الحاق ناوبندر مکران به نیروی دریایی ارتش + تصاویر

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: ناوبندر مکران یکی از شناورهای جدیدی است که در سال ۱۳۹۹ به نیروی دریایی ارتش الحاق شد.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چندین سال است با توجه به تهدیدات موجود در پیرامون ایران اسلامی و فرامنطقه اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات جدید و نوسازی و حتی بهینه سازی تجهیزات جدید کرده‌اند. حوزه دریایی و اهمیت سیادت ایران بر خلیج فارس و دریای عمان و همچنین دریای خزر نیروهای مسلح کشورمان را واداشته تا به روزترین فناوری‌ها و تجهیزات را در حوزه دریایی داشته باشند. به همین دلیل هم فعالیت‌های جدی نیروهای مسلح کشورمان برای ساخت از ابتدای انقلاب آغاز شده و تاکنون هم ادامه دارد.

الحاق ناوبندر مکران به نیروی دریایی ارتش + تصاویر

دریاهای پیرامونی ایران از دیرباز تاکنون برای ما اهمیت داشته و حفاظت از آن‌ها امری ضروری است. به همین دلیل هم از ابتدای قرن حاضر ارتش پهلوی اقدام به خرید ناوگان مدرن دریایی برای حفاظت از دریاهای کشورمان کرده بود. این فعالیت‌ها تا ۱۳۵۷ با خرید کشتی‌ها و شناورهای خارجی ادامه داشت و تمام امور مربوط به آن‌ها توسط مستشاران خارجی انجام می‌شد. این مستشاران خارجی همچون سایر عرصه‌های نظامی در عرصه دریایی نیز حضور داشتند و به افسران ایرانی اجازه ورود به تعمیرات اساسی و اورهال این تجهیزات را نمی‌دادند.

الحاق ناوبندر مکران به نیروی دریایی ارتش + تصاویر

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم با پیروزی انقلاب اسلامی این فرصت را پیداکردند تا بتوانند با استفاده از دانش روز دنیا و قطعات بومی آنچه نیاز دارند را طراحی کرده و بسازند. این تلاش‌ها در دوران جنگ تحمیلی به اورهال یا بازآماد شناورها اختصاص داشت و در سال‌های پس از جنگ به سوی طراحی و ساخت انواع جدیدی از شناورها معطوف شد. آنچه در سال های اخیر اهمیت خود را نشان داد این بود که نیروی دریایی با فرماندهی دریادار سیاری مصمم شد تا دریانوردی های بین المللی خود را آغاز کند. به همین منظور هم نیروی دریایی ارتش دریانوردی های خود را در مناطق مختلف جهان آغاز کرد. همین کار بود که رهبر انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا لقب راهبردی را به نیروی دریایی اعطا کردند. 

فرمانده کل قوا ۱۴ مهرماه سال ۱۳۸۸ در سخنان خود در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر درباره اهمیت نیروی دریایی ارتش گفتند: نیروی دریائی امروز در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است؛ به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریائی باید نگریسته شود. سواحل جنوب شرقی کشور که در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، مناطق بسیار مهمی است و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پیشرفت است؛ به آنجاها اهتمام کنید و اهمیت بدهید. دریانوردی‌ها را که امروز بحمدالله شکل پیشرفته‌ای نسبت به گذشته گرفته است، ادامه بدهید، به زیرسطحی‌ها اهمیت بدهید و توجه کنید، امکانات و تجهیزات پدافندی شناورهای سطحی را در همه جا، بخصوص در دریاهای جنوب مورد توجه قرار بدهید.

الحاق ناوبندر مکران به نیروی دریایی ارتش + تصاویر

تحول نیروی دریایی ارتش در دوران فرماندهی دریادار سیاری

با انتصاب امیر دریادار سیاری به فرماندهی نیروی دریایی ارتش در سال ۱۳۸۶ این نیرو تحولات گسترده‌ای تجریه کرد و وارد دوره جدیدی از تحول دریایی شد. در این دوران بود که کار ساخت پروژه جماران با جدیت بیشتری دنبال و این ناوشکن در سال ۱۳۸۸ به نیروی دریایی الحاق شد. در این دوران بود که نیروی دریایی ارتش وارد تمدن سازی دریایی نیز شد و با دریانوردی‌های خود به نقاط مهم جهان از جمله تنگه مالاکا، دریای مدیترانه، اقیانوس آرام و بسیاری از مناطق و بنادر مهم رفت. همین کارها باعث شد تا در کنار نوآوری در ساخت تجهیزات و قطعات دستاوردهای جدیدی همچون زیردریایی‌های غدیر و فاتح و ناوچه‌های کلاس پیکان نیز در این نیرو ساخته شود.

الحاق ناوبندر مکران به نیروی دریایی ارتش + تصاویر

اجرای ماموریت‌های مهم دریایی نیازمند استمرار عملیاتی


نیروی دریایی ارتش برای اجرای ماموریت‌های خود در دوردست‌ها نیاز داشت تا به خوبی پشتیبانی شود. البته نیروی دریایی ارتش یک کشتی پشتیبان به نام خارک را دراختیار دارد تا از این نیرو در عملیات‌های متفاوت پشتیبانی کند. اما این به تنهایی کافی نبود و نیروی دریایی برای اجرای عملیات‌های دوربرد خود باید یک کشتی چند منظوره را طراحی کرده و می‌ساخت. همین دلیل کافی بود تا ایده طراحی و ساخته ناوبندر مکران شکل بگیرد.

ناوبندر مکران؛ شناوری که استمرار عملیاتی را برای نیروی دریایی ارتش ایجاد کرد


چهارشنبه ۲۴ دی ماه سال ۱۳۹۹ بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دستاوردهای جدید خود به نام‌های ناوبندر مکران و ناوچه موشک انداز زره رونمایی کرد. ناوبندر مکران دستاورد شاخصی محسوب می‌شد و استمرار عملیتات‌های دریایی را در دور برد برای نیروی دریایی ارتش ایجاد می‌کند. ناوبندر مکران ویژگی‌های دیگری هم دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ابعاد ناوبندر مکران


طول: ۲۲۸ متر.

عرض: ۴۲ متر.

ارتفاع: ۲۱/۵ متر.

وزن مجموع: ۱۲۱ هزار تن.

ظرفیت بار و مهمات: ۸۲ هزار تن.

سرعت: ۱۵ گره دریایی.

قابلیت‌های ویژه ناوبندر مکران


جرثقیل فوق سنگین دریایی، توانایی حمل ۵ فروند بالگرد، استفاده از بالگردهای مین روب، ضد زیردریایی و رزم سطحی برای عملیات‌های نیروهای ویژه و عملیات‌های موشکی، حضور یک گردان تکاور دریایی، تعبیه شناورهای تندرو و زیردریایی‌های مرطوب، فعالیت به عنوان ناو اطلاعاتی، و محل نشست و برخاست انواع پهپادهای دریایی نظیر پلیکان با برد ۱ هزار و ۲۰۰ کیلومتر.

الحاق ناوبندر مکران به نیروی دریایی ارتش + تصاویر

تسلیحات ویژه ناوبندر مکران


قایق‌های تندرو و زیردریایی عملیات ویژه، پرتابگرهای کانتینتری موشک، سکوهای توپخانه پدافندی و رادار جستجوی سطحی و سایر تجهیزات الکترونیکی نظامی (کادر زرد)، چهار قایق تندرو با ظرفیت ۱۲ نفر و مجهز به راکت انداز ۱۱ لوله ۱۰۷ میلی‌متری و چهار زیردریایی عملیات ویژه السابحات-۱۵ به همراه ظرفیت ۱۵۰ نیروی عملیات ویژه.

تشریح مزیت‌های ناوبندر مکران از زبان دریادار خانزادی

امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه منطقه ماموریتی نیروی دریایی گسترده است، گفت: عمده شناورهای تجاری ما در دریا در حال تردد هستند، اگر بنا باشد شناورهای ما ۵ الی ۶ هزار کیلومتر دورتر از مرزهای دریایی کشور فعالیت انجام دهند لازم است که خدمات خوبی را در دریا دریافت کنند. اگر بنا باشد در آن فاصله عمل کنند نیاز به خدمات دارند، اگر خدمات نباشد ناچاریم که این ۶ هزار کیلومتر را پس از صرف زمانی به بندر برگردد، ناوبندر خاک به عنوان یک شناور همه ظرفیت‌های لازم را دارد. ساخت ناوبندر مکران برای پشتیبانی و عدم بازگشت ۵ تا ۶ هزار کیلومتری ناوگان دریایی به بنادر امن برای تامین اقلام مورد نیاز ساخته شده است.

او با اشاره به اینکه نیروی دریایی ما در مقیاس جهانی باید در دریاهای اقیانوسی حضور پیدا کند گفت: باید در دو لایه کنترل دریایی را بتوانیم انجام دهیم یعنی باید بتوانیم در یا را درسطح، زیر سطح و آسمان تحت کنترل خود قرار دهیم و اوضاع را به نفع خود مورد بهره برداری قرار دهیم. دریا را باید به زیر پای خودمان بکشانیم، دریانوردی اساساً نماد و نشانه‌ای از قدرت یک ملت است، ما در خلیج عدن به طور مرتب حضور داریم.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه شناور خارک در مقیاس محدودتری نسبت به ناوبندر مکران توان پشتیبانی ناوگان دریایی را دارد لذا مکران توان حمل ۵ بالگرد سنگین موجود در کشور را دارد اظهار کرد: شرایط کرونایی و عدم استفاده از بنادر کشورهای دیگر و بنادر امن باعث افزایش سرعت در ساخت ناوبندر مکران شد. مکران می‌تواند ۵ بالگرد را بر روی خود حمل کند، بالگرد ضد زیردریایی می‌تواند بر روی این شناور نشست و برخاست انجام دهد.مکران ظرفیت خیلی بزرگی دارد و به عنوان یک جایگزین برای خارک در دریا تلقی می‌شود، مکران کمک می‌کند تا در مسافت‌های دورتر بتوانیم پشتیبانی از ناوگان نیروی دریایی را انجام دهیم.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1498127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =