«پایتخت» در سراشیب سقوط؛ جای خالی خشایار الوند و پایانی بی‌ربط

پرسیده بودیم «با بسته‌شدن پرونده «پایتخت۶»، پایان‌بندی این فصل از سریال را پسندیدید یا نه؟» از برآیند پاسخ‌ها مشخص شد که دو قسمت پایانی انگار اساسا فصلی جدا از «پایتخت ۶» بوده است.

نرگس کیانی: فصل ششم «پایتخت» که قسمت اول آن یکم فروردین ۹۹ روی آنتن رفته بود، سرانجام ۳۰ اسفند ۹۹ به پایان رسید!

«پایتخت۶»، در ۱۵ قسمت پخش شد اما کرونا، فیلمبرداری‌اش را ناتمام گذاشت تا پایانش باز بماند و این‌گونه بود که اگرچه آغازش با شروع سال ۹۹ بود اما قاب پایانی‌اش در پایان سال بسته شد.

پس از درگذشت خشایار الوند، آرش عباسی نویسنده فیلمنامه «پایتخت» شد، و این نویسنده و کارگردان تئاتر در پایان قسمت پانزدهم از «پایتخت ۶» جدا شد.

با وجود این، سرانجام پس از یک سال، بار دیگر الهام غفوری (تهیه‌کننده)، سیروس مقدم (کارگردان)، محسن تنابنده (طراح و سرپرست فیلمنامه و مشاور کارگردان و بازیگردان)، محمد تنابنده (نویسنده) و محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، ریما رامین‌فر، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، هومن حاجی‌عبداللهی، ابوالفضل رجبی و... (بازیگران) در غیاب سارا و نیکا فرقانی‌اصل دو قسمت پایانی این فصل را ساختند تا در روزهای پایانی سال ۹۹، روانه آنتن شود.

از شما پرسیده بودیم «با بسته‌شدن پرونده «پایتخت۶»، پایان‌بندی این فصل از سریال را پسندیدید یا نه؟» و شما نظراتتان را در قالب ۶۰۳ کامنتِ منتشرشده و ۴۹ کامنتِ غیرقابل انتشار در خبرگزاری خبرآنلاین و ۱۰۷ کامنت در کانال تلگرام خبرآنلاین بیان کردید که سمت‌وسوی عمده آن، انتقاد از فیلمنامه این اثر بود، فیلمنامه‌ای که ضعفش، چون گردابی، بازیگرها را هرچه قدر توانمند، در خود کشید.

تاثیر غیرقابل انکار درگذشت خشایار الوند

آرش عباسی نویسنده فیلمنامه «پایتخت ۶» از چهره‌های شناخته‌شده تئاتر و مشغول به بازیگری، کارگردانی و نویسندگی در این حوزه، با درگذشت ناگهانی خشایار الوند، به دعوت محسن تنابنده به تیم نویسندگان این سریال پیوست.

اگرچه تفاوت قصه‌ها، موقعیت‌های داستانی، شخصیت‌پردازی، سرنوشت و حتی برخی جزییات رفتاری کاراکترهای این فصل با فصل‌های پیشین، اعتراضاتی برانگیخته بود اما آن‌چه روزهای عجیبی را برای عباسی رقم زد سکانسی در پایان قسمت پانزدهم بود و حاصلش نامه عجیب عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما خطاب به معاون سیما بود که خواستار بررسی و پیگیری رد «ستون پنجم دشمن» در این سریال شد.

سپردن نگارش دو قسمت پایانی فصل ۶ به نویسنده‌ای جز نویسنده ۱۵ قسمت پخش‌شده، احتمالا راهکاری بوده است برای گریز از حاشیه‌های پیشین اما ظاهرا نتیجه کارِ گزینه بعدی نیز حتی اگر انتقاد مدیران را برنیانگیخته باشد دست کم مطلوب تماشاگر نبوده است.

محمد تنابنده، نویسنده دو قسمت جدید برادر محسن تنابنده است که از او سریال «قرعه» را به یاد داریم؛ مجموعه‌ای برای نوروز ۹۵ به کارگردانی برزو نیک‌نژاد که جایگزین «پادری» («دودکش ۲») شد و مانند همین دو قسمت فاقد قصه‌ای منسجم و دراماتیک بود و آن سال واکنش‌هایی برانگیخت.

 عارضه ناشی از ستون‌فقراتی آسیب‌دیده بر بدن، نمود کاملی بود از آن‌چه فیلمنامه‌ای مجروح بر سر پیکره «پایتخت ۶» آورد تا جایی که دو قسمت پایانی، سریالی جدا از هر آن‌چه پیشتر گذشته بود به چشم آمد و این بخشی از نظراتی را تشکیل می‌داد که در نظرخواهی‌مان از مردم دریافت کردیم.

از جمله محمد فرج‌الهی در همین زمینه نوشته بود: «کاملا مشخص بود فضای کار با ادامه آخرین قسمت قبلی متفاوت است. کاش این دو قسمت ساخته نمی‌شد. مثل این که تهیه‌کننده به صداوسیما بدهکار بود.»

لیلا کاربر دیگری بود که نوشت: «من پایتخت رو از فصل ۱ تا ۶ پسندیدم. پایتخت ۶ اوایلش خیلی خوب بود اما دو قسمت آخر واقعا بی‌معنی بود. شاید به خاطر این که بین قسمت‌های آخر با قسمت‌های دیگر یک سال فاصله افتاد.»

آرمان نوشته است: «افتضاح به معنی واقعی! واقعا نمیدونم هدف از ساخت و اصرار برای پایان بندی این فصل چی بود؟ نویسندگی این دو قسمت در حد فاجعه بود! بهتاش فریبا چگونه تونسته بود با قرارداد ۵۰۰ هزار دلاری ، ویلا ۴۰ میلیاردی بخره تو یکسال؟ رحمت تو یکسال چگونه تونسته بود بچه های ۱۳-۱۴ ماهه از لحاظ جسه داشته باشه؟ نقی معمولی چگونه و به چه دلیل مسخره ای در قایت مجرم در دادگاه قرار گرفته بود و با بحث های مسخره مسائل کرونارو به شوخی به قاضی توضیح میداد؟ جدا از اینها بحث ها فوق مسخره و چیپ نقی و ارسطو هم همانند فصول گذشته به شکل مسخره تر وجود داشت! منم نمیدونم چی بر سر این سریال اومد اما بعضی وقتا باید اسم و رسم و اعتبارمون رو به پول ترجیح بدیم! اقای تنابنده کاش روی حرفت میموندی و این افتضاح رو رقم نمیزدی!»

درباره گسست داستان سریال در ۲ قسمت پایانی، کاربری به نام محمد نوشته است: «حقیقتا من که اصلا ارتباط این دو قسمت با قسمت های سال قبل رو متوجه نشدم. اگر کسی ارتباطی پیدا کرده به ما هم بگه ممنون میشم.»

کاربر دیگری نوشته است: «اصلا نپسندیدم...خیلی بی سروته بود و به قسمتهای قبلی زیاد ربط نداشت...»

بشارتی به همین بی‌ربط بودن داستان به ماجرای فصل ششم اشاره کرده است: «سلام فقط سروته آن را به هم آوردند موضوعات بدون ربط و بی ارزش و وقت تلف کن...»

عادل دولتشاهی نوشته است: «سلام بسیار ابتدایی و از سر باز کردن بود. حس این رو داشتم که فشار از سوی صدا و اینقدر بوده که سازندگان فقط رفتن چیزی تحویل بدن .حالا هر چی شد.»

امیر نوشت: «کلا شکل قصه تغییر کرده بود و واسه ارتباط برقرار کردن بیننده زمان بیشتر احتیاج داشت با دو قسمت با شکل تازه که کار و شغل موقعیت تغییر کرده بود یاید قسمت های بیشتری ساخته می شد یا لااقل به همون شکل و شمایل قسمت قبل ادامه می دادن.»

خبر درگذشت خشایار الوند در حالی روز پنجشنبه  نهم اسفند ۹۷ در رسانه‌ها و فضای مجازی به سرعت دست‌به‌دست شد که هیچکس باور نمی‌کرد یا نمی‌خواست باور کند که صحت دارد.

با فوت الوند، «پایتخت» در سال ۹۸ پخش نشد و پس از آن آرش عباسی و محسن تنابنده مسئولیت نگارش فیلمنامه «پایتخت ۶» را بر عهده گرفتند اما حاشیه‌های قابل توجه تا آن جا پیش رفت که واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم برانگیخت و در توئیتی نوشت، این خشایار الوند بود که به «پایتخت» جان می‌داد.

سقوط در غیاب الوند مسئله‌ای است که کاربران خبرآنلاین نیز به آن اشاره کردند. از جمله کاربری با عنوان ناشناس نوشت: «افت شدید سریال با مرگ ‌نویسنده توانای اون خشایار الوند رقم خورد و به نظر می‌رسه درست‌شدنی نیست.» 

اهورا کاربر دیگری بود که نوشت: «واقعا متاسفم که این سریال جذاب و پُربیننده  این‌قدر عجیب تمام شد. این‌جاست که جای خالی زنده‌یاد خشایار الوند را می‌شود احساس کرد.» 

«مثل این بود که یک کیلو تخمه خورده باشی و آخرش با یکی از آن تلخ‌ها و سوخته‌ها همه‌چیز بدمزه شود. هر قلم‌به‌دستی نویسنده نمی‌شود و اینجاست که باید بگوییم روحت شاد خشایار الوند.» این نظر علی، دیگر کاربر خبرآنلاین بود. 

کاربر بی‌نامی نوشته است: «میتونست خیلی بهترباشه من که نسبت به فصل‌ها و قسمت‌های قبل راضی نبودم از این دو قسمت به نظر من این نارضایتی ها از فصل ۶ پایتخت نشان‌دهنده این بود که پای اصلی سریال نویسنده خوبش مرحوم الوند بود. با عوض شدن نویسنده کلا پایتخت به هم ریخت ما که راضی نبودیم.»

سجاد خندان در همین رابطه نوشته است: «خوب بود ولی بازم داستان از نظر من ناتمام موند و در این یک فصل کاملا نبود زنده یاد خشایار الوند احساس میشه و یا آقای محسن تنابنده خودش نویسندگی رو دست بگیره یا دنبال یک نویسنده خوب بگردن که اگه همینجوری بخوان پایتخت رو بسازن این مجموعه پر طرفدار از چشم مردم میافته.»

«حیف اون همه وقت و هزینه‌ای که صرف ساخت این دو قسمت پایانی شد. یکهو از شرق به غرب رفتند.» نظر کاربر بی‌نام دیگری در همین خصوص بود.

بستن پرونده‌ای ناتمام برای بسته‌شدن حساب و کتاب مالی 

در بخش دیگری از نظرات، علت اصرار تیم سازنده بر بستن پرونده فصل ۶، در نبود فیلمنامه‌ای که بتوان براساس آن پیش رفت، بازنماندن آن در ذهن‌شان ذکر شده است. گویی پرونده باز این فصل یا خاطر سازندگان را مشوش می‌کرده یا مانع از تسویه کامل قراردادهای مالی می‌شده است و تنها دلیل ساخت ۲ قسمت پایانی بستن پرونده این سریال در ذهن و حساب و کتاب مالی آن در جیب بوده است.

محسن در همین رابطه نوشته است:‌ «سلام بسیار ضعیف تر از خود مجموعه ایی که قبلا پخش شد در واقع این پایان سریال قبلی نبود که در سطح بسیار پایینی ساخته شده بود فکر میکنم آقای مقدم و تنابنده کسر تایم تحویلی داشتند و با این کار ضعیف به کسر تایم سریال رو برای دریافت مابقی پولشان انجام دادند و در کل به شعور مخاطب هم با کار قبلی و هم با این پایان بندی بی ربط توهین کردند.»

فاطمه از جمله کاربرانی بود که در این زمینه نوشت: «بهتر است بگوییم فقط پول برای‌شان مهم بود و نباید همین دو قسمت را هم می‌ساختند. امیدوارم به نظرهای مردم هم توجه‌ای داشته باشند.»

محمودنقاش هم نوشت: «کاملا مشخص بود عوامل سریال فقط به دنبال نقدکردن الباقی پول‌شان که نزد صداوسیما مانده بود، بودند و دو قسمت آبکی تحویل ملت دادند تا به پولشان برسند.»

هواداران همیشگی «پایتخت»

در این سال‌ها کمتر سریالی به موفقیت «پایتخت» در جذب مخاطب رسیده است. مخاطبانی که هنوز هم از این مجموعه راضی هستند و منتظر ادامه داستان.

علی در این باره نوشته است: «مثل همیشه نبود اما من تلاش شون رو هم در نظر میگیرند و باید بگم که من این سریال رو دنبال میکردم . اما اتهام قتل به نقی اصلا جالب نبود و آخرش هم بد تموم شد اما امید دارم با یک شروع خوب برگردند.»

کاربری بی‌نام هم نوشت: «البته این دو قسمت آخر به اندازه قسمت‌های دیگر جالب نبود ولی اهل فن از شرایط کرونایی اطلاع دارند و می‌دانند تهیه همین دو قسمت با چه مشکلاتی روبه‌رو بوده است. لذا اگر می‌خواهیم نظر بدهیم باید شرایط و محدودیت‌ها را نیز در نظر داشته باشیم.»

عرفان اما از نتیجه کار راضی است: «به نظرم عالی تمومش کردن چون اون زمان که بخاطر کرونا ضبط نشد فکر میکردم غیر ممکنه یه پایان خوب داشته باشه ولی عالی بود تنها مشکلش این بود که کرونا رو وارد قصه کرد.»

نازنین هم با نگاهی مثبت نوشته است: «از نظر من این سریال عالی است و فکر میکنم این آخرای سریال نبود و ادامه را در فصل ۷ میسازند این سریال سال هاست که داره لبخندی بر لب مردمش میاره حالا اینکه آخراش خوب بود اما میتونست بهتر شه دلیل نمیشه که هرچی دلتون میخواد بگین! این سریال همه جور سعی کرده مردم رو بخندونه و خودتون هم میدونین اگر هم ادامه نداشته باشه خیلی ممنونم از اهالی خوبش.»

۵۸۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1498194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    پایتخت کارش خیلی سخت شده دیگه بدون خشایار الوند . تازه الان همه میفهمن نویسنده چقدر نقشش حیاتی هست
    • مریم IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      12 9
      به نظر من واقعا پایتخت همه شخصیت ها را داره مثلا هم احساسی هست هم غمگین هم شاد و................و از نظر من 《پایتخت》کاملا تمام فصل هاش عالی بود من که دیدم واقعا فهمیدم خانواده یهنی چه واقعا هرکس که ندیده به نگاه کنه من کا وقتی قسمت اول فصل اول را نگاه کردم عالی بود یعنی ازش خوشم اومد عاشقش شدم
    • محمد از فارس IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      4 0
      درود به شرف ایرانی میبوسم دستت رو با ای نظر موافق هستم
    • تلنگر IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      2 0
      عجیبه. چرا اسمی از حسن وارسته که با خشایار الوند بیشترین فصلا رو نوشته برده نمیشه. حتما باید یکی بمیره تا مرده پرستی کنیم؟
  • ا IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    23 4
    هرچی خواست به دوربین نشان داد ببینید تا بفهمید
  • محمود IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    31 33
    چرا اینقدر با پایتخت مشکل دارید. نگران چی هستید؟ یک سری به تعداد مشاهده های پایتخت در آپارات و... بزنید به راحتی متوجه می‌شوید که 10 برابر بقیه سریال‌ها بیننده دارد. حالا هی آمار سازی کنید.
    • ایلیا IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      42 9
      دوست عزیز مگه فقط آپارات هست؟سرویس های اشتراک ویدئویی دیگری هم هستند.در ضمن الان داریم درباره دو قسمت آخر پایتخت حرف میزنیم.
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      17 49
      بازدید آپارات واقعا دلیل به محبوبیت یک ویدیو نیست ، همه از این سریال متنفر هستن چون واقعا بدآموزی داره
  • دبل IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    35 74
    اتفاقا عالی بود و تنها برنامه ای ک صداو سیما دیدم دو قسمت پایانی پایتخت بود
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      13 5
      خیلی چرت تموم شد
  • باران IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    39 86
    پایتخت عشقه،اصلا دلش خواسته اینجوری تمومش کنه
    • یکی IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      15 12
      حالت خوش نیس یسری به دکتر بزن
  • بهنام IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    42 99
    از سری اولش آشغال و بدرد نخور بود تا به امروز که الحمدالله به جز یکی دو قسمت اصلأ وقت خودم را صرف دیدن این سریال چرت نکردم .
    • امیر IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      18 1
      بجز یکی دو قسمت دیگه ندیدین بعد به نظرتون همش چرت بود؟ عجب استعدادی! حتی بهترین منتقدان سینما در حال حاضر هم این قابلیت رو ندارن!
    • صغری JP ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      1 2
      به نظر من جالب و قشنگ بود تو از فیلم جه سردر میاری برو ماستتو بخور
  • صبا IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    53 26
    تا وقتی برمبنای اخلاق و خانواده و قید و بند ها بود ،تو اوج بود ،اما از سری ۶ به بعد ... روحت شاد خشایار الوند.
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    78 21
    با سلام ، متاسفانه این فصل آخر کلا بدآموزی های زیادی داشت و این دو قسمت آخر واقعا بی معنی و خیلی مزخرف بود... واقعا متاسفم...
  • مسیح GB ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    43 46
    سلام. چرا انقدر این سریال رو میکوبید؟گوشه رینگ گرفتیدش هی میکوبیدتا نکشیدشم ول نمیکنید .اصلا معلومه بل سو ونیتی این کارو میکنید موقعی که از ضدداعش پخش میشد سوت هورا میکشیدیدحالا الا دوتا تیکه به مجلسیون داد فکت ضد انقلاب بهشون دادید خائن گفتید.این رفتار شماها منتقدی وساپورت کردن شماسایتها ازین انتقادها بی دلیل و بی علت نیست واز جایی اب میخوره .چرا مردم رو ...فرض میکنید بخدا ملت میفهمن اون چیزی که شماها فکر میکنید ملت هم فکر میکنن.والا بنده هرجا دیدم صحبت پایتخت شده همه خوب گفتن الی انتقاد منتقدین که از روی انصاف نبوده، نکنید درست نیست
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    50 16
    ولش کنیددیگه اصرارجایزنیست. ادامه فایده نداره
  • ناشناس IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    28 10
    من نمیدونم رای ریزی مردمی نشده اون وقت چطور بعضی برنامه ها محبوب ترین از نظر مردم بودند. به‌هر‌ حال هر فیلمی خودشو که بکشه‌به‌ پای پایتخت نمیرسه. ولی‌دوقسمت آخرش کاش نمیساختند.
  • احسان معتمدی IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    35 11
    نویسنده مرحوم اقای نقی معمولی را انسانی خوب معرفی میکرد که خصایص معمولی و خوبی دارد اما اقای تنابنده که نویسنده شد نقی معمولی را یک انسان ول و حقه باز و دروغگو و یک خوبی در نقی معمولی نگذاشته...
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    32 17
    ای کاش دو قسمت پایانی رو بی خیال میشدید ولی برای پایتخت 7 تلاش کنید که از قسمت های قبلی بهتر و بهتر باشه نو خ از شما زد جلو
  • سید میثم حسینی IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    33 14
    سلام به نظر من دو قسمت پایانی اصلا ربطي به قسمت های قبلی پایتخت 6 نداشت فقط خواستن سروتهشو هم بیارن بعدم چقدر شخصیت بهتاش بی تربیت وزننده شده است از وقتی که شخصیت بابا پنجعلی رو حذف کردن شیرینی سریال هم کم شد
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      21 8
      شخصیت بهتاش تو سری 6 واقعا خوب بود و این که تو دو قسمت اخر هم نشون دادن که چقدر خوبه و دست خیر داره و به همه کمک میکنه
  • یاسی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    31 5
    سلام . بله هر چند که پایتخت ۶ پایان خوبی رو نداشت ولی برای این سریال زحمت هایی بوده و ۵ و نیم فصل عالی رو داشتن
  • کوثر IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    21 18
    خوب بود
    • فرشته IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      21 48
      چه میگی خوب بود عالی بود خیلی خیلی خیلی‌ خیلی خیلی خیلی‌ خیلی خیلی خیلی‌ خیلی خیلی خیلی‌ خیلی خیلی خیلی‌ خیلی خیلی خیلی‌ خیلی خیلی خیلی‌ خیلی خیلی خیلی‌ خوب بود من به شما ملیارد ها ستاره می دهم
  • فرشته IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    30 54
    سلام دو قسمت آخرش خیلی خیلی خوب بود عالی بود همون که توانستید ما را شاد کنید خودش خیلی خیلی خیلی زیاده واقعا پایتخت مخصوصاً دو قسمت آخرش خیلی قشنگ بود لطفاً دارم از ته ته ته دلم می گم باید قل قل قل قل قل قل قل قل قل قل بدید که پایتخت 7و8و9و.......را بسازید اگر بسازید واقعاً ممنونم از شما
    • حلما IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      20 31
      اره من دوست دارم تا پایتخت ۱۰۰ هم بره عاشقتونم عوامل پایتخت مخصوصا بهرام افشاری بهتاش خیلی خیلی دوست دارم همه تونو ببینم مخصوصا بهرام افشاری بهتاش عشقی آقای بهرام افشاری تمام فیلم هاتو دارم چشم و گوش بسته لانتوری کارگرساده نیاز مندیم پایتخت عشقی عشق
  • محمد طاها IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    18 10
    خیلی بی محتوی و چرت شده بعد از خشایار الوند تنابنده و گروهش بدونه الوند هیچی برای ارائه دادن ندارند
  • طاها IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    22 9
    نقی هم عوض شد هم عوضی
  • آیسا IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    16 16
    دو قسمت آخر پایتخت ۶ عالی بود واقعا قشنگه
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    14 4
    دقیقا مشکل پایتخت از فوت مرحوم الوند شروع شد و ظاهرا جایگزین مناسبی براش پیدا نشد
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    21 4
    پایتخت ۱تا ۵ عالی بود و یه خانواده ساده و صمیمی و دوست داشتنی رو نشون داد اما متاسفانه پایتخت ۶ ..........
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    16 12
    دخالت های تنابنده در روند این سریال نکات منفی خودش را به جای گذاشت که به مرور زمان در قسمت های مختلف سریال اثر خودش را گذاشت ایشون خودش را اچار فرانسه سریال میدانست که همین موضوع باعث افت کلی سریال به مرور زمان گردید در کل پرونده اش بسته بشود بهتر است
  • نازگل IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    11 9
    خیلی بی معنی تموم شد
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    9 14
    کلا همش چرت بود حیف بودجه تلوزیون...... سریال مسخره
  • قپول IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    1 15
    ببخشید برای پایتخت یا همون تهران اتفاقی افتاده
  • یکتا IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    14 7
    عاشق این سریالم هر چی ازش بسازید تکراری نمیشه . مرسی که خنده رو بر لبای ما میارید
  • عباس IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    17 3
    پایتخت بچه ی زنده یاد خشایار الوند بود که 5 فصل بزرگش کرده بود حیف که اجل مهلتش نداد, اینجاست که به نقش نویسنده در سریال ها و فیلم ها بیشتر واقف می شویم
  • امیر علی GB ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    17 6
    قبول دارید پایانش خیلی بد شد اصلا از ۱ تا ۵ قابل مقایسه نبود
  • ژاله RO ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    17 5
    تا فصل ۵ عالی پیش رفت، ولی فصل ۶ با بد آموزی و پسرفت و ... روبرو شد و واقعا ۲ قسمت آخر خیلی بی ربط تموم شد.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    10 8
    بهتر از این سریال دیدین چرا اینقدر باهاش مشکل دارین
  • حامد IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    9 9
    امیدوارم دست از ساخت این سریال بردارن دیگه شاید سری اول و یا دومش خوب بود ولی رفته رفته به پایین ترین حد از نظر کیفی رسیده و پایتخت 6 هم آخرین ضربه رو محکمتر زد و تامام بنظر من باید یه فیلنامه جدید و سریال جدید رو برای ساخت آماده کنن و دست از سر معمولی ها بردارن
  • ریحانه IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    10 2
    این شش فصل خیلی عالی بودن ولی امیدوارم بهتر از قبل در سال ۱۴۰۱روی انتن برن و ما بی صبرانه منتظر فصل هفتم این سریال طنز و زیبای پایتخت هستیم
  • Sh IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    6 13
    لطفا دیگه پایتخت رو نسازید خیلی مسخره شد و بدون خشابار الوند مسخره خواهد بود
  • مجتلی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    2 6
    امیدوارم دیگه سری بعدش رونسازن واقعا دارن ادب ونزاکت رو‌زیرسوال میبرن متاسفم برای عوامل فیلم
    • ش IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      0 1
      کاملا موافقم ، ترویج بی ادبی و بی احترامی هست
  • رامین رضایی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    1 5
    این دو قسمت بی ربط با پایتخت ۶ و واقعا بی مزه به معنای واقعی بود.
  • محمد IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    8 1
    به نظر من پایتخت یکی از عالی ترین طنزها بودکه مردم را از ته دلمی خنداند.دو قسمت پایانی هم خوب بود .اماکاش ادامه پیدا میکرد
  • پارک شین هه IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    2 3
    من از پایتخت خوشم میاد ولی نمی دونم ۶ رو چرا بد تموم کردن
  • محمود زاده IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    3 2
    به نظر من سریال پایتخت بسیار سریال زیبا است این دو قسمت جدید سریال پایتخت هم عالی بود ممنون از زحمات شما
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    1 3
    فقط نون خ
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    4 1
    به نظر من پایتخت عالیست من وخانواده بیصبرانه منتظر قسمت های بعدی هستیم ما ملت همیشه عادت کردیم نیمه ی خالیه لیوان راببینیم خودمان اگر کاری انجام دهیم وناقص باشد هزاردلیل میآوریم که فلان بود وبهمان اما ساخت سریال دراون شرایط سخت رودرک نمیکنیم که نیمی ازایده ها بلاتکلیف میماند فقط به خاطر بسته بودن دست درشرایط کرونایی شخصیت بهتاش منفی شده بود ولی دقیقا داشت ظرفیت خیلی از آدمها پس از پولدارشدن رونشون میداد واتفاقا آموزش میداد که حواستون باشه اگر به چیزی رسیدین خانواده رافراموش نکنین حتی اگر شده به قیمت دل کندن ازیک سند از مسئولین ودست اندرکاران خواهشمندم که ادامه را پرقدرت بسازند منتظریم
  • نیایش IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    3 1
    حاشیه های پایتخت۶ رو من دوست داشتم
  • جمشید IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    1 2
    پایتخت بهترین فیلم ایرانه
  • پارسا IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    0 2
    با نظر اکثریت که راضی نبودند موافقم اما اصرار دارم پایتخت بعدی بهتر ساخته شود و صدا سیما هزینه کنه و خساست به خرج نده در غیر اینصورت پولهای چند ده میلیاردی صرف فیلمهای به اصطلاح فاخر میشود .
  • مهدی IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    1 0
    واقعا راست گفتن دو قسمت آخری اصن هیچ‌ربطی به قسمتای قبلی نداشت اصن هیچی نفهمیدیم اینا باید یه فصل دیگه بسازن
  • جوالدوز IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    2 1
    نمی دونم چرا ما مردم مرده پرستی هستیم. قطعا حضور زنده یاد خشایار الوند در کیفیت پایتخت تاثیر زیادی داشت. اما این سریال یک نویسنده توانای دیگری هم به اسم حسن وارسته داشت که مثل خشایار الوند بیشترین فصلهای پایتخت رو نوشته و تو تیم نگارشش بوده. حالا شاید امیر حسین قاسمی و کوروش نریمانی به اندازه نصف فصل با پایتخت بودند اما وارسته تو سه فصل از جمله فصل دوم که اساسا خشایار الوند تو اون فصل نبود نوشته . غیبت وارسته دو فصل آخر بخصوص فصل شش کاملا محسوسه. شاید آقای نریمانی و قاسمی نویسنده های بدی نباشند اما چیزی که مهمه حضور حسن وارسته در سریالای دیگه اس که با رفتن به اون سریالها ، اون کار رو پر تماشاگر کرده . مثل دودکش ، بچه مهندس . در حالیکه از بقیه نویسنده های پایتخت دیگه ما کار ندیدیم یا دیدیم خوب نبوده. همین آقای نریمانی رفت ادامه دودکش که اسمش شد پادری رو نوشت. اصلا خوب نشد. یا آقای قاسمی سریال خانگی کمدی نوشت اصلا خوب نبود. ای کاش وارسته رو دوباره به پایتخت دعوت می کردن. حتما این بدبخت باید خدای نکرده بمیره که بگن جای خالی حسن وارسته در پایتخت حس می شد. بابا زنده ها رو دریابید تا دیر نش