اظهار نظر شهرام ناظری درباره موسیقی پایانی «نون خ»

ایسنا نوشت: شهرام ناظری ـ خواننده نام آشنای کشورمان ـ درباره موسیقی «نون خ ۳» و تیتراژ قسمت پایانی این سریال با قطعه «لیلُم لِیل» اظهارنظر کرد.

در آخرین قسمت از سریال «نون خ ۳»، قطعه‌ قدیمی «لیلم لیل» با موسیقی ترکیه‌ای برای پخش انتخاب شد که از سوی برخی کارشناسان و رسانه ها با انتقاد همراه بود.

این قطعه کُردی که قدمتی دیرینه دارد، تاکنون بارها بازخوانی شده است و یکی از این بازخوانی ها در سال ۱۹۸۴ توسط ابراهیم تاتلیس ـ خواننده ترک که از مادری کُرد متولد شده ـ با عنوان «لیلیم لِی» در قالب آلبوم «ماوی» اتفاق افتاده و در سکانس پایانی فیلم مشهوری ترکیه ای به همین نام هم استفاده شده است.

ناظری در این باره گفت: «به هر حال موسیقی کُردی همچون اقیانوسی بی‌انتهاست. مردم کُرد طی گذشت هزاره‌ها و قرن‌ها حافظ ارزش‌های آئینی، فرهنگی و هنری از جمله رقص و موسیقی بوده‌اند. تنوع شگفتی در موسیقی کُردی وجود دارد. شاید دوستان انتظار داشته‌اند، چون این سریال در داخل ایران تهیه شده بهتر بود که از موسیقی و هنرمندان داخل استفاده می‌شد یا حداقل در انتخاب قطعه موسیقی دقت و حساسیت بیشتری ابراز می‌شد.»

پیشتر هم این مسئله را با هوشنگ جاوید مطرح کرده بودیم که او در پاسخ گفته بود: «اگر اکنون بخواهیم نسبت به این ماجرا حساس شویم خیلی دیر است. این اتفاق تقصیر اهمال کاری دستگاه‌های فرهنگی، به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد فرهنگی است که تنها از نظارت حرف می‌زنند ولی در عمل کاری نمی‌کنند. البته جوانان آهنگساز، مرزی برای فرهنگ‌ها و نوع ملودی‌ها قائل نیستند و مرز کلیه جغرافیای کشورها و مناطق کُردزبان را در نظر می‌گیرند، در نتیجه از موسیقی کُردی مثلا ترکیه در کار خود بهره می‌گیرند. از طرفی نمی‌توان به این اتفاق ایراد خاصی وارد کرد؛ چراکه ساختار استفاده شده دارای مشکل نیست و به مرور زمان به امری رایج بدل شده است.»

این کارشناس موسیقی در عین حال تاکید کرده بود: اگر قرار باشد موسیقی کُردی با تکیه بر اصالت فرهنگی خودمان ساخته شود باید با تکیه بر موسیقی کردی چهار استان کردنشین ایران صورت بگیرد. از یک سو مشکل تحقیق نکردن و نداشتن مشاور در تولید هست و از سوی دیگر هم در نظر گرفتن ذائقه امروز جوان‌ها؛ درحالی که اگر خوراک درست از طریق رسانه به آنها داده شود این مشکلات پیش نمی‌آید.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1502623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    66 49
    حالا چی شده مگه اصن چه اهمیتی داره موسیقی آخر یک فیلم چی باشه و نباشه مردم در حسرت خرید یه مرغ موندن شما میگین....
    • ایرانی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      63 31
      دوست گرامی! هر چیزی را به هر چیزی ربط دادن آفتی است.
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      3 0
      عزیزم این حرف شما درست نیست درسته وضع همه ی مردم بده و بیشتر مردم شرایط سختی دارن اما این ربطی به آهنگ آخر سریال نون خ نداره.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    71 17
    عزیزان فراموش کردن مرز فرهنگی بین مردم کرد در چهار کشور ایران ترکیه و عراق و سوریه اونطوری که شما می‌بینید وجود نداره. این سریال هم راجع به کردهاست. قرار نیست چون به عده خوششون نمیاد خیلی جنبه های فرهنگ کردی نادیده گرفته بشه. ضمن اینکه حتی اگه اصل رو بر مینا فرار دادن چهار استان کردنشین ایران بذاریم، این آهنگ اول از همه توسط کردهای ایران ساخته شده و بعد تاتلیسس اومده اون رو بازخوانی کرده چون خودش هم کرد بوده و شناخت داشته نسبت به آهنگ. این الان کجاش مشکل داره؟ اینطوری هر کسی بیاد آهنگهای کردی رو بازخوانی کنه فرد دیگه ای نباید بره سراغ اون آهنگها!؟
    • محمدرضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      16 44
      تهران همدان مازندران هم بالای شصت درصد کوردن که میشه 7استان کوردنشین
    • آسو IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      44 2
      جناب محمدرضا من کرد هستم و کرمانشاهی،یا شما قصد مسخره کردن داشتی یا در آمارهای توهمی بعضی شبکه ها هستی،تهران که چکیده ایران است و طبعا جمعیت کرد هم دارد ولی نه شصت درصد،همدان هم اقلیتی کرد در همسایگی استان های کرمانشاه و کردستان دارد مگر نه جمعیت لر و ترک آن بیشتر است و جمعیت فارس زبان قابل توجهی هم دارد و در همدان جمعیت کرد به بیست درصد هم نمیرسد،در مازندران هم جمعیت بسیار کم کرد ناشی از مهاجرتها و تبعیدیهای دوران قاجار و صفوی وجد دارد که به ۵درصد نمیرسد،حالا اگر از جمعیت زیاد کرد خراسان شمالی که از کرمانجها هستن بگی یه چیزی که یادت رفته که رو همین میگم احتمال قصد مسخره کردن داشتی که کار بسیار زشتی است،قوم کرد یک قوم ایرانی و بسیار اصیل است و با زنده نگه داشتن ارزشهای ایرانی تاثیر مهمی در پایداری ایران داشته و هر جا کرد زندگی میکند آنجا ایران است،
    • ایرانی US ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      3 11
      جناب آسم ( ۱۸/۵۲) نظر آقای محمد رضا بابت معرفی نمودن مازندران بعنوان استانی با جمعیت قابل ملاحظه کرد ( کورد) نه فقط جنبه تفنن ( به زعم شما ) نداشته و ندارد بلکه واقعیت مذکور مستند به واقعیات قطعی و مسلّم تاریخی ، عینی و میدانی است جهت مزید اطلاعتان علیرغم تکلم بخش غالب و عظیم مازنی های کردتبار به گویش مازندرانی ( طبری) معذالک شواهد کافی مبتنی بر تبار کردی کلنی ها و مجموعه های جمعیتی یادشده است که قلمرو وسیع جغرافیایی مازندران از تنکابن و اشکورات تا کلارستاق و منطقه عمومی نور را شامل می شود..
    • محمدرضا GB ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      2 11
      آقا شما هنوز نمیدونی کورد درسته نه کرد برا منی که هفت نسلم سورانیه نسخه نپیچ حیف کورد بودن که شما باشی
    • آسو IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      8 1
      به سند تمام کتب تاریخ از لاتین گرفته تا عربی و عبری تا حتی کتاب مستوره اردلان و شرف خان و ... همه گفتن کرد و کردستان،شما بی سواد توهم زده برای من درس تفنگ میدی، برو ماهواره ات رو نگاه کن و تو توهم بمون،بی سوادی رفیقت هم که دیگه روشن میشه از اون مستندات دو تا رو بگی،تازه میشه توضیح بدی چرا کردهای خراسان شمالی و رضوی رو فراموش کردین،بی سواد خان تهران شصت درصد از کی کرد شده؟تو همدان رزن کبودرآهنگ و فامنین و ... که ترک هستن و ملایر و نهاوند و جوکار و بیشتر تویسرکان هم که لر هستن بیشتر جمعیت شهر همدان هم که ترک و فارس هستن و فقط اسد آباد و تویسرکان و برخی دهستانهای کبودرآهنگ کرد هستن که البته احتمال میدم فقط اسم اینجاها رو شنیده باشی و رنگشان رو هم ندیده باشی،گفتم نبودن برنامه درست در صداسیما باعث شده که هر شبکه دو ریالی ماهواره ای مغزها رو با مزخرفات بی سند شستشو بده،کورد تلفظ عثمانی کلمه اصیل کرد است چون از گزنفون که گفت کردوخ تا روم که میگفت کردوئن تا ... همه میگن کرد منتهی بی سوادی چون تو که کتاب درست و حسابی دستش نگرفته و فقط ماهواره بین است برای من شده با سواد بعید میدانم کرد باشی،
  • ... IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    64 5
    میخاین اهنگ دیرین دیرین میگذاشت تا همه خوشحال میشدن؟!؟!؟!؟
  • کرد ایرانی NO ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    45 7
    بسیار هم آهنگ خوبی بود پیوند موسیقی کردهای ایران و کردهای آناتولی کار عالی بود. کرد هر جا که هست اونجا ایران هست.
  • اهل منطق IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    33 4
    حالا یک کار به دل ملت نشسته میتونید با این حرفها کام ملتو تلخ کنید ؟
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      1 0
      آفرین دقیقا
  • جواد IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    25 10
    من رای نمیدم حالا موسیقی اخر فیلم هرچی باشه
    • هادی IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      0 0
      من رای می دم
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    24 5
    مهم فریاد رسای سعید آقا خانی بود که هم نوا با بلبل شیدا دم از ویرانی آشیانه میزنه منیش ای بلبلی شیدا وکو تو هیلانه کم لیم کراوه خاپور
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    4 23
    کشتید مارو بااین نون خ نون خ
  • کامبیز ملکاری IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    7 1
    موسیقی کردی همچون دریاست و یک روح آسمانی در آن نهفته است. سلام برایران بزرگ
  • تاجر IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    4 0
    موسیقی اخرش بسیار زیبا بود این که چند نفر یه اهنگ را خوندن چا اهمیتی دارد اقای افتخاری ۵۰ درصد اهنگهاش باز خوانی خوانندگان قدیمی بوده چه اشکالی دارد
  • عوام IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    4 2
    با احترام به کردهای هم میهن عزیزم ولی انگار فیلم نامه این سریالو چنتا بچه ۱۵ ساله کارآموز نوشتن و ضعیفه واقا . از آقای سعید آقاخانی توقع بیشتری میره که با شهامت بیشتری کار بسازن
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    3 3
    بابا گیان سریال تمام شد خیلی هم قشنگ بود وسلام
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    5 1
    من یه کرمانشاهی هستم.اهنگش خیلی هم قشنگه..بعصی ها فق، میخواهند حرفی بزنند.