گفتگوی اختصاصی خبرآنلاین با خالق تابلو 13400 : از طنز تا تبلیغ و تبریک

پای صحبت های "جعفر جماره"خالق تابلو 13400 نشستیم، که با 39 سال سابقه کار تبلیغاتی و انجام یک کار گروهی توانست نامی ماندگار برای قرن پانزدهم و سال  1400 شمسی انتخاب نموده و آن را در ذهن همه مردم ماندگار کند.

مصاحبه : نوید احمدپور 

لطفا خودتان را معرفی کنید ؟
من جعفر جماره مدیر کانون آگهی و تبلیغات جماره گرافیک در استان خوزستان با ٣٩ سال سابقه کار تبلیغاتی هستم.

نقطه آغازین طرح  13400 کجا کلید خورد و چرا 13400 ؟
داستان از تقریبا 6 ماه قبل شروع شد و ما قرار بود برای خدمات جدید چاپ روی پارچه که برای اولین بار در جنوب و جنوب غرب کشور راه اندازی کنیم و این زمان را به دلایل بسیار به نوروز 1400 موکول کردیم که هم تبریک باشد هم تبلیغ.
به دلیل اهمیت خدمات جدید، جلسه ای با حضور کلیه طراحان کانون تبلیغاتی جماره گرافیک تشکیل دادیم و این ایده در همان جلسه بصورت خام مطرح شد و مورد قبول کلیه حاضرین قرار گرفت و پس از یکی دو ماه پخته شدن این ایده آن را بصورت آماده نگه داشته تا در زمان دقیق اجرا شود.

چه عواملی باعث برجسته شدن این تبلیغ و انتشار بسیار بالای (وایرال شدن) آن در شبکه های اجتماعی شد؟
علت اول زمان بندی آن بود که برخی از دوستان زمان سه هفته تا یک ماه مانده به سال 1400 را پیشنهاد داده بودند که در نهایت یک هفته مانده به سال 1400 این تابلو چاپ و اجرا شد تا مردم فرصت تجزیه و تحلیل این چالش را داشته باشند.
علت دوم استفاده از اعداد در این تابلو بود که سرعت خواندن را بالا برد و بزرگ کردن آن نیز کنجکاوی بیشتری برای نگاه کردن به آن و سردرآوردن از راز عدد 13400 بوجود آورد و یکی از علل وایرال شدنش در شبکه های اجتماعی، بزرگ بودن این عدد و مبهم بودن آن بود.
علت سوم به ابتدای ماجرا برمی گردد که یکی دو خبرگزاری داخلی، خبری را بر روی تلکس خبری خود با عنوان " گاف بزرگ شهرداری اهواز..." ارسال کردند که باید عرض کنم این نه گاف شهرداری بلکه گاف خود این خبرگزاری ها و دیگر پایگاه های خبری بود که این مطلب را بدون خواند نوشته های روی بیلبورد در پایگاه های خبری خود منتشر کردند. یک سرچ در گوگل با عنوان " گاف بزرگ شهردرای اهواز" همه چیز را برای شما مثل روز مشخص خواهد کرد.
اگر نگاهی به عکس خبر میانداختند مشاهده میگردند که نامی از شهرداری اهواز در این تابلو نبود، این یک تابلو تبریک سال 1400 شرکت جماره گرافیک بود و بس. اما در هر حال کار به جایی رسید که اداره ارتباطات شهرداری اهواز مجبور شد تا جوابیه ای در ارتباط با این موضوع در سایت خود منتشرنمایند.
البته گاف این خبرگزاری ها و پایگاه های خبری دنباله رو ،کمک بسیار زیادی به وایرال شدن این تبلیغ کرد.
علت چهارم استقبال هنرمندان ، سیاسیون ، ورزشکاران و ... نیز از این اصطلاح بود.
علت آخر نیز را می توان مجموعه ای از هزاران دلیل کوچک و متوسط و بزرگ بینندگان این تبلیغ و نوع دیدگاه آنها به این موضوع دانست ، چرا که هرکسی از دیدگاه خود به آن نگریست: دیدگاه تنفر ، شادمانی یا بی تفاوتی وشاید کارشناسی.

چه بازخوردهایی را پس از اجرای این بیلبورد دریافت کردید؟
 بازخورد اول:
که در نوع خود بی نظیر بود حذف نکردن شماره ها و نام کانون در بازنشرهایی بود که در شبکه های مختلف مجازی منتشر می شد.
بازخورد دوم : موضوع دیگر این است که ما عکس های اجرا شدن این بیلبورد از شبکه های اجتماعی مشاهده کردیم و نصاب بیلبورد هنوز وقت نکرده بود عکس ها را برای ما ارسال کند ، این یعنی خود مردم این عکس ها و فیلم ها را گرفته و در مجاری مختلف شبکه های اجتماعی منتشر کردند و ما کوچکترین دخالتی در انتشار آن نداشتیم .
بازخورد سوم : قریب به هزار تماس برای این تابلو با ما گرفته شد که فارغ از شماره های داخل بیلبورد از طریق سرچ در اینترنت به سایر شماره های جماره گرافیک نیز در طول روز تماس گرفته می شد و سوالهایی که می بایست پاسخ داده می شد.
بازخورد چهارم : نکته دیگر تماس بسیاری از شرکت های بزرگ،برند و مطرح کشور مرتبط با موضوع تابلو داشتیم که اگر توسط یک کارشناس آن را بررسی کنیم متوجه میشویم که چقدر می بایست ما هزینه کنیم تا به این شرکت ها دست پیدا کنیم واین که چقدر تلاش کنیم تا متقاعدشان کنیم ، این تابلو تمام این کارها را برای ما بصورت رایگان برای ما انجام داد.
بازخورد پنجم :  ما تماس هایی از طرف اساتید دانشگاه های مرتبط با موضوع کسب وکارو یا افرادی که در بازار آموزش با موضوع بازاریابی و تبلیغات مشغول هستند داشتیم و برخی مکالمات ساعت ها بطول می انجامید والبته ما موظف به پاسخگویی بودیم تا بتوانیم داستان دقیق این تابلو را برای آنها شرح دهیم.
بازخورد ششم : استقبال  و تماس ایرانیان خارج از کشور بود که به طرق مختلف از ما تشکر می کردند.
بازخورد هفتم : پرداختن دو سه خبرگزاری خارجی فارسی زبان ، یکی دیگر از بازخوردهایی بود که پس از انتشار عکس و فیلم این تابلو مشاهده کردیم.
بازخورد جالب دیگر تبریک برخی عزیزان بابت این جسارت و شجاعت در انتخاب یک عدد اشتباه برای تبریک سال نو بود که که این اشتباه عمدی را انجام داده و تمام عواقب بد آن که ممکن بود برای ما بوجود بیاید را پذیرفته و منتظر نشستیم تا ببینیم نتیجه چه می شود و خدا را شاکریم که محاسبات تیم ما همگی درست از آب درآمد.
بازخورد آخر نه برای من بلکه برای کلیه دوستان و عزیزانی که به دنبال معرفی کردن محصولات یا خدمات خود در فضای مجازی هستند  بوده است و آن شناخت خلا های موجود درجامعه ، نیاز مردم و زمان مناسب  و حرف مناسب میتوان حداکثر بهره برداری را نمود.

شما قرن و سال چدید را با یک اصطلاح جدید و عدد جدید آغاز کردید که حتی ریاضی دانهای برجسته هم از خلق چنین عددی عاجز بودند.در پایان چه صحبتی دارید؟
یک زمانی ما یک بازیگر طنز را که می بینیم در هر لباسی کهنه یا نو خنده بر لبانمان جاری می شود، این جمله به این معنی است که برخی مواقع در تبلیغات تمام قواعد مانند : رنگ ، طراحی،نقاط طلایی، لباس، کارگردان و ... به کنار میروند و تنها همان خلاء و سادگی مهم است.
ما مدعی انجام دادن یک کار بزرگ نیستیم اما قطعا کار ما هوشمندانه بوده است که با این استقبال بی نظیرمردمی روبرو شد و مهمتر از همه اینها به تمام اهداف خودمان در این تابلو بصورت 100 درصد رسیدیم.

این تابلو تبلیغ ، تبریک ، طنز و اعتماد به برند جماره گرافیک را با هم، یکجا داشت و این یک اثر ماندگار است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1502616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =