سئوالی که 35 روز پیش خبرآنلاین از محموداحمدی نژاد پرسید روز دوشنبه با توضیح وزیر امور خارجه پاسخی ابتدایی گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، پس از آنکه وزیرامور خارجه در حاشیه نشست دولت از ارسال نامه اشتون برای رئیس جمهور خبر داده بود روز دوشنبه در جدیدترین اظهار نظر تاکید کرد مسئول پاسخگوی به این نامه شورای عالی امنیت ملی است نه وزارت خارجه.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی 15 فروردین ماه در نخستین کنفرانس خبری خود در سال 90 در برابر پرسش خبرآنلاین درباره اینکه آیا نامه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی ایران را تائید می کند، سکوت کرد اما این وزیر امور خارجه بود که در نخستین نشست هیات دولت بعد از غیبت ده روزه رئیس جمهور، ارسال این نامه را تائید کرد.

نامه ای که 22 بهمن سال 89 و بعد از مذاکرات استانبول از سوی کاترین اشتون خطاب به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مرد شماره یک پرونده هسته ای ایران نوشته شد.

برخی خطاب این نامه را صالحی می انگارند تا وزیر در جدیدترین اظهار نظر خود خطاب نامه اشتون را «جلیلی» بخواند و تاکید کند که «این نامه برای دکتر جلیلی فرستاده شده است و علت آن هم این است که دکتر جلیلی متولی برنامه هسته ای هستند.»

او در عین حال این را هم گفت که از محتوای نامه مطلع است اما انتشار مفاد آن را منوط به نظر شورای عالی امنیت ملی می داند. «من از مفاد نامه مطلعم اما اکنون مصلحت نمی‌دانم محتوا را بیان کنم.»

به گفته وزیر امورخارجه این نامه در انتظار اعلام نظر رئیس جمهور است تا بعد از آن نیز دکتر سعید جلیلی نامه را پاسخ گوید و نه وزارت خارجه.

تاکید صالحی بر اینکه نامه باید از سوی شورای عالی امنیت ملی پاسخ داده شود بار دیگر موضوع میزان دخالت وزارت خارجه در پرونده هسته ای ایران را به میان می کشد. ادبیات علی اکبر صالحی در گفت و گویش با خبرگزاری دانشجویان ایران تاکید بر  اختیار شورای عالی امنیت ملی در این زمینه است.

صالحی درباره زمان پاسخ این نامه، تصریح کرده است: «ما منتظریم تا دکتر احمدی‌نژاد نظرشان را در خصوص نامه بدهند و قطعا بعد از آن دکتر جلیلی تصمیم خواهند گرفت که چه زمانی نامه را ارسال کنند و این مساله ربطی به وزارت امور خارجه ندارد ما می‌خواستیم که این مساله کاملا روشن و تصحیح شود تا دیگران سوء استفاده نکنند و بر اساس اخبار نادرست تحلیل‌های نادرست ندهند.»

وزیر امور خارجه انتشار برخی اخبار مبنی بر دیدار او با کاترین اشتون در بروکسل را نیز اشتباهی خواند و گفت که «من تاکنون بروکسل را ندیده‌ام حال شاید در آینده توفیقاتی حاصل شود.»

آخرین ملاقات اشتون و یک مقام ایرانی مربوط به خود صالحی است که چندی قبل در حاشیه نشست کمیسیون شورای حقوق بشر در ژنو انجام شده و به گفته صالحی در آن دیدار در خصوص مسائل مختلف با هم رایزنی‌هایی داشته اند. رایزنی هایی که قاعدتا موضوع هسته ای ایران یکی از موارد آن بوده است.

/27212

کد خبر 149754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =