۰ نفر
۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
دیپلماتی که سر از سیا در آورد

مجلس سنای ایالات متحده دیروز دوعضو جدید دولت « جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا را تایید کرد. «ویلیام برنز» به عنوان مدیرآژانس اطلاعات مرکزی (سیا) و «خاویر بکرا» به عنوان وزیر بهداشت کار خود را شروع می کنند.

به گزارش ایرنا،  برنز در یک لحظه نادر که کنگره بشدت دو پاره شده، توانست رای اجماع اعضای  مجلس سنا را کسب کند.

برنز (William Joseph Burns)۳۳ سال دیپلمات بوده و به عنوان سفیر آمریکا در روسیه و اردن فعالیت کرده است . او در سال ۱۹۵۶ میلادی در پایگاه نظامی فورت برگ واقع در کارولینای شمالی آمریکا متولد شده است.

ویلیام برنز که در سال ۲۰۱۴ بازنشسته شد، در دوره‌ زمامداری پنج رئیس جمهوری دموکرات یا جمهوری‌خواه  و ۱۰ وزیر خارجه آمریکا در وزارت خارجه حضور داشت و در دوران اوباما معاون وزیر خارجه بود.

تا زمان معرفی به عنوان نامزد ریاست سیا ، برنز رئیس بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی ، یک اتاق فکر و موسسه برجسته در سیاست خارجی در واشنگتن بود. او پس از مستقر شدن دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ به عنوان رئیس اندیشکده کارنگی برای صلح جهانی منصوب شد.

وی از تجربه فراوانی در امور امنیت و اطلاعات برخوردار است زیرا بیش از سه دهه را در دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده گذرانده و از جمله دوره سفارت او در روسیه از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ بوده است.

برنز اولین دیپلمات باسابقه است که سیا را اداره می کند ، آژانس غول پیکرضدجاسوسی ایالات متحده که ۲۱ هزار نفر در آن کار می کنند. او مانند بسیاری از پیشینیانش در سیا نه سیاستمدار است ، نه نظامی و نه فردی از جامعه اطلاعاتی.

برنز جایگزین خانم «جینا هاسپل» شده است که سال ۲۰۱۸ به عنوان اولین زن مدیر سیا شد که او هم به نوبه خود جایگزین «مایک پمپئو» شده بود.

پمپئوهم قبل از آنکه وزیر خارجه آمریکا شود توسط « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس سیا برگزیده شده بود.

خبرگزاری فرانسه مدعی شد: در دوران «باراک اوباما» رئیس جمهوری اسبق آمریکا، برنز درمذاکرات محرمانه با ایران در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ درسلطان نشین عمان با توجه به فقدان روابط دیپلماتیک با کشور دشمن شرکت کرد.

این مذاکرات مقدمه ای برای گفت وگوهای میان تهران و شش کشور بزرگ (ایالات متحده ، چین ، روسیه ، آلمان ، فرانسه و انگلیس) بود که به توافق ۲۰۱۵ منجرشد.

برنز در یک کنفرانس مطبوعاتی قبل از انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد که « راهبرد فشار حداکثر از طرف دولت ترامپ بسیارغیرمنطقی است» و از موضع « منطقی» بایدن که در آن زمان نامزد دموکرات ها بود ، ستایش کرد.

او از مخالفان سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا بود و بارها از تصمیم‌های دولت او از جمله خروج از توافق هسته‌ای با ایران و ترورسردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی انتقاد کرده بود.

رئیس جدید سیا درمقابل کمیته اطلاعات در مجلس سنا گفته بود که چین اصلی ترین چالش پیش روی آمریکا است و همواره نظرهای بیان شده توسط بایدن و سایر مقامات ارشد دولت او را تکرار می کند.

وی گفت که خارج کردن چین از گردونه رقابت یک هدف اساسی برای امنیت ملی آمریکا در دهه های آینده است و دستیابی به آن مستلزم یک راهبرد واضح و بلند مدت با مشارکت هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات و حمایت از آن با ساماندهی اوضاع داخلی و داشتن یک نیروی اطلاعاتی قوی است.

جو بایدن ۱۶ بهمن ماه سال جاری ویلیام برنز را به عنوان نامزد پیشنهادی خود برای ریاست بر سیا معرفی کرده بود.

کسب رای اعتماد سنا برای تصدی ریاست سازمان سیا، از ابتدا هم برای ویلیام برنز قطعی به نظر می‌رسید اما سنا به علت اعتراض تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس، نتوانست روند بررسی صلاحیت او را به طور فوری انجام دهد.

تد کروز با استفاده از اختیارات سناتوری خود، رای اعتماد به ویلیام برنز در صحن علنی سنا را به تاخیر انداخته بود چرا که از جو بایدن و وزارت خارجه جدید آمریکا خواسته بود در زمینه خط لوله گاز میان آلمان و روسیه موضع‌گیری کند و با تحریم مسکو مانع احداث و تکمیل این خط لوله گاز شود.

کروز دیروز با انتشار بیانیه‌ای از اظهارات اخیر آنتونی بلینکن وزیرخارجه جدید آمریکا، استقبال کرد که گفته بود در آمریکا وحدت فراحزبی در برابر احداث این خط لوله وجود دارد.

از سوی دیگر، در جریان یک رأی گیری که نتایج موافق ومخالف آن نزدیک بود ، سناتورها دیروز پنجشنبه با ۵۰ رأی موافق و ۴۹ رأی مخالف ، خاویر بکرا را به عنوان وزیر بهداشت در دولت بایدن تایید کردند.

وی اولین شخص اسپانیایی تبار است که این موقعیت مهم را در میان بیماری همه گیر کووید ۱۹ که بیش از ۵۳۰ هزارنفر را در ایالات متحده کشته، برعهده گرفته است.

جمهوری خواهان دولت بایدن را برای اینکه وزیر بهداشت جدید فاقد تخصص پزشکی است، سرزنش کرده اند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1497023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =