همه برنامه‌ها و اقدامات ما در حوزه آموزش ابتدایی باید در خدمت عدالت آموزشی باشد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت همه برنامه های آموزش ابتدایی باید درخدمت عدالت اجتماعی باشد .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری،به نقل از روابط عمومی اموزش وپرورش استان ،رضوان حکیم زاده  معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش  در جمع نمایندگان مدیران و معاونان آموزشی و معلمان و راهبران آموزشی ابتدایی استان چهارمحال‌وبختیاری، گفت: مهم‌ترین دغدغه ما به عنوان مدیران ابتدایی باید این باشد که در این مقطع تحصیلی از ما چه خواسته شده و چه نتیجه‌ای را انتظار داریم؟
رضوان حکیم زاده ادامه داد: تصمیم‌های درست نیازمند عملکرد مناسب و مطلوب هستند تا به نتیجه مورد نظر برسند.
حکیم زاده در ادامه صحبت‌ها به ضعفها و چالش‌های پیش‌رو در آموزش ابتدایی پرداخت و گفت: برای برطرف کردن ضعف‌ها ابتدا باید آن‌ها  را شناسایی کنیم و سپس با تصمیم‌گیری درست و عملکرد مطلوب درصدد برطرف کردن آن‌ها برآییم.
وی اولین چالش پیش‌رو را بازماندن کودکان از تحصیل عنوان کرد و گفت: ما باید بازماندگان از تحصیل را شناسایی کنیم و موانعی که باعث بازماندن آنان از تحصیل شده‌است را برطرف کنیم.
حکیم زاده در ادامه بحث ضعف‌ها و چالش‌ها به نتایج آزمون تیمز ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج این آزمون بین نمره علوم و ریاضی دانش‌آموزانی که در خانواده‌های برخوردار و دارای منابع هستند و دانش‌آموزانی که در خانواده‌های کم برخوردار و فاقد منابع یادگیری هستند تفاوت معناداری وجود دارد؛ و ما به عنوان مدیران مقطع ابتدایی باید به دنبال راهکاری باشیم که این شکاف طبقاتی در آموزش را حذف کند.
وی در همین خصوص ادامه داد: بر اساس یافته‌های پژوهشی، مشق شب چون معمولا با کمک خانواده‌ها انجام می‌شود باعث افزایش این شکاف طبقاتی در آموزش می‌شود؛ دانش‌آموزی که در خانواده کم برخوردار زندگی می‌کند و کمک والدین را ندارد زمانی که خود را با همکلاسی برخوردارش مقایسه می‌کند باور به خود و اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در همین رابطه به سه محور اصلی و اساسی عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: سه محور عدالت در دسترسی برابر به منابع آموزشی، عدالت در فرصت‌های برابر یادگیری و عدالت تربیتی و تعامل منصفانه با همه دانش‌آموزان سه محور اصلی دستیابی به عدالت آموزشی هستند که همه برنامه‌ها و اقدامات ما باید در خدمت این سه هدف باشد.
وی ادامه داد: در همین راستا معتقدیم که هیچ کودکی به هیچ دلیلی نباید در نظام آموزشی نادیده گرفته شود و انتظار داریم معلمان و آموزگاران توانمندمان جو روانی که موثرترین و مهم‌ترین مولفه در یادگیری دانش‌آموزان است را به گونه‌ای شکل دهند که هیچ دانش‌آموزی احساس نادیده گرفته شدن و ناکام بودن نداشته باشد.
رضوان حکیم‌زاده در ادامه بیان کرد: بالاترین هزینه متوجه یادنگرفتن و ناکامی در مدرسه است و دانش‌آموزی که چنین احساسی داشته باشد مستعد افتادن در دام جرم و جنایت و بزه‌کاری در آینده خواهد بود.
حکیم زاده ادامه داد: در همین راستا از همه آموزگاران و مدیران می‌خواهیم در مورد هر برنامه و اقدامی که به این نتیجه رسیده‌اید که به افزایش یادگیری دانش‌آموزان کمک نمی‌کند را به ما گزارش دهند و ما را از بازخوردها مطلع سازند.
وی در پایان ضمن تشکر از اقدامات و فعالیت‌های معلمان در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: در شرایط کرونا با هر روشی که ممکن بود آموزش را ارائه دادیم اما ارائه آموزش پایان کار نیست بلکه مهم‌ترین مساله میزان یادگیری دانش‌آموز و سنجش این میزان یادگیری است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1494432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =