اتحادیه اروپا خواستار توقف کشتار غیرنظامیان در میانمار شد

ایرنا نوشت:مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کشتار معترضان به کودتای نظامی در میانمار را محکوم کرد و خواستار توقف جنایات انسانی در این کشور شد.

جوسپ بورل با صدور بیانیه‌ای که در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد گفت که با نگرانی تحولات میانمار را دنبال می‌کند. وی افزود که تشدید تنش‌ها به گونه ای که بالغ بر یک صد غیر نظامی توسط ارتش میانمار به قتل رسیده‌اند غیر قابل قبول و شرم‌آور است.

وی با محکوم کردن درگیری‌ها در میانمار، از ژنرال‌های این کشور خواست تا به ادامه حرکت در این مسیر بی‌منطق پایان دهند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که این فجایع وحشتناک باید بدون فوت وقت متوقف شود.

بورل عنوان کرد که اتحادیه اروپا به‌گونه‌ای خستگی ناپذیر با همکاری هم‌پیمانان کلیدی‌اش در تلاش است تا از طریق بکارگیری فرآیندهای سیاسی، افراد بازداشت شده را آزاد کند. وی افزود که اتحادیه اروپا همچنین آمران این جنایت‌ها و آن‌هایی را که به مسیر دمکراسی و صلح در میانمار پشت می‌کنند هدف تحریم قرار خواهد داد. وی تصریح کرد که این افراد باید به دلیل اقدامات بی‌منطق پاسخگو باشند.

گزارش‌ها از میانمار حاکی است دیروز (یکشنبه) دست‌کم ۱۱۴ تن در  ادامه اعتراضات مردم میانمار به کودتای نظامی در این کشور کشته شدند.

به گزارش رویترز، شاهدان عینی گفته‌اند که مردم در مراسم تشییع جنازه این افراد شرکت کرده بودند که نیروهای امنیتی به سوی آنها تیراندازی کردند. بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه در حال خواندن شعرهای انقلابی بودند که نیروهای امنیتی به سوی آنها تیراندازی کردند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفته که از این تحولات «عمیقا شوکه» است و دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس آن را یک حضیض تازه توصیف کرده است.

یک ماه و نیم از کودتای اول فوریه (۱۳ بهمن) در میانمار می گذرد و جنبش اعتراضی سراسری در شهرهای مختلف این کشور ۵۴ میلیون نفری همچنان ادامه دارد و به فلج شدن اقتصاد و فعالیتهای دولتی منجر شده است.

در روزهای آغازین این هفته سرکوب اعتراض ها در میانمار شدت گرفته است و سربازان ارتش و نیروهای پلیس میانمار روز یکشنبه دستکم ۵۱ تن از معترضان به کودتای نظامی در این کشور جنوب آسیا را به قتل رساندند.

ادامه اعتراض ها و سرکوب ها در حالی است که ساماندهی تظاهرات و همچنین پوشش تصویری اعتراض ها توسط شهروند-خبرنگاران به علت قطع اینترنت موبایل دشوار شده، هر چند هنوز ارتباط اینترنتی از طریق غیرموبایل امکان پذیر است. قطع خدمات اینترنت موجب به تاخیر افتادن جلسه استماع برای محاکمه "آنگ سان سوچی" رئیس برکنار شده دولت شد که قرار بود از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود.

میانمار از زمان کودتای ۱۳ بهمن در شرایط فوق العاده سراسری بوده و رهبران ارتش مسئولیت تمام امور دولتی را در دست دارند اما اعلام حکومت نظامی گسترده در شهر یانگون نشانه ای از عزم رهبران نظامی برای اداره گسترده تر امور امنیتی با سربازان ارتش بجای نیروهای پلیس است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1499650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =