع صماد ۳ و یک فروند موشک از نوع ذوالفقار هدف قرار گرفته است.

او همچنین گفت که با چهار پهپاد از نوع «قاصف ۲ کی» و هفت موشک از نوع «بدر» نیز مناطقی در «عسیر و جیزان» در غرب عربستان سعودی هدف قرار گرفته است.

سریع تاکید کرد: «این عملیات در چارچوب حق طبیعی و مشروع ما در پاسخ به اقدامات ائتلاف متجاوز [سعودی] در تشدید حملات و محاصره کامل علیه کشور ما انجام شد».

این مقام نظامی یمنی به «رژیم سعودی» وعده داد که تا زمانی که به حملات و محاصره علیه یمن ادامه می‌دهد، انتظار عملیات‌های دردآور بیشتری داشته باشد.

ائتلاف سعودی-اماراتی نزدیک به هفت سال است که یمن را زیر بمباران و موشک‌باران خود گرفته و با محاصره همه جانبه، گرسنگی و کمبود منابع درمانی به مردم یمن تحمیل کرده است و به کشتار زنان و کودکان این کشور ادامه می‌دهد.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    2 2
    باشه الان جشن می گیریم