۰ نفر
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
نقش سکه‌بازان در افزایش قیمت ها

دنیای‌اقتصاد نوشت : «کاسب‌کار نمی‌خواهد با ریال به تعطیلات برود». این استدلالی است که برخی از فعالان در روزهای اخیر برای افزایش قیمت سکه عنوان کرده‌اند.

سکه دیروز در ادامه روند صعودی، به لطف افزایش خرید معامله‌گران با تجربه توانست خود را به بالای مرز ۱۱ میلیون تومانی برساند. ساعت ۳ بعدازظهر سکه در حجم عمده با قیمت ۱۱ میلیون و ۱۰ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گرفت که ۲۸۰ هزار تومان بالاتر از روز دوشنبه بود.

به گفته برخی فعالان، بازیگران حرفه ای بازار طلا و سکه دوست ندارند با سرمایه ریالی زیادی به استقبال تعطیلات نوروزی بروند. آنها که پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، بخش زیادی از سرمایه سکه ای خود را به فروش رسانده بودند، دوست دارند بخشی از سکه‌های فروخته شده را جایگزین کنند. این گروه از معامله‌گران تلاش دارند خود را تا حدی از افزایش احتمالی قیمت سکه در نوروز محافظت کنند. البته به نظر می‌رسد، بالا رفتن انتظارات تورمی نیز در رفتار جدید سکه‌بازان اثرگذار بوده است. با این حال، رشد سکه بدون حمایت دلار و طلای جهانی می‌تواند سست و بی پشتوانه باشد.

رشد قیمت سکه در روز سه شنبه تناسبی با میزان افزایش قیمت دلار و اونس طلا نداشت و همین عامل  موجب شد که فاصله ارزش بازاری سکه با ارزش ذاتی آن تا محدوده ۸ درصدی بالا برود. این در حالی بود که در روز دوشنبه این فاصله حدود ۷ درصد بود. روز گذشته، تا ساعت ۳ بعدازظهر ارزش ذاتی سکه در محدوده ۱۰ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان قرار داشت،‌ حال آنکه در بازار آزاد، کسی حاضر نبود زیر مرز ۱۱ میلیون تومانی اقدام به فروش کند.

حباب سکه ۸۰۰ هزار تومان

روز گذشته، دلار توانست در مسیر افزایشی قرار بگیرد. با این حال، میزان افزایش قیمت دلار قابل مقایسه با اندازه رشد سکه نبود. در چهارمین روز هفته، اسکناس آمریکایی با افزایش ۳۲۰ تومانی به بهای ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. به عبارت دیگر دیروز دلار با رشد حدودا ۳/ ۱ درصدی مواجه شد. این در حالی بود که در بازار موازی، سکه توانست بیش از ۵/ ۲ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.

تا ساعت ۳ بعدازظهر دیروز در بازار اونس طلا نیز خبری از افزایش قیمت خاصی نبود و طلای جهانی عمدتا بالای محدوده هزار و ۷۳۰ دلاری نوسانات خود را انجام داد. به بیانی دیگر می‌توان گفت که دیروز سکه امامی از سوی دلار و اونس طلا آنچنان حمایت نشد که بالای ۵/ ۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کند. عدم هماهنگی رشد سکه با دلار و طلای جهانی موجب شد که حباب فلز گرانبهای داخلی به حدود ۸۰۰ هزار تومان برسد.

خالی کردن در بالاترین قیمت ممکن؟

در حالی که برخی از فعالان باور دارند، سکه‌بازان تمایلی ندارند که با ریال به تعطیلات بروند و به همین دلیل،‌ خریدهای خود را افزایش داده اند، گروه دیگری معتقدند،‌ سکه‌بازان تنها به دنبال فروش دارایی خود در بالاترین قیمت ممکن هستند. از زاویه دید گروه دوم،‌ افزایش بهای سکه در روزهای اخیر تنها به این دلیل بوده است که معامله‌گران بزرگ عرضه خود را محدود کرده اند. این دسته از معامله‌گران تصور می‌کنند که در انتهای سال، به‌صورت سنتی تقاضا برای خرید سکه بالا می‌رود. در نتیجه کمی اقدام به دپوی سکه کرده اند تا به مشتریان سنتی انتهای سال، سکه خود را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که برخی از فعالان صنف طلا و سکه اخیرا عنوان کرده اند میزان تقاضا برای سکه و طلا در آستانه سال ۱۴۰۰ چندان بالا نبوده است.

تحلیلگران فنی باور دارند،‌ در صورتی که سکه بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی تثبیت شود، رشد فلز گرانبهای داخلی ادامه خواهد یافت. سکه برای بازگشت به مسیر نزولی نیاز دارد که سطح ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد.

نقش سکه‌بازان در افزایش قیمت ها

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1496461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =