۱۰ نفر
۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
ورود عربستان به مناقشه سد النهضه

ایرنا نوشت: وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه ای در حمایت از مصر و سودان در پرونده سد النضهه عملا وارد این مناقشه سه کشور آفریقایی شد.

 وزارت خارجه سعودی با انتشار بیانیه ای امنیت ابی مصر و سودان را بخشی جدایی ناپذیر از امنیت جهان عرب خواند و در عین حال خواهان ادامه مذاکرات طرف های ذیربط درباره پرونده سد شد.

وزارت خارجه عربستان در این بیانیه تاکید کرد که در این پرونده به مصر و سودان کمک خواهد کرد.

این بیانیه افزود: عربستان همچنین بر حمایت و کمک  خود از هرگونه تلاش در راستای مختومه کردن پرونده سند النهضه با تامین منافع همه طرف ها تاکید می کند.

این بیانیه ساعاتی بعد از اظهارات روز سه شنبه «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر صادر شد. السیسی روز سه شنبه گفت: منابع آبی مصر خط قرمز است. ما کسی را تهدید نمی کنیم اما کسی نمی تواند یک قطره آب از مصر بگیرد زیرا در غیر این صورت، منطقه شاهد بی ثباتی خواهد بود که هیچ کس تصور نمی کند.

به نوشته سایت «بوابه الاهرام»، رئیس جمهوری مصر که در جریان بازدید از واحد مدیریت کانال سوئز سخن می گفت، افزود: این صحبت من تهدید علیه کسی نیست بلکه تاکید بر اصول ثابت مصر است که برای دستیابی به یک توافق قانونی عادلانه و الزام آور به منظور آبگیری و راه اندازی سد النهضه تلاش می کند.

مصر، سودان و اتیوپی از سال 2011 میلادی درباره دستیابی به یک توافق درباره آبگیری سد النهضه در اتیوپی مذاکره می کنند. قاهره و خارطوم نگران هستند که این سد و آبگیری آن بر منابع آبی آنها تاثیر منفی بگذارد.

سه کشور تاکنون در دستیابی به چنین توافقی ناکام مانده اند.

با وجود اینکه مصر و سودان، اتیوپی را ترغیب کرده اند که طرح های خود برای آبگیری سد النهضه را تا دستیابی به یک توافق همه جانبه به تعویق بیاندازد اما آدیس آبابا در بیست و یکم ماه ژوئیه سال 2020 میلادی اعلام کرد که اولین مرحله آبگیری مخزن پشت سد را که گنجایش آن 4.9 میلیارد متر مکعب است، به پایان برده است.

اتیوپی همچنین عزم خود را برای اجرای دومین مرحله آبگیری دریاچه پشت سد در ماه ژوئیه آینده اعلام کرده است.

«آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی هفته گذشته در جمع نمایندگان پارلمان کشورش گفت: قصدی برای زیان زدن به مصر از طریق این سد وجود ندارد.

وی با اشاره به قصد اتیوپی برای تولید برق از سد النهضه افزوده بود: اتیوپی خواهان استفاده از سد بدون زیان وارد کردن به آنها است. می خواهم برادرانمان (در مصر و سودان) درک کنند که ما نمی توانیم در تاریکی زندگی کنیم و نیاز به انرژی برق داریم. این انرژی برق به زیان آنها نخواهد بود بلکه به آن هم خواهد رسید.

«دینا مفتی» سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی سه شنبه گفت که کشورش همچنان به مذاکرات سه جانبه با مشارکت اتحادیه آفریقا متعهد است و این پیام را در جریان نشست اخیر با «دونالد بوث» فرستاده ویژه آمریکا در امور سودان، به وی منتقل کرده است.

این سخنگو افزود: اتیوپی معتقد است که خود آفریقایی ها می توانند مشکلات آفریقا را حل کنند. ما به درایت آفریقا و مذاکرات جاری زیر نظر اتحادیه اروپا احترام می گذاریم و امیدواریم که به موفقیت برسد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1500138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زابل جان IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    0 0
    ایران هم باید درموردساختن سدی که افغانستان بر روی رودخانه هامون ساخته ورودکنه. سدکجکی که قبل ازانقلاب درست کردن وحق ابه ایران رانمیدن هیچ سد دیگه ای که تا2سال پیش اب به هامون میرسیدهم جلوشوگرفتن. افغانهاگفتن نفت دربرابر اب