پیچیده شدن پرونده هسته ای، به سود غرب نیست؛ به ضرر ایران هم هست

علی بیگدلی کارشناس روابط بین الملل در روزنامه اعتماد نوشت:پرونده هسته‌ای ایران در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارد. جامعه بین‌المللی با ضرب‌الاجلی سه ماهه برای دستیابی به توافق با تهران روبه‌رو است که براساس آن اگر تا خرداد سال آینده گام مثبتی در راستای حل و فصل این پرونده برداشته نشود و تحریم‌ها کنار نرود، ایران درصدد کنار گذاشتن توافق اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخواهد آمد.

  به آن معنا که از تعداد بازرسان کاسته خواهد شد و دسترسی به دوربین‌هایی که به‌ طور زنده اجازه نظارت بر برنامه هسته‌ای را می‌دادند قطع خواهد شد.

تقلیل سطح نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران به سطح پادمانی برای غرب احساس خطر در پی دارد و از همین رو آنها باید دریابند با اتخاذ سیاست‌هایی که به دیپلماسی کمک نمی‌کند، نباید وضعیت را پیچیده‌تر کنند.

از منظر ایران نیز به نتیجه نرسیدن دیپلماسی و تداوم تحریم‌ها شرایط زندگی مردم را بدتر خواهد کرد و باعث می‌شود اقتصاد آسیب دیده ایران، وضعیت وخیم‌تری را تجربه کند. این وضعیت باعث می‌شود هر دو طرف میل به حل و فصل مسائل از طریق دیپلماسی داشته باشند.

به نظر می‌رسد همان‌طور که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور ایالات متحده عنوان کرد، گفت‌وگوهایی غیررسمی و غیرمستقیم از کانال اروپایی‌ها در جریان است و این گفت‌وگوها که هیچ‌کدام از طرفین تمایلی به فاش شدن محتوای آن ندارند، می‌تواند راهگشای گام‌های بعدی باشد، اما باید توجه داشت که طرفین نباید با اقداماتی که دیپلماسی را تخریب می‌کند، درصدد امتیازگیری بیشتر باشند.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1495403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    4 0
    متاسفانه اينگونه به نظر ميرسد كه مديريت كشور با زبان تعامل بيگانه است و فقط با فشار عقب نشيني ميكند يا تعامل مينمايد
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    0 1
    هیچ تحریمی لغو نخواهد شد باید دورشان بزنند
  • رامک نراقی اصل IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    0 0
    نباید لجبازی کرد و با یک دندگی و اینکع مرغ یک پا داره نمیشه و مذاکرات و برجام رو به بن بست کشاند و در آخر جنگی بین ایران و آمریکا بوجود بیایید و این مردم ایران هستند که متضرر خواهند شد و بهتر هستش که ایران در سازمان ملل و شورای حکام در بین تمامی اعضا با صدای بلند اعلام بکند که ایران با اینکه به برجام پایبند بوده و این آمریکا و ترامپ بوده که از برجام خارج شد و ایران بخاطر اینکه برجام به بن بست نکشد و ه خاطر اینکه به تمام دنیا حسن نیت و پایبندی خودش به برجام را به دنیا ثابت بکند اینبار هم گام اول را. برایواکسن کاهش غنی سازی و برگشت به حالت اول را انجام میده و فقط به شرطی که در مقابل این اقدام ایران باید آمریکا تمامی تحریمها را بردارد و تمامی اعضا سازمان ملل تضمین و تعهد بدهند بخاطر بد عهدی آمریکا .