موج سفرها، به معنای موج بعدی پاندمی است؟/ نمودارها پاسخ می‌دهند

نگرانی‌ها نسبت به روند شیوع بیماری در کشور روز به روز در حال افزایش است.

نیو صدر: خوشبختانه در اولین هفته سال ۱۴۰۰، کروناویروس در کشور با روندی نزولی نسبت به هفته‌های قبل شیوع پیدا کرد اما شروع موجی از سفرهای نوروزی باعث شده است که کارشناسان نسبت به شروع موج چهارم کرونا در کشور در هفته‌های بعدی نگران باشند.

البته برخی از مناطق از همین حالا هم با برخی از پیامدهای این موضوع روبورو شده‌اند، برای مثال در یک هفته گذشته سفرهای به شهرهای شماری ۷۰درصد افزایش پیدا کرده است و میزان شیوع کرونای انگلیسی در این استان افزایش پیدا کرده است.

سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این رابطه هشدار داده بود: «روند روز افزون شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان بسیار نگران کننده شده و تاکنون ۴۹ نفر از مردم استان به این بیماری مبتلا و یک نفر نیز در شهرستان بابل فوت کرده است.»

کرونا در اولین هفته ۱۴۰۰؛ پایان ۵۶۱ زندگی

اگرچه وضعیت بحرانی کرونا در برخی از مناطق کشور دیده می‌شود اما هنوز در آمار کلی کرونا در کشور این روند دیده نمی‌شود. به میانگین هفته اخیر هر روز بیش از ۸۰ نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند. اگرچه مقایسه وضعیت ابتدا و پایان هفته نشان می‌دهد که میزان شیوع بیماری در طول هفته از شنبه تا پنجشنبه افزایش پیدا کرده است.

یعنی در حالی که تعداد درگذشتگان در روز شنبه ۲۹ اسفند ۶۸ نفر بود، این عدد دیروز به بیشترین میزان در طول یک هفته اخیر رسید.

موج سفرها، به معنای موج بعدی پاندمی است؟/ نمودارها پاسخ می‌دهند

این یعنی در مجموع از تاریخ ۲۹ اسفند تا ۵ فروردین ۵۶۱ زندگی در ایران در اثر ابتلا به کووید-۱۹ به پایان رسیدند، تعداد قربانیان بیماری هفته قبلی ۵۶۵ نفر بود، این نشان می‌دهد که هنوز تعداد قربانیان بیماری در کشور ثابت است و با یک شیب خفیفی این آمار نوسان می‌کند.

موج سفرها، به معنای موج بعدی پاندمی است؟/ نمودارها پاسخ می‌دهند

مجموع مبتلایان؛ ۵۲۴۸۷

درباره آمار مبتلایان هم وضعیت به همین شکل است و حتی آمار آن کاهش نسبی داشته است. به طوری که در یک هفته اخیر به طور میانگین هر روز ۷۴۹۸ نفر به کروناویروس مبتلا شدند. همچنین پس از مدت‌ها آمار مبتلایان روزانه بیماری در کشور به کمتر از ۸ هزار نفر رسید.

موج سفرها، به معنای موج بعدی پاندمی است؟/ نمودارها پاسخ می‌دهند

این یعنی در مجموع در یک هفته اخیر ۵۲۴۸۷ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند؛ ۳۴۳۶ نفر کمتر از هفته گذشته.

براین اساس به نظر می‌رسد که این شیب خفیف نوسانیِ شیوع بیماری در آمار مبتلایان هم دیده‌ می‌شود. البته شروع سفرهای نوروزی در هفته گذشته می‌تواند این روند را در هفته‌های آینده تغییر دهد و شیب شیوع بیماری در کشور صعودی شود.

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس، در این رابطه گفته بود: «با توجه به افزایش سفرها موج چهارم شیوع کرونا آغاز شده است. شاهد افزایش شیب ملایم کرونا هستیم در هفته سوم و چهارم فروردین وضعیت در مقایسه با سال گذشته مشخص می‌شود.»

موج سفرها، به معنای موج بعدی پاندمی است؟/ نمودارها پاسخ می‌دهند

تعداد بستری‌های کرونایی

این هشدار کولیوند در تعداد بستری‌هایی مبتلایان کرونا در کشور دیده می‌شود، هفته اخیر به طور میانگین هر روز ۷۸۷ نفر در کشور بخاطر کرونا بستری شدند، هفته گذشته میانگین بستری‌شدگان روزانه ۷۱۷ نفر بود.

موج سفرها، به معنای موج بعدی پاندمی است؟/ نمودارها پاسخ می‌دهند

یعنی در مجموع از ۲۹ اسفند تا ۵ فروردین ۵۵۱۳ نفر از مبتلایان پاندمی در کشور بستری شدند، این آمار هفته گذشته ۵۰۲۱ نفر بود. به طور کلی نمودار بستری‌های کرونایی در کشور با شیب خفیفی رو به افزایش است و متاسفانه افزایش این عدد می‌تواند به معنای افزایش جان‌باختگان کرونا در کشور در هفته‌های بعدی باشد.

موج سفرها، به معنای موج بعدی پاندمی است؟/ نمودارها پاسخ می‌دهند

وضعیت شهرستان‌ها

طبق آخرین بروزرسانی وضعیت رنگ‌بندی رسمی شهرهای کشور در اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت، از چهارم فروردین ماه تا پایان نوروز، ۱۷ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی دارند و ۴۲  شهر نارنجی هستند و رنگ آنها تغییر نخواهد کرد. البته احتمال افزایش شهرهای قرمز و نارنجی وجود دارد. همانطور که در ابتدای نوروز ۴۱ شهر قرمز و نارنجی داشتیم و اکنون تعداد شهرهای قرمز و نارنجی  به ۵۹ مورد رسیده است.

اسامی شهرهای با وضعیت قرمز که تردد به آن‌ها تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ با ممنوعیت همراه است و ورود پلاک‌های غیربومی به این شهرها یک میلیون تومان جریمه در پی خواهد داشت، از این قرار است:

استان اصفهان: خوانسار و گلپایگان

استان آذربایجان شرقی: سراب

استان تهران: دماوند

استان یزد: خاتم

استان فارس: زرین‌دشت

استان خوزستان: ایذه، بهبهان، آبادان، اهواز، بندرماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و کارون

استان کهگیلویه و بویراحمد: گچساران

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1498857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =