تمام حاشیه‌های سریال «پایتخت»/ از سانسور تا توبیخ

ایرنا نوشت: شبکه یک امسال را با «پایتخت ۶» آغاز و دو قسمت باقیمانده‌ را نیز همراه با خلاصه‌ای از قسمت‌های پخش‌شده از اول هفته جاری روانه آنتن کرد. این سریال به درجه‌ای از محبوبیت رسیده که تلویزیون نمی‌تواند آن را رها کند. از طرفی حساسیت‌ها، تصمیم‌گیری درباره ساخت فصل‌های جدید را دشوار کرده است.

پایتخت۶ را باید پرحاشیه‌ترین سریال امسال بدانیم. افت کیفیت در این سریال نسبت به فصل‌های پیشین مشهود بود که این اتفاق اعتراض بخشی از مخاطبان و دفاع نویسنده و کارگردان را در پی داشت. جای خالی فیلمنامه‌نویس فقید سریال یعنی خشایار الوند کاملا احساس می‌شد و بسیاری از ضعف‌های داستانی اثر را به این مسئله ربط دادند. این موضوع حتی انتقاد تلویحی وزیر فرهنگ را هم به دنبال داشت. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ در توئیتی از این نوشت که این خشایار الوند بود که به «پایتخت» جان می‌داد.

فیلمنامه پایتخت۶ خط داستانی مشخصی نداشت و مدام از این شاخه به آن شاخه می‌پرید. برخی خرده داستان‌های سریال ناتمام رها شد که کارگردان آن را به ماجرای کرونا ربط داد. شغل جدید نقی و رفت و آمدش به مجلس شورای اسلامی به عنوان راننده، قاچاق مواد مخدر توسط ارسطو، بازگشت بهبود، دروازه‌بانی بهتاش و بازگشت نقی از سفر حج داستان‌های پراکنده‌ای بودند که در یک چارچوب منظم گنجانده نشدند.

تیپ‌های پایتخت۶ خودشان را تکرار کردند

منتقد سینما و تلویزیون گفت: در سریال پایتخت۶ موقعیت های کمدی خوبی وجود داشت که نیمه کاره رها شد.

بهزاد عشقی درباره کیفیت سریال پایتخت۶ تاکید کرد: سریال پایتخت در فصل ششم یک سری از نویسندگان خوبش مثل خشایار الوند را از دست داد و به همین دلیل جذابیت‌های داستانی این اثر از دست رفت. در این فصل فراز و فرودهای داستانی سریال خیلی اندک شد و تیپ ها و شخصیت‌ها خودشان را تکرار کردند.

به گفته منتقد ماهنامه فیلم در بیشتر قسمت‌های پایتخت۶ می‌بینیم آدم‌ها دور هم نشستند و با حرف‌های زیاد داستان را پیش می‌برند.

اعتراض نویسنده به سانسور پایتخت۶

ماجرای سانسور این سریال نیز حرف و حدیث‌های زیادی را برانگیخت. آرش عباسی، نویسنده، احمد مهران‌ فر و محسن تنابنده هر کدام با انتشار پست‌های اینستاگرامی جداگانه بر خبر سانسور سریال مهر تایید زدند و این اقدام را زیر سوال بردند.

آرش عباسی نویسنده این سریال هم نوشت: «هر جایی که می‌بینم دیالوگ های پایتخت حذف شده زمانی به خودم میام که تیتراژ آخر داره پخش میشه. سانسور مثل خون در رگ ما جاری است. نویسنده به طور ذاتی آموخته است که برای روی صحنه رفتن،روی پرده رفتن یا روی صفحه رفتنِ اثرش، خودش باید و باید و باید اولین سانسورچی باشد. دو راه بیشتر هم ندارد یا باشد یا کار نکند. ما راه دوم را نرفتیم برای همین، راه اول را با همه‌ی زخم هایش انتخاب کردیم. پس به این زخم نمک نپاشید.»

سانسور دوباره نسخه سانسور شده

محسن تنابنده نیز نوشت: «میان پایتخت ما و پایتختی که می‌بینید تفاوت از زمین تا آسمان است. حتی نسخه سانسور شده رو هم سانسور می‌کند»

احمد مهران‌ فر بازیگر نقش ارسطو، نیز دیالوگ‌های سانسور شده‌ سریال پایتخت۶ را که مربوط به سکانس مواد چسباندن زیر ماشین نقی معمولی است منتشر کرد.

او نوشت: «نگران ارسطو نباشید به زودی حالش خوب می شود البته اگر سانسورچی ها بگذارند. پیام های بازرگانی را پخش کردند تا یک صفحه از گفت‌وگوی این سکانس را که قبلاً تصویب شده بود حذف کنند.نگران چه هستید؟ این حرفها را که مردم هزاران بار گفته اند و شنیده اند. این فقط یک موردش.»

دیالوگ‌های سانسور شده مربوط به مکالمه نقی و ارسطو بودن که در آن انتقادهایی از نمایندگان مجلس و قیمت دلار و بنزین مطرح می‌شد.

سریالی که از روز اول با موضوع صمیمت جاری در روابط خانواده ایرانی و احترام بین آنها شروع شده بود در فصل ششم مسیر دیگری را در پیش گرفت. روابط پرتنش اعضای خانواده و بی‌احترامی آنها نسبت به یکدیگر و دروغ‌های پی‌درپی‌شان از دیگر مواردی بود که مورد انتقاد قرار گرفت.

جنجال سکانس آخر

جنجالی‌ترین حاشیه پایتخت۶ در آخرین سکانس آن رقم خورد. صحنه‌های سفر ماه عسل رحمت با بازی هومن حاجی عبداللهی و همسرش، یادآور سکانسی از فیلمی ساخته قبل از انقلاب اسلامی بود. 

نشان دادن چند ثانیه موتورسواری از نمای بالا و بعد قایق‌سواری به همراه موزیکی عاشقانه بازسازی صحنه‌هایی معروف از دو فیلم بسیار دیده شده محسوب می‌شد.

در پی پخش این تصاویر رییس سازمان صداوسیما به معاونت سیما برای بررسی حواشی قسمت آخر پایتخت۶ تذکر داد. علی‌عسکری ، رئیس سازمان صدا وسیما در دستوری ویژه به سیدمرتضی میرباقری با اشاره به حواشی قسمت آخر مجموعه «پایتخت۶» تاکید کرد لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن»

تذکر شورای نظارت بر صداوسیما

صداوسیما همچنین به خاطر ایردات سریال پایتخت ۶ از شورای نظارت بر صداوسیما تذکر گرفت.

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو شورای نظارت بر صداوسیما گفت:‌ رسانه ملی به خاطر انتقادات و ایراداتی که به فیلم‌نامه و همچنین دیالوگ‌های سریال پایتخت۶ وارد شده بود به رسانه ملی تذکر داد تا در سریال‌های بعدی از تکرار آن جلوگیری شود.

نمی‌دانستم قرار است توبیخ شویم

پس از بسته شدن پرونده سریال پایتخت۶ روابط بخشی از دست‌اندرکاران این سریال با مدیران صداوسیما تیره و شد. در نشستی که به منظور نقد و بررسی سریال در تلویزیون برگزار شد، محسن تنابنده حضور نداشت و از همین غیبت می‌شد قهر و دلخوری او را درک کرد.

سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت ۶ در برنامه نقد و تحلیل سریال حاضر شد و ابهامات مربوط به پخش قسمت‌های آخر آن را برطرف کرد. مقدم همچنین به حواشی قسمت آخر سریال و صجبت‌های رئیس صدا و سیما واکنش نشان داد و گفت که هیچ خط قرمزی را رد نکردند.

او گفت: ما فکر کردیم می‌خواهند از ما تقدیر کنند که در این شرایط سریال طنز ساختیم و خنده بر لبان مردم آوردیم، اما نمی‌دانستم قرار است توبیخ شویم! ده سال است «پایتخت» مردم را در شرایط مختلف پای تلویزیون می‌نشاند. ما داریم خدمت می‌کنیم نه خیانت!

فصل هفتم روی خط تایید و تکذیب

هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک‌تر می‌شدیم، انتظار بینندگان تلویزیون برای کلیدخوردن پایتخت۷ بیشتر می‌شد. اما از لابلای اخبار و اظهارنظرها می‌شد فهیمد که مدیران تلویزیون تمایلی به ساخت فصل جدید این سریال ندارند.

محسن تنابنده در آذر سال ۹۹ با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش خبر ساخت فصل هفتم سریال پایتخت را تکذیب کرد.

محسن تنابنده نویسنده و بازیگر اصلی سریال پایتخت با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «امسال هم علی‌رغم فرصت بسیار کوتاه تا نوروز و به رغم همکاری‌های سازمان و توافقات صورت گرفته تلاش کردیم که مقدمات پایتختی جدید و در خور شان شما بسازیم که شرایط مهیا نشد. یعنی من توانشو نداشتم و از همین جا از محضر همه شما عذرخواهی می‌کنم تا فرصتی دیگر و فضایی پالوده‌تر.»

انتشار خبر ساخت سریال جزیره به کارگردانی سیروس مقدم برای پخش در شبکه نمایش خانگی نیز نشانه دیگری از ساخته نشدن پایتخت۷ بود.

بالأخره بعد از کش و قوسِ فراوان، ۲۵ بهمن‌، قسمت‌های باقیمانده پایتخت۶ در مازندران کلید خورد و این خبر را الهام غفوری تهیه‌کننده سریال اعلام کرد. او همچنین گفت: تصویربرداری دو قسمت پایانی فصل ششم در مازندران آغاز شد، کاری که به خاطر کرونا ناتمام ماند و حالا کار شروع شده تا پرونده فصل ششم بسته شود. این روزها به رامسر رسیده است.

احتمالا دو قسمت باقیمانده پایتخت۶ شب‌های ۲۹ و ۳۰ اسفند از شبکه یک پخش می‌شود.

معاون سیما: عجله‌ای نداریم

حمید شاه آبادی، معاون سیما در نشست خبری روز شنبه ۲۳ اسفند با خبرنگاران احتمال ساخت پایتخت ۷ را منتفی ندانست. اما گفت برای ساخت این سریال عجله‌ای نداریم و باید روی محتوا و فیلمنامه دقت کنیم.

تلویزیون این بار می‌خواهد پایتخت ۷ را با حوصله و دقت بسازد تا بتواند ممیزی‌های خودش را اعمال کند و از گزند حاشیه‌ها و جنجال‌ها در امان بماند.

سال دیگر سیروس مقدم و محسن تنابنده هر دو درگیر ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی هستند. سیروس مقدم جزیره را می‌سازد و محسن تنابنده هم پشت دوربین سریال ماساژور می‌رود. با این حساب احتمال دارد پایتخت در ایستگاه ششم متوقف شود و به ایستگاه هفتم نرسد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1496180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    8 3
    عالی
  • دلوین IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    6 6
    یعنی پایتخت ۷ می سازید یانه؟؟؟
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    8 2
    سلام واقعا چرا
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    11 7
    ای دریغ که شخصیت های نجیب و شریف و نازنینی مثل نقی، ارسطو، هما، فهیمه و... توی بازی سخافت و دست کم گرفتن اخلاق و شعور بیننده به این روز افتادند. مهم ترین ویژگی پایتخت، استحکام خانواده به رغم تمام سختی ها و شرافت و صبر و نجابتشون بود که توی پایتخت 6 به کلی نابود شد و این سریال هم رفت کنار دست سریال هائی که انگار توی این کشور بزرگ با این همه فرهنگ های متنوع و رنگارنگ هیچ موضوعی جز حرص زدن برای پول و اعتیاد و لات بازی نداریم. خیلی دردناکه که فرهنگ ما رو لات ها رقم بزنن. حیف کردند این سریال درخشان رو
  • ایرانی IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    16 4
    اینا کی به فکر مردم بودن که این دومی باشه. نسازیدبه درک. پایتخت یک تاشش رو دانلود کردیم صبح تا شب می بینیم. تکراری هم نمیشه
  • تیارا IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    17 3
    من از پایتخت خخخخیلیییی خوشم میاد
  • یارا IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    14 3
    آقای مقدم به دل نگیر این لیسانسه ها رو هم سانسور فراوان کردند ک به قول یکی از بازیگرانش زمین تااسمان فرق میکنه خودمون هم نمی‌فهمیم چی به چیه! مردم همیجوریشم از صدا وسیما بیزارن...
  • محمد IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    5 2
    خوب
  • عبدالله IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    6 15
    هنرمندا طوری برخورد می کنند کهذفکر می کنی توخارج از ایران به دنیا اومدند وبزرگ شدند اینجا اسلامیه شما نمی تونید فیلم فارسی پیش از انقلاب بازی کنید درچهارچوب دینی باید فیلم بسازید
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    6 3
    خوب به جهنم
  • نیایش IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    6 0
    سانسور ؟ اینا تو تلوزیون یارو ۱۰ سال رو هیکلش کار کرده هیکل طرفو شطرنجی کردن در این حده
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    8 1
    من عاشق پایتخت هستم ولی انقدر سانسور می کنند که ادم نمی فهمه چی به چیه مثلا خواستگاری رحمت از عاطفه رو سانسور کردند
  • آیسان IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    7 4
    من اصلا از آخر سریال پایتخت راضی نبودم