نگاهی به زندگی "فرهنگیان" شهید شاخص کرمانشاه؛ جوانی که کابوس دمکرات و کومله بود

شهید اسمعلی فرهنگیان به عنوان شهید شاخص کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ انتخاب شد.

به گزارش خبرآنلاین از کرمانشاه : در جلسه شورای فرماندهی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) کرمانشاه، سردار سرتیپ پاسدار شهید اسمعلی فرهنگیان که از ابتدای جنگ فرمانده گردان تبوک  تیپ‌ نبی اکرم(ص) و دانشجوی دوره عالی فرماندهی دافوس بود و در عملیات کربلای ۵ منطقه شلمچه شهید شد به‌عنوان شهید شاخص سال ۱۴۰۰ انتخاب شد.

سردار رشید اسمعلی فرهنگیان در یکی از روزهای سال ۱۳۴۰ در خانواده روستایی "لیمانج" در شهرستان سنقر و کلیایی به دنیا آمد. اسمعلی دوران کودکی را با فراگیری احکام و اداب اسلامی آغاز کرد و سپس برای تحصیل به دبستان روستا رفت و پس از آن جهت ادامه تحصیل روانه شهر سنقر شد. شهید دوست داشت همه با ایمان باشند و از غیبت متنفر بود و بیشتر کتاب‌های مذهبی را مطالعه می‌کرد.

در دوره جوانی قبل از انقلاب در تمام تظاهرات و فعالیت‌های سیاسی شرکت داشت. بارها دستگیر و شکنجه شد. با شروع جنگ نابرابر و تجاوز ارتش بعثی به خاک مقدس جمهوری اسلامی در حالی که مشغول گذراندن سال آخر دوران متوسطه بود به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و با توانمندی‌هایی که داشت به سمت مسئول عملیات سپاه سنقر و سپس فرمانده گردان ۲۰۷ شید بهشتی منصوب شد.

شهید فرهنگیان با شهیدان باکری, قاسمی و خرازی هم دوره بود و خودش را وقف جبهه کرده بود. شهید فرهنگیان در جبهه از فرماندهان جنگ بود. در مناطق عملیاتی زیادی شرکت کرد. در غرب و در قصرشیرین, در عملیات بازی دراز و در جنوب در شلمچه حضور داشت.

در بهمن‌ماه سال ۱۳۶۲ همراه با گردان تحت امرش راهی جبهه‌های نبرد و به تیپ نبی ‌اکرم مامور شد و در آن یگان فرماندهی گردان تبوک را به عهده گرفت. در مدت فرماندهی علاوه بر پاکسازی مناطقی مانند شیخ صالح، دالاهو و غیره تا سلحشوری‌های عاشقانه‌اش در عملیات‌های والفجر ۵، عاشورا (میمک)، قادر، والفجر ۹، تک سومار و غیره همه برگ‌های زرین از کتاب قطور و حماسه گویای دلاوری‌ها و شجاعت‌های این شهید بزرگوار است.

شهید گفته بود که همیشه از خدا خواسته‌ام خانواده‌ای به من بدهد که هیچ وقت مانع رفتنم به جنگ نشوند. شهید دوربینی تهیه کرده بود و می‌خواست با پسرش هادی که شش ماه داشت عکس یادگاری بگیرد. می‌گفت شاید شهید شوم، پسرم یک عکس با من داشته باشد اما اصلاٌ فرصت این کار را پیدا نکرد. بعد از شهادتش وقتی که پیکرش را آوردند یکی از دوستانش هادی را برد کنار شهید و عکس دو نفره از آنها گرفت.

در عملیات والفجر ۹ دشمن بعثی به ارتفاعی که محل استقرار شهید فرهنگیان و نیروهایش بود با تمام توان حمله کرد، او یک تنه در مقابل دشمن ایستاد و پس از مدتی تعدادی از رزمندگان از جان گذشته به او ملحق شدند و مقاومت دلیرانه او قوت گرفت و دشمن مجبور شد بدون کسب نتیجه‌ای منطقه را ترک کند. پس از آرامش منطقه جانشین فرماندهی کل سپاه سردار شمخانی و سردار ایزدی به او ابلاغ کردند که فرهنگیان تو دینت را به اسلام ادا کردی.

در اوایل پیروزی انقلاب، استان کرمانشاه و شهرستان سنقر و کلیایی به دلیل همجواری با استان کردستان و شهرهای کامیاران، قروه و دهگلان محل استقرار گروهک دموکرات و حزب کومله بود. سپاه سنقر برای مبارزه با این گروهک‌ها فعالیت چشم‌گیری داشت. شهید فرهنگیان بعد از ورود به سپاه به عنوان مدیر داخلی سپاه سنقرمشغول به خدمت بود که برای یک مأموریت دو ماهه به همراه تعدادی از نیروهای سپاه سنقر به منطقه بازی دراز سرپل‌ذهاب رفت.

قبل از هجوم افراد کومله و دمکرات به روستاهای سنقر شهید اسمعلی فرهنگیان به عنوان فرمانده عملیات سپاه سنقر منصوب شد. وی با توجه به رشادت و شجاعت و ایثارگری که از خود نشان داد توانست به کمک همرزمانش تعداد زیادی از ضد انقلاب وابسته که به اطراف سنقر رخنه کرده بودند را به هلاکت برسانند.

در سال ۱۳۶۱ با توجه به هجوم گروهک دمکرات و کومله به دستور فرماندهان سپاه در منطقه کرمانشاه برای مبارزه با این گروهک‌ها یک گردان عملیاتی مستقل در منطقه سنقر و کلیایی تشکیل و شهید فرهنگیان به عنوان فرمانده گردان (گردان ۲۰۷ شهید بهشتی ) معرفی شد.

این گردان توانست تا اوایل سال ۱۳۶۲ ریشه گروهک دمکرات و کومله را در مناطق سنقر برای همیشه نابود کند که توسط فرمانده جنگ‌های نامنظم سردار شهید محمود کاوه، شهید فرهنگیان و هم‌رزمانش مورد تقدیر قرار گرفتند.

سردار دلاور سپاه اسلام در عملیات کربلای ۵ حال و هوای دیگری داشت و یکی از همرزمانش گفته است که شب قبل در خواب دیده بودم که فرهنگیان به شهادت رسیده است به او گفتم امروز من به جای شما به مقر تیپ می‌روم اما او نپذیرفت و من دستش را محکم گرفتم و موضوع را برایش بازگو کردم، اما او خندید و خنده‌ای بود که از فرا رسیدن وصلش به معبود بر لبانش نشسته بود و ۱۰ دقیقه بعد توسط تک تیرانداز دشمن مورد اصابت قرار گرفته و به خون غلطید و خضاب خون کرده و شهید شد.

رادیوی دشمن بعثی خبر شهادت اسمعلی فرهنگیان فرمانده دلاور اسلام را تنها چند ساعت بعد از شهادتش اعلام کرد و دوستان و همرزمانش به ماتم او نشستند و در تاریخ ۲۴ دی‌ماه ۶۵ در عملیات پیروزمندانه کربلای ۵ کربلایی شد و شربت شیرین شهادت را سر کشید.

شهید اسمعلی فرهنگیان بعد از عملیات والفجر ۹ توسط فرماندهان ارشد سپاه مورد قدردانی قرار گرفت و حواله خرید یک دستگاه یخچال به قیمت ۱۳۰۰۰ تومان به او اهدا شد. گویا در منزلش هم یخچال نداشت. با شنیدن درد و دل "حیدری" از بچه‌های گردان تبوک و بیان مشکل عمل چشم برادرش، گفت: "این حواله رو بگیر و برای خودت بفروش و با پولش برادرت رو معالجه کن". هزینه‌ی عمل حدود ۸۰۰۰ تومان شد و حیدری ۵۰۰۰ تومان مابقی را برگرداند، اما شهید فرهنگیان با تعجب از او پرسید: "این چیه آوردی؟" پاسخ داد: "مابقی پول حواله است. خدا رو شکر مشکلم حل شد." شهید فرهنگیان معاون گردان را صدا زد: "سلیمانی! این ۵۰۰۰ تومان پیش تو امانت باشه. ببین کی گرفتاره؛ هر کی مشکلی داشت، از این پول کمکش کن." بعد هم چون سلیمانی اهل کنگاور بود، به شوخی به او گفت: "مواظب باش پارتی‌بازی نکنی و همه رو به کنگاوری‌ها بِدی‌ها! ببین کی گرفتاره؛ به او کمک کن."

در وصیت‌نامه این شهید آمده است که وصیت دیگر من در مرحله اول به همرزمانم و بعد به برادرم که اسلحه مرا زمین نگذارند و پیروی از امام و دولت جمهوری اسلامی را شعار خود قرار دهند، یاور ضعیفان و دشمن مستکبران باشند و در پایان از برادران هم پیمان که اسم آنها را نمی‌آورم عذر می‌خواهم که این دم آخر نتوانستم شما را زیارت کنم، در آخرت و در جهان دیگر شما را با شهدای کربلا دیدار خواهم کرد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1502083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =