محیط بانان؛ ارکان مهم توسعه گردشگری همچنان مظلومانه جان می دهند

توریسم آنلاین نوشت:چند روز پیش بر اثر تعقیب و گریز بین افراد ناشناس و محیط‌بانان که در تعقیب یک خودروی نیسان در منطقه حفاظت شده «فیله خاصه» استان زنجان بودند، دو تن از محیط‌بانان ایثارگر به نام‌های مهدی مجلل و میکاییل هاشمی بر اثر اصابت گلوله سلاح جنگی، به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

گفته می شود تاکنون 142 محیط بان در راه حفاظت از محیط زیست جانشان را از دست داده اند هر چند مسئول امور ایثارگران سازمان محیط زیست می گوید: از ۱۴۲ جانباخته درحوزه محیط بانی، ۴۲ نفر شهادتشان احراز شده و ۱۰۰ نفر دیگر بنا به دلایلی یا پرونده‌شان راکد مانده یا مورد تایید قرار نگرفته است.

فرخی اطلاعات جالب دیگری هم ارایه می کند:«از میان ۳۰۵ نفر از محیط بانان آسیب دیده در حین خدمات، ۵۰ نفرشان احراز جانبازی شده‌اند، یعنی دارای کد پرونده در بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند و به آنها درجه جانبازی تعلق گرفته است، اما پرونده جانبازی نزدیک به ۲۵۵ نفر مورد احراز قرار نگرفته است.»

از سوی دیگر محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در اجرای قانون به‌کارگیری سلاح برای محیط‌بانان خلاهایی وجود دارد می گوید:«محیط‌بان در حالی پاسدار مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست است که نمی‌تواند به شکارچی متخلفی که اقدام به برداشت غیرقانونی گونه‌های ارزشمند کرده، شلیک کند. محیط‌بان تنها زمانی می‌تواند از سلاحش استفاده کند که متخلف بخواهد به خود او حمله کند.»

وی می گوید:«در شرایط کنونی وضعیت به شکلی است که اگر شکارچی متخلف به ایست و تیر هوایی محیط‌بان توجهی نکند، محیط‌بان نمی‌تواند به سمت او شلیک کند. محیط‌بان تنها می‌تواند متخلف را دستگیر کند و اگر موفق به دستگیری متخلف نشود، نمی‌تواند به سمت او شلیک کند. این خلایی است که به‌طور کتبی به مدیر کل حقوقی سازمان حفاظت اعلام کرده‌ایم و امیدواریم با هماهنگی قوه قضاییه بتوانیم این خلا را برای محیط‌بانان حل کنیم و به وحدت رویه برسیم. تکلیف محیط‌بانان ما باید روشن شود تا دیگر شاهد بروز مشکلات قضایی برای محیط‌بانان نباشیم.»

محیط زیست نقش مهمی در صنعت گردشگری کشورمان دارد. بسیاری از گزدشگران برای بازدید از نقاط بکر و کمتر دیده شده کشورمان به این مناطق سفر می کنند.

وجود حیواناتی  که در مناطق تحت حفاظت زندگی می کنند یک جاذبه توریستی است که بسیاری از کشورها به خوبی از این پتانسبل استفاده می کنند هرچند این مساله در کشورمان مغفول مانده است.

محیط بانان یکی از ارکان مهم توسعه گردشگری هستند بیشتر هوایشان را داشته باشیم.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1503198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =