۰ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
پویش‌ها و پرسش‌هایی درباره ملاقات پاپ و آیت‌الله سیستانی

از من خواسته شد تادر باره ملاقات پاپ با آیه الله سیستانی مطلبی بنویسم. اصل ملاقات و گفتگو امری مطلوب و ملاقات بین ادیان خوبتر.

قرآن هم به آن سفارش و بر اشتراکات تأکید کرده است و این که پیروان ادیان محور را خدا پرستی بدانند و بر او شرک نورزند.  در این که اصل ملاقات دو رهبر دینی مهم است، تردیدی نیست ولی باید دید بهره برداری از آن چگونه است.

در اینکه این ملاقات بخصوص بر اساس چه مقدماتی و به درخواست کدام طرف بوده است و یا پاپ با چه انگیزه ای به این کار اقدام کرده نمی دانم. بعضی از متفکران ما در این باره داد سخن دادند و بحث های مختلفی کردند و از سابقه تاریخی بین دو دین سخن گفتند که همه درجای خود مطلوب است.

نفس ملاقات خوب است اما جهانی کردن قضیه و تبلیغات بر روی آن باید دید از طرف دولت عراق بوده یا مردم عراق و این دو با هم فرق دارد.

آیا این ملاقات و گفتگو بر محور معتقدات دینی بوده است؟ اعتقادات این دو دست کم در موردحضَرات مسیح و مریم یکی نیست.

آیا هدف این ملاقات نه به منظور تفاهم دینی بلکه به منظور رفع مشکلات مردم و به ویژه پیروان ادیان صورت گرفته است؟ هزاران مسئله بین مسلمانان ومسیحیان در کشورهای گوناگون وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیا این ملاقات در این زمان خاص به تحریک بعضی قدرتها و برای توجیه وضعیت سیاسی عالم و به ویژه در ارتباط با کشور عراق انجام شده است؟

آیا به همان اندازه که مردم مسلمان و به ویژه شیعیان عراق از این ملاقات استقبال کردند و تقریباً برای آن سنگ تمام گذاشتند و از مدتها روی آن تبلیغ کردند پیروان کاتولیک مسیحیت در کشورهای مسیحی نشین و حتی در عراق به همین اندازه از آن استقبال کردند؟

آیا این ملاقات یک ملاقات نمادین بودیا جدی و اساسی و اگر چنین باشد محتوای ملاقات است که باید مورد توجه قرار گیرد؟

آیا این سفر به کشور عراق یک سفر معمولی پاپ و برای رسیدگی به اوضاع مسیحیان در آن کشور بوده است که در ضمن خواسته با رهبر شیعیان هم ملاقاتی داشته باشد؟ اگر این چنین باشد آیا نیازی به این اقدامات شدید امنیتی و هزینه های گزاف ضروری بود؟

شخصیت و سابقه آیه الله العظمی سیستانی بر همه روشن است و روش و منش او در مسائل بر همه معلوم، اما سابقه پاپ چیست و در گذشته ملاقاتهای او با چه کسانی بوده است و چه انعکاس هایی داشته و او اینک از این ملاقات چه قصدی داشته است؟ همه این موارد قابل بحث است.

آیا آنها در این ملاقات قول و قراری هم گذاشتند یا سخنان آنها فقط در حد توصیه بود و آیا پاپ عکس العملی نشان داد و پس از ملاقات اظهار نظری هم کرد؟

پاسخ به این سؤالات مجال بیشتری می طلبد و گفتگوی چهل و پنج دقیقه ای آنها هم فرصت زیادی برای طرح مسائل مطرح بین دو دین نبود. در مورد طرح مسائل اجتماعی هم وقت زیادی لازم بود البته آیه الله سیستانی در مورد فلسطین و جنگ و خونریزی مطالبی را گوشزد کرده است.

اگر ملاقات دو رهبر دینی بر اساس معنویات بین دو دین باشد بسیار خوب اما بهره برداری سیاسی از جانب سیاستمداران یا سیاستکاران  از آن ممنوع است.

اینکه در این زمان خاص این ملاقات در کشور عراق صورت می گیرد معنای خاصی می تواند داشته باشد و خود نیاز به مطالعه دارد. اگر از منظر جهانی به آن بنگریم درسطح جهانی دولت جدید دمکرات امریکا با آن وضعیت خاص بر سر کار آمده است و با آنکه مجلس عراق لزوم خروج نظامیان امریکا را از خاکش تصویب کرده و امریکا متمایل به آن نیست و دنبال بهانه می گردد هم بر کسی پوشیده نیست. دولت تازة روی کار آمده عراقِ متمایلِ به امریکا هم در آستانه انتخابات جدید مجلس است، آیا این حضور می تواند در این مسائل کمکی برای یاری الکاظمی،  رئیس دولت عراق باشد؟

الکاظمی کسی است که در ترور شهیدان سلیمانی و ابومهندس مظنون به کمک است او در آخرین سال دولت قبلی امریکا با ترامپ ملاقات کرد و با آنکه محتمل بود که او کنار برود از او تقدیر، و عامدانه نقش او را در قلع و قمع داعش پر رنگ کرد. او در تضعیف جیش الشعبی هم نقش دارد و به دنبال مهندسی انتخابات به نفع جریان خاصی است. او همه تبلیغات آمدن پاپ را طراحی و بغداد را قُرُق کرد و برای او برنامه هایی را ترتیب داد. بنابراین این احتمال می رود که الکاظمی خواسته باشد از این برنامه استفاده هایی را ببرد یا خوش خدمتی به امریکا کرده باشد. او روز بعد دانشگاه امریکایی را در بغداد افتتاح می کند که به قول رئیسش مانند یک شهر است.

همچنین اگر بریده فیلم (کلیپ) رقص شمشیر جمعی را در استقبال پاپ دیده باشید که به نظر من برای یک ملت متمدنی مثل عراق موهن بود، معلوم نیست که الکاظمی برای یک رهبر مذهبی چه پیامی را می خواهد منتقل کند. آیا می خواهد بگوید که در برابر رقص شمشیری که در عربستان برای ترامپ گرفتند اینجا هم می تواند بر روی آن حساب باز کرد؟ آیا این برنامه برای یک رهبر مذهبی و سکوت پاپ در برابر آن با ملاقات با آیه الله سیستانی که اینهمه بر روی آن تبلیغ شد همخوانی دارد؟

همچنین اگر به بریده فیلمی (کلیپی) که پاپ به دست بوسی صهیونیست ها و خاندان قدرتمدار و ثروتمند رفته است را دیده باشید آنوقت در خالص بودن این دیدار را درقالب دو رهبر مذهبی زیر سؤال خواهید برد، و ترس از اینکه از سادگی و خلوص رهبر شیعیان سوء استفاده شده باشد قوت خواهد گرفت.

اما در ایران تحلیلگرانی در این باره نوشتند که اگر تأکید بر نفس ارتباط خالصانه و علمی ادیان با یکدیگر باشد بسیار خوب است، اما اگر می خواهند از آن بهره برداری سیاسی بکنند کاری نادرست است.

البته همانگونه که شعار جمهوری اسلامی بر رفع ظلم از همه مظلومان عالم و به ویژه مردم فلسطین و جلوگیری از جنگ است آیه الله العظمی سیستانی هم بر آن سفارش کرد. اما اگر منظور آنان تبیین مشی ایشان در قبال حکومت عراق است و آن را برای جمهوری اسلامی توصیه می کنند به نظر می رسد قیاس مع الفارق است. اینجا ایران است و دست کم باید پذیرفت که در مشی سیاسی اسلام قرائت های گوناگونی وجود دارد و قرائت امام خمینی و جانشین ایشان با آنچه در نظر حضرت آیه الله است ممکن است فرق کند. به لحاظ سیاسی هم تفاوت های فراوانی بین ایران و عراق است که دست کم می توان گفت ایران 8 سال در دفاع از کشور با همه قدرتهای استکبار جنگید و عراق 8 سال در اشغال امریکا گرفتار شد. ایران اکنون قدرت منطقه است و عراق هنوز در پیچ و خم حضور نظامی امریکا دست و پا می زند.

 و اینکه بعضی ها از وقار و سکوت آیه الله سیستانی در مسائل سیاسی و اجتماعی نام می برند و اینکه به سیاست خیلی کاری ندارد و سرگرم کار خویش است، بر فرض صحت، و با آن طعنه ای به جمهوری اسلامی می زنند نیز موجه نیست. آنها از اسلامی گوشه گیر دفاع می کنند و اینکه کار سیاست را به سیاستمداران واگذار کنید. همان چیزی که مسیحیت داعیه دار آن شد و به ناگزیر به واتیکان ختم شد و این چیزی است که چهل سال و اندی است استکبار جهانی از ایران اسلامی می خواهد و عده ای در داخل در قالب پوششهای گوناگون با آن همراهی می کنند.

باید دید آنهایی که بیش از حد بر این نوع تفکر تبلیغ و بر آن مبالغه می کنند دارای چه انگیزه هایی هستند. البته این به این معنا نیست که حکومتگران در ایران درست عمل می کنند و روند و مشی مدیریتی آنها صحیح است. اما به نظر می رسد راهبرد حضرت آیه الله با آنچه درجمهوری اسلامی ایران می-گذرد یکی باشد اگر چه ممکن است در راهکار تفاوت نظر وجود داشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1494009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =