۰ نفر
۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
۱۰ اصطلاح عکاسی که مبتدیان باید بدانند

اگر می خواهید به یک عکاس تبدیل شوید، باید بگوییم که انسان خوش شانسی هستید که در این مسیر قرار گرفته اید. علاقه به عکاسی و انجام آن، باعث می شود که بتوانید با یک دوربین، تجربیات هیجان انگیزی را پشت سر بگذارید. شما به عنوان یک عکاس می توانید با دیدن هر صحنه از زندگی و محیط اطراف تان تصاویر جاودانه ای را خلق کنید. تصاویری که داستان های زیادی را در پشت خود دارند و بیانگر احساس، نگاه و الهامات شما هستند.

نمی توان گفت که عکاسی یک سرگرمی است. زمانی که قدم در این راه می گذارید و دوربین را به گردن خود آویزان می کنید، عکاسی قسمتی از زندگی تان می شود و دوربین رفیق همیشگی شما خواهد بود. شما برای عکس گرفتن به جاهای مختلف می روید، حتی گاهی عکاسان از کشوری به کشور دیگر می روند و تکه هایی از زیباترین نقاط جهان را به تصویر می کشند. وقتی انگشت خود را بر روی دکمه عکسبرداری دوربین فشار می دهید، در حقیقت راهی برای به اشتراک گذاری آنچه که می بینید، با میلیاردها انسان دیگر به وجود می آورید.

عکاسی غذای روح و آزادی در ابزاز دیدگاه شماست. وقتی چشم های دیگران را به تصاویر ثبت شده از جانب خودتان می دوزید و آن ها خیره می شوند و غرق در احوالات آن می گردند، می توانید قدرت عکاسی را با همه وجودتان احساس کنید. عکاسی اجازه می دهد تا خلاقیت در درون شما جریان پیدا کند و کمک تان کند تا رنگ ها، نورها و مناظر را بدون هیچگونه محدودیتی ماندگار کنید. اینکه خاطره ای از گذشته را بتوانید در آینده مرور کنید، یک جادو نیست؟

عکاسی یک زبان است که بدون نیاز به واژه ها، تنها با تصاویر مفاهیم و معانی را منتقل می کند. اگر یک عکاس شوید، متوجه می شوید که این هنر، یک فرآیند یادگیری مداوم است. ده ها اصطلاح در آن وجود دارد که برای موفق شدن در این حرفه باید بدانید. برای اینکه کمی بیشتر با عکاسی و چگونگی شروع آن آشنا شوید، خوب است که قبل از هر چیز، چند اصطلاح رایج در عکاسی را بشناسید که همه مبتدیان باید بدانند. در ادامه ۱۰ مورد از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

۱۰ اصطلاح عکاسی که مبتدیان باید بدانند

چند اصطلاح مهم عکاسی را بدانید ...

۱. لنز

لنزها انواع گوناگونی دارند و در دوربین، لنز مهمترین فاکتور است. عدسی های واگرا و یا هم گرا همان لنز دوربین هستند که پرتوهای نور را در دریچه ی ورودی، در یک نقطه متمرکز نموده و تصاویر فوق العاده ای را می توان به کمک آن ها گرفت. هر چه لنز شما قوی تر باشد، تصاویر با کیفیت تری را می توانید ثبت کنید.

۲. بدنه دوربین

بدنه دوربین حکم همان تاریک خانه را دارد که محل قرارگیری سطح حساس به نور بوده و در دوربین های آنالوگ و دیجیتال تفاوت هایی به لحاظ بدنه، تفاوت هایی وجود دارد.

۳. کمپوزیسیون یا ترکیب بندی

وقی می خواهید تصویری را ثبت کنید، عناصر درونی عکس را باید با چیدمانی مناسب در نظر بگیرید. ترکیب عناصر درون کادر به صورتی که توجه و چشمان بیننده را به سوژه اصلی هدایت نماید، کمپوزیسیون نامیده می شود.

۴. پرسپکتیو

زمانی که شما تصاویر سه بعدی را بر روی یک صفحه تخت دو بعدی نشان بدهید، در شرایطی که اندازه، شکل و فاصله اشیا و اجسام به صورت دورنما باشد، پرسپکتیو اتفاق افتاده است. در این سبک از تصاویر، شما می توانید دوری و نزدیکی عناشر موجود در تصویر را به خوبی متوجه شوید، هرچه عنصری به لنز نزدیک تر باشد، بزرگتر است و هر چه فاصله می گیرید، کوچکتر به نظر می رسد.

۵. فاصله کانونی

فاصله مرکز اپتیکال تا محلی که تصویر مجازی در دوربین شکل می گیرد، فاصله کانونی نام دارد.

۶. دیافراگم

مجموعه ای از تیغه های فلزی شکل و مرکز یکسان دارند، دیافراگم می گویند. دیافراگم ها از اطراف به دور بدنه لنز متصل می شوند.

۷. فوکوس

حداکثر وضوح در عکس را فوکوس می گویند. می توانید به کمک دوربین دیجیتال، اجزایی به لنز نزدیک کنید تا به واضح ترین حالت برسند.

۸. سرعت شاتر

حجم نور ورودی به سنسور دوربین را سرعت شاتر کنترل می کند و این کار را به کمک یک پرده پارچه ای یا فلزی صورت می دهد. شاتر در پشت آینه در محلی به نام gate واقع شده و پرده شاتر به شکل عمودی یا افقی به حرکت در می آید و تاثیرات متفاوتی بر روی عکس ها دارد.

۹. فیلترها

فیلترها نور را جذب کرده و بخشی از آن را از خود عبور می دهند. نورهای جذب شده، مکمل هستند و تیره تر نمایش می یابند. نورهای عبور داده شده هم روشن تر نمایان می شوند.

۱۰. نوردهی

تنظیم نور و نوردهی در عکاسی به میزان نوری می گویند که در زمان عکسبرداری به دوربین وارد می شود و به سطح حساس به نور یعنی فیلم یا حسگر می تابد. میزان نوردهی در تشکیل تصویر مهم است و تنظیم دقیق نور برای عکاسی یک فاکتور مهم است.

۱۰ اصطلاح عکاسی که مبتدیان باید بدانند

چطور در عکاسی جزو بهترین ها شویم؟

چنانچه می خواهید یک عکاس حرفه ای و موفق شوید، کافیست که در یک دوره آموزش عکاسی شرکت کنید. دوره عکاسی به دو دسته مقدماتی و حرفه ای تقسیم می شود و البته کمتر موسسه ای  را می توانید پیدا کنید که با همکاری اساتید برجسته کشور، صفر تا صد این هنر دوست داشتنی را به شما آموزش دهد. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، یکی از مراکز معتبر است که بهترین و باکیفیت ترین بستر آموزشی را برایتان فراهم می کند. آموزش عکاسی با فن پردازان قطعا می تواند شما را جزو بهترین عکاسان جامعه قرار دهد.

در سال های اخیر عکاسی توانسته به صورت کاملا حرفه ای در حوزه های مختلف کاری نفوذ کند، می توان ادعا کرد در مقایسه با گذشته امروزه موقعیت ها و فرصت های شغلی متعدد و متنوعی برای عکاسان حرفه ای به وجود آمده است. از پر در آمد ترین شاخه ها و گرایش های شغل عکاسی می توان به عکاسی مجالس، و عکاسی تبلیغاتی اشاره کرد. روشن است که تخصص و تبحر عکاسان در حوزه کاری خود و همچنین داشتن مدرک معتبر می تواند منجر به دسترسی بیشتر به فرصت های شغلی عکاسی شود.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1499076